Inlägg från: cocos87 |Visa alla inlägg
  • cocos87

Rätt elr fel?

Igår blev jag jätte förbannad på min sambo, egentligen för en liten skit sak men ändå.. Dom två stora barnen (4 och 5år) hade fått en massa lördagsgodis innan maten och sen när vi skulle äta så säger jag att dom ska äta upp maten annars får dom inge mer godis! Jag gillar inte att tvinga barnen äta därför är det helt deras val hur mkt dom ska äta MEN jag tycker inte att man skiter i maten för att sen äta godis. Min sambo höll med!
     5 åringen åt upp all mat och tog till och med extra så då fick hon godis efter maten medans 4 åringen åt inte ens hälften så jag gav inte henne något. Sen vid läggning berättar hon att pappa gav henne godis iaf...
    Jag blev skit förbannad, både för att han höll med och sa det till dom, sen att han gick bakom min rygg men sen tycker jag att det man säger det ska man hålla!!
    Han säger att han tyckte så synd om henne... VAA??? Hon hade ju redan fått och varför få mer om man inte kan äta maten??
    Eller överreagerar jag?? Bara undrar vad ni tycker..

• Svar på tråden Rätt elr fel?
  • cocos87
    Majsan70 skrev 2010-01-24 11:35:17 följande:
    Läste jag rätt nu...barnen blev straffade för att någon gett dem godis innan maten o därmed gjort att deinte var lika hungriga?  Det ena barnet orkade bara halva portionen o fick därmed inget mer godis medans syskonet fick?Jag kan ju säga som så att ALLT är fel hela vägen igenom. Man straffar inte barnen för att man själv gjort fel innan eller för att nån annan gjort det. Man tvingar inte i maten och man går inte bakom ryggen!
    Men vad är det för straff? Om hon nu är mätt för att hon fick godis innan så behöver hon väl inge mer godis? Är det straff då? Nej inte enligt mig iaf!
  • cocos87
    Majsan70 skrev 2010-01-24 11:39:07 följande:
    Men då behövde väl inte syskonet nåt godis heller? Det finns alltid plats för nåt gott efter maten oavsett hurmätt man är..även för vuxna. 
    Men hon åt ju maten! Självklart hade dom ätit luch innan dom fick godis alls det här var mot kvällen och jo om man orkar äta mat så kan man få ngt gott men äter man inte maten ska man väl inte få det?? Isf är det ju lika lätt att bara skita i att äta helt så dom orkar äta mer godis??
  • cocos87
    Majsan70 skrev 2010-01-24 11:45:44 följande:
    Du frågade om rätt o fel o jag anser att ni tänker fel hela vägen.Barnet åt ju hälften o det får man vara nöjd med.Kanske införa en speciellt tid som godiset äts så det här inte behöver ske igen? Kanske prata igenom med mannen hur NI vill ha det hemma?
    Tro mig vi har pratat mååånga gånger, men han är så slapp och låter dom göra precis vad dom vill.
    Sen hälften kan man inte vara nöjd med när dom får så lite mat som do´m tar på själva, hälften är väl kanske två tuggor eller något sånt
  • cocos87
    Majsan70 skrev 2010-01-24 11:50:52 följande:
    Fortfarande anser jag att du har fel. Man kan visst vara nöd med hälften om det är det de anser att de blir mätta på. Att tvinga i mat är aldrig någon bra grej. Att äta skall vara lustfyllt o lugnt utan tjat. De måste ju lära sig att äta lagom oavsett mängd. Vad beträffande din man..trist inställning han har men du har ju valt att leva med  honom trots det så nåt bra måste han ju vara ändå.
    Som jag skrev så tror inte jag heller på att tvinga i barn mat så dom behöver absolut inte äta allt!
    Och ja min gubbe är en slapptask men han är sjukt kärleksfull och älskar sin familj Så han e bra på sitt sätt
  • cocos87
    Birgitta L skrev 2010-01-24 20:26:48 följande:
    Svar till cocos87:Ja det är helt fel för vad du gjorde var ju att straffa bernen för något du var förbannad på din sambo för. Du beskriver det ju själv i ditt inlägg att du var förbannad på sambon som gett barnen godis före maten och sen när ni ska äta så förmanar du (i ilska över sambons agerande) barnen att äta upp maten annars får de inget godis efteråt. För barnen blir det helt ologiskt eftersom de först fick godis men inte sen såvida de inte först åt mat. Det hänger inte ihop. Det här är snarare en spegling av ett problem som finns mellan dig och sambon och som ni måste försöka komma till rätta med så att ni gör på samma sätt inför barnen.
    Nej nej nej, då har du missuppfattat det helt fel, VI gav dom godis innan maten, och det gjorde vi EFTER lunchen den måltid jag pratar om nu är middagen som är mot kvällen, så absolut att jag vart med och gett dom godis innan!!! Det var 4 åringen som inte skulle fått godis efter maten och självklart så blev jag inte arg på henne.. Tog upp diskutionen med min sambo efter dom lagt sig. Det sista dom ska höra är att vi är osams..
  • cocos87
    Birgitta L skrev 2010-01-24 21:19:07 följande:
    Svar till cocos87:Aha, så det var det att sambon gav 4-åringen godis bakom din rygg trots att du sagt nej, som gjorde dig arg. Det förstår jag i så fall att du blev men man kan också förstå din sambo, att han tyckte synd om 4-åringen. Bra att ni diskuterar det här för det är ju inte bra att sambon går emot dig inför barnen. Det som dock är lite gulligt är ju att er lilla 4-åring berättade för dig hur det var. Hon kände nog att det var "fel", att du sagt nej men att hon sen fick för pappa. Hon var i det läget klokare än pappa. Som svar på din fråga: Nej, du överreagerar inte.
    Ja hon är bra klok hon
  • cocos87
    Hej och Hopp skrev 2010-01-24 23:26:32 följande:
    Jag förstår också att du blir arg eftersom din sambo gick bakom ryggen på dig, men liksom de andra så förstår jag inte varför barnet ska bli utan godis för att hon var mätt?Tror du inte att hon var mätt utan struntade i att äta för att få godis? Och i så fall så ville du att hon skulle få gå och lägga sig hungrig för att lära sig???Nej jag förstår inte den logiken...
    Men som jag skrev så hade dom fått godis, så helt utan var hon ju inte. Och är det bättre att gå och lägga sig mätt av godis? Inte är det så i min värld iaf!
  • cocos87
    Hej och Hopp skrev 2010-01-25 21:27:38 följande:
    Men du tror alltså att hon inte var mätt utan avstod maten för godiset?Klagade hon pga hunger senare då eller? Jag är genuint nyfiken - försöker inte provocera utan förstå hur du resonerar...
    Nej hon klagade på magont...Och det var nog pga av för mkt godis och för lite mat :S
  • cocos87
    Kina79 skrev 2010-01-26 17:33:44 följande:
    Jag tycker du gjorde rätt. Nu blir jag väl lynchad.....Vi kan göra samma sak här hemma, en viss mängd mat måste de äta om de ska ha godis. Det har hänt en gång att lillasyster (fyller 4 i april) inte ätit nåt för hon var inte hungrig. Då fick hon heller inget godis, för jag vill inte att de får äta en massa godis på tom mage. Storasyster fick godis ändå, men det var inget stort problem.
    Skönt att höra någon annan som ser på saker på samma sätt
Svar på tråden Rätt elr fel?