• bonnieloveskim

Vad gör du då ditt barn har sönderen tavla hos en vän?

Tänk dig att du är hemma hos en väninna på fika med ditt barn under året.

Din vän har massa saker framme, bla en stor talva i ram med glas ståendes på golvet.
    Ditt barn råkar välta denna och glaset, enbart glaset går sönder.

Du försöker ge en ny ram med glas men den passar inte.

Allt rinner ur sanden och inget mer nämns om detta.
    Efter ett par år kommer barnet hem efter att ha lekt där med en lapp där kompisen önskar ersättning vill ha både nytt glas med ram.

vad gör du?

glas kostar ca 60 kr och ny ram med glas flera hundra.
    Ramen var hel och det var enbart glaset som ditt barn hade sönder.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-24 11:08
    VAD hade ni ersatt?

enbart nytt glas eller ram och glas?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-24 14:30
    tat lungt jag hittade på en händelse.
    det var därför jag skrev "tänk dig att.."

jag var intresserad av att se hur ni resonerar.

jag har nämlige följt denna tråd
    www.familjeliv.se/Forum-3-26/m50124691.html
    intensivt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad gör du då ditt barn har sönderen tavla hos en vän?
  • Runguska

Jag skulle betala. En gång har min son förstört något hos någon annan. Det var en serietidning som personen i fråga lät sonen leka med. Han var väl lite under året och rev sönder en sida. Jag frågade då om jag skulle köpa en ny, men det behövdes inte. (Ville ju fråga för att visa att jag bryr mig)

Skillnad dock på sak och sak, absolut! Jag tycker i alla fall att man alltid ska erbjuda sig att betala när det händer hos någon annan. Sedan upp till personen ifråga om de vill ha betalt eller inte. Men det beror ju på situationen i helhet tycker jag. Som i exemplet ovan skulle jag ju själv aldrig ta betalt eftersom jag gett barnet tidiningen, men alla är ju olika.

• Virriga Vera

Jag hade betalt ett nytt glas utan diskussion. Mitt barn, mitt ansvar att se efter det. Vi är gäster i ett annat hem.

• tamate

tycker inte riktigt att att svaren passar riktigt, jag hade redan från början frågat om hon ville ha ersättning för glaset och svarar hon ja så köper jag antingen glas eller ger henne pengar till ett nytt glas. Om hon sedan kommer efteråt och inte är nöjd så är det inte mitt problem för man kan inte komma flera år efter och börja kräva saker och bråka men in detta fallet så verkar det ju som överenskommelsen var att betala glaset eller köpa nytt så det är ju bara till att ge dom 60 kr så är saken ur världen, har personen slängt ramen så är det ju dens problem.

• tamate

tycker förresten det är oerhört omoget att dra in barnen i saken, det hade gjort mig irriterad och jag hade kört dit och tagit upp detta med personen.

• isisisis

Man betalar så fort man kan .
    Kommer överens om hur man ska ersätta,enbart glas,eller ram och glas.
    Att vänta ett år tyder på slapphet och oansvarighet.

• fruis

Jag hade ju tagit med mig tavlan från början och fixat till den. Det är ju inte pengarna som är det värsta utan själva jobbet med att få det fixat.

Däremot tycker jag att det är helt rubbat att plötsligt höra av sig efter flera år ochs då inte ens kunna ringa utan skicka en lapp.

• norgesessan

2an eller trean...En gnutta 1an...

Hade det varit så hos någon vi hade varit hos hade jag haft barnet i mitt knä hela tiden, och gått därifrån tidigare. Barnet kan ju skadas av glaset...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • norgesessan

Hade någon gett min 1åring en tiding så hon rev sönder den hade dom definitivt fått skylla sig själva Eller gett barnen saker fast jag varnade...

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Tecken

Jag hade ersatt allt, på en gång - alltså glas och ram.

Väntar man något år så har det hela "preskriberats" tycker jag.

• skanka

Jag hade ersatt med nytt glas på en gång. Jag hade sparat kvittot utifall det inte hade passat och bytt till rätt storlek i så fall. Jag hade inte låtit det gå flera år.

Svar på tråden Vad gör du då ditt barn har sönderen tavla hos en vän?