• Anonym (hönsmamman?)

låsa in sitt barn?

Vi har en dotter som just har växt ur spjälsängen.
    Hon är 2,5 år gammal och riktigt busig.
    övergången från spjälsäng till växa säng har varit jätte jobbigt.
    i ca två månader tid körde jag och min sambo metoden som vi har sett på "nanny" på tv, att vänligt men bestämmt lägga tillbaka henne i sängen gång efter gång.
    det var så vi gjorde med vår älsta grabb, och det fungerade.
    men det visade sig att vår dotter var lite envisare.
    proseduren kunde ta flera timmar. och hon stannade inte i sängen längre än några sekunder.
     trots att vi vet att hon är trött och det är sent. detta gör det även svårt för storebrorsan att sova.
    min sambo blev så less att han började lägga henne i våran dubbelsäng istället. hon känner sig tryggare i våran säng.
    men hon låg inte kvar då heller. så tillslut började han låsa dörren.
    hon kan springa och känna på dörren några gånger och försöka prata med honom när han sitter i närheten fast i ett annat rum. och han uppmanar henne vänligt men bestämmt att gå och lägga sig igen. hon har nästan aldrig gråtit utan accepterat att det är dags att sova. hon somnar mycket snabbare med denna metod.iblad har hon gråtit lite, men det är mera gnällgråt än ledsen gråt.och då har vi gått in satt henne i sängen, kramat, pratat lite och sedan gått ut och låst igen.
    poängen är att min sambo tycker att det är en utmärkt metod, men jag har dåligt samvete, och det känns fel, och jag skämms över metoden. vill inte berätta för anhöriga och vänner hur vi gör för jag är rädd att dom ska tycka vi är dåliga och gör fel.
    vad tycker ni????

• Svar på tråden låsa in sitt barn?
  • Anonym (hönsmamman?)
    Anonym (spjälsäng) skrev 2010-01-24 21:57:42 följande:
    Spjälsäng är som nämnt tidigare till för att skydda barnet, precis som att du spänner fast barnet i bilen, barnet vill kanske inte alltid men det handlar om säkerhet. Att låsa dörren handlar inte om säkerhet.
    Jo men upplevelsen för barnet är väl detsamma. Jag menar barnet frihetsberövas i alla dom situationer som du nämner.
      Men om man vill skydda barnet utan att på något sätt kränka dess frihet så kanske det bästa vore en hjälm och sedan låta barnet strosa runt som den vill.
     Alla barn är olika och dom förändras med. Det är och gör vi också. Vi som föräldrar kan ha en uppfostringsmetod nu som känns rätt och passar just detta barn, men är helt fel i en annan situation och med ett annat barn.
      Men det kan också vara så att man om nått år eller månad eventuellt dag, kanske inser att man bara är mänsklig och kanske har behandlat sitt barn fel. Därför kan det vara intressant att höra andras åsikter om just denna situation. Jag har försökt att beskriva läget så gott det går och inte förmildra situationen. Jag var osäker på om det är rätt eller fel i just detta specifika fall. Men sen är man som förälder alltid självkritisk.
  • Anonym (hönsmamman?)
    Saarraa skrev 2010-01-24 13:58:15 följande:
    Jag skriver igen;Har bara läst TS.. Och måste fråga varför ni måste byta till växasäng? Ryms hon inte spjälsängen längre eller försöker hon klättra ur den?
    Ja hon klättrar ur den. Det gjorde hon först vi 2+ år men hennes storebror klättrade ur första gången vid 9 månader.  
  • Anonym (hönsmamman?)

Jag har glömt att berätta att hon ibland är uppe och nattvandrar hon tycker bla väldigt mycket om att rota i kylen och skåpen över diskbänk hom hämtar stol sedan leker hon ballerina på köksbänken för att finna all små sötsaker som kan finnas gömda. Detta var ett stort problem när hon sov med sin storebror och vi inte låg i samma rum.

• Anonym (spjälsäng)
    Anonym (hönsmamman?) skrev 2010-01-24 23:08:29 följande:
    Jo men upplevelsen för barnet är väl detsamma. Jag menar barnet frihetsberövas i alla dom situationer som du nämner.   Men om man vill skydda barnet utan att på något sätt kränka dess frihet så kanske det bästa vore en hjälm och sedan låta barnet strosa runt som den vill.  Alla barn är olika och dom förändras med. Det är och gör vi också. Vi som föräldrar kan ha en uppfostringsmetod nu som känns rätt och passar just detta barn, men är helt fel i en annan situation och med ett annat barn.   Men det kan också vara så att man om nått år eller månad eventuellt dag, kanske inser att man bara är mänsklig och kanske har behandlat sitt barn fel. Därför kan det vara intressant att höra andras åsikter om just denna situation. Jag har försökt att beskriva läget så gott det går och inte förmildra situationen. Jag var osäker på om det är rätt eller fel i just detta specifika fall. Men sen är man som förälder alltid självkritisk.
    Får du dåligt samvete när du spänner fast ditt barn i bilen ??? För övrigt håller jag med dig, vi människor förändras precis som våra uppfostringsmetoder. Er metod är dock inte hållbar år 2010
  • Pruttiluskan

Ni märker den dagen då dörren går i baklås att det inte var så smart att just låsa dörren!

Nej, skulle inte våga göra så!

• Anonym (hönsmamman?)
    Anonym (spjälsäng) skrev 2010-01-24 23:28:12 följande:
    Får du dåligt samvete när du spänner fast ditt barn i bilen ??? För övrigt håller jag med dig, vi människor förändras precis som våra uppfostringsmetoder. Er metod är dock inte hållbar år 2010
    Det är ingen uppfostringsmetod i den bemärkelsen att det skulle vara ett straff på något sätt. Utan mer som en markering att nu är det slutbusat och sovdags. Och nej självkart får jag inte dåligt samvete när jag sänner fast mitt barn i barnstolen. Dock när man lämnar på dagis och dom små liven skall strosa runt på en liten innergård som små interner med ett stort stängsel runt. Då gråter hon ibland när jag lämnar henne. 
      Det gör hon däremot inte när hon skall sova och vi har gått ut ur rummet och låst dörren. För hon vet att när hon ropar kommer vi med en gång och om hon somnar och sedan vaknar då ligger vi bredvid henne. Det vet hon att den tryggheten har hon inte på dagis. konstigt att man gör så 2010 men det ena felet utesluter väl inte det andra.
    Obs jag försvara inte att låsa in utan vill bara sprida lite ljus över liknande tillfällen när barn inte får som dom vill.
  • Anonym

hejsan, gör som vi har gjort o sätt en ikea-grind på rummet, så kommer inte barnet längre än så iaf... barnet är då inte instängd på samma sätt o har möjlighet att titta ut från rummet...   det funkar PERFEKT!!!

• Anonym (hönsmamman?)
    Pruttiluskan skrev 2010-01-24 23:33:09 följande:
    Ni märker den dagen då dörren går i baklås att det inte var så smart att just låsa dörren!Nej, skulle inte våga göra så!
    Jo du har säkert rätt men förhoppningsvis kan vi lämna dörren olåst i fortsättningen. och ytterdörren med för den delen man vet ju inte om den med går i baklås. Svårare att ta sig ut genom en sån dörr än en som är gjord av pressat papp. Jag menar det räcker med ett kraftigt ryck för att bryta upp dagens innerdörrar med låshus i plast.
  • Pruttiluskan

En grind kanske skulle vara ett bättre alternativ?
    Tanken att något skulle hända min dotter & inte få upp dörren ...fy så hemskt! =S

Anonym (hönsmamman?) skrev 2010-01-24 23:54:06 följande:
    Jo du har säkert rätt men förhoppningsvis kan vi lämna dörren olåst i fortsättningen. och ytterdörren med för den delen man vet ju inte om den med går i baklås. Svårare att ta sig ut genom en sån dörr än en som är gjord av pressat papp. Jag menar det räcker med ett kraftigt ryck för att bryta upp dagens innerdörrar med låshus i plast.
  • THEA och Grodan
    Anonym skrev 2010-01-24 23:53:42 följande:
    hejsan, gör som vi har gjort o sätt en ikea-grind på rummet, så kommer inte barnet längre än så iaf... barnet är då inte instängd på samma sätt o har möjlighet att titta ut från rummet...   det funkar PERFEKT!!!
    Det tycker jag var ett lysande tips.
    ♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • Anonym (hönsmamman?)
    Anonym skrev 2010-01-24 23:53:42 följande:
    Bra ide. men ingen större skillnad mot den metod som vi har använt tidigare. Så fort vi märkt att hon är uppe och rycker i handtaget så öppnar vi och lägger tillbaka henne i sängen. men det var ett bra förslag.. blir det inte svårt att somna om barnet hör er helatiden dock. Jag menar med en stängd dörr hörs ju ljuden in men inte lika mycket som med en öppen?
  • Pruttiluskan

Om min dotter somnar med ljud så kan jag greja för fullt under natten utan att hon vaknar...
    Om det är knäpp tysst när hon somnar så kan man inte göra något alls innan hon vaknar!

Anonym (hönsmamman?) skrev 2010-01-25 00:00:43 följande:
    Bra ide. men ingen större skillnad mot den metod som vi har använt tidigare. Så fort vi märkt att hon är uppe och rycker i handtaget så öppnar vi och lägger tillbaka henne i sängen. men det var ett bra förslag.. blir det inte svårt att somna om barnet hör er helatiden dock. Jag menar med en stängd dörr hörs ju ljuden in men inte lika mycket som med en öppen?
  • Anonym (hönsmamman?)

det där med grind är faktiskt en jätte bra ide!
    så kommer vi nog göra. tack så mycket

• Anonym (JK)

Tycker det känns fel att låsa in barnet.. tror det kan skada hennes tillit för er som föräldrar och som faktikst ska utstråla och skänka trygghet... varför ligger ni inte bara med henne tills hon somnat.. ?!

• Anonym (KK)
    Anonym (hönsmamman?) skrev 2010-01-24 23:54:06 följande:
    Då är ni iallafall tillsammans som familj och vuxna skyddar barn... eller du skulle väl inte lämna barnen ensamma hemma och låsa ytterdörren??!
  • Anonym (En till)

Jag hade kunnat vara du,TS.
    Jag känner igen mig i vartenda ord du skrivit. Jag har själv tänkt/ sagt dem.

Min man låste dörren till sonens sovrum när han höll på som din dotter. Jag gillade det inte, skämdes precis som du. Men han sa också att spjälsängen också är att vara inlåst osv.

Vi låste alltid upp dörren när han sov och ibland på natten kom han in till oss men oftast sov han hela natten i sin säng.

Nu har det gått ett tag och nu låster vi aldrig länge. Han somnar varje natt i sin egen säng när vi har läst/ pratat/ sjungit klart. Det brukar ta 10-15 minuter tills han sover.

Jag tyckte aldrig att det kändes bra, men det var det enda vi fick att funka!

• Anonym (postit per)
    Anonym (KK) skrev 2010-01-25 20:26:42 följande:
    Då är ni iallafall tillsammans som familj och vuxna skyddar barn... eller du skulle väl inte lämna barnen ensamma hemma och låsa ytterdörren??!
    Jag tror du misstolkar Ts. Hon menar att det är så lätt att bryta sig in i hennes innerdörrar att det skulle räcka med ett kraftigt ryck för att bryta upp dörren som gått i baklås.
    Och att en ytterdörr som gått i baklås är betydligt svårare att bryta sig ut ur.
  • Anonym (postit per)
    Anonym (JK) skrev 2010-01-25 20:24:37 följande:
    Tycker det känns fel att låsa in barnet.. tror det kan skada hennes tillit för er som föräldrar och som faktikst ska utstråla och skänka trygghet... varför ligger ni inte bara med henne tills hon somnat.. ?!
    Oj! Hur blir det då när hon blir äldre skall hon alltid ha någon som somnar bredvid.
    Barn kanske mår bra av att lära sig finna trygghet i sig själva.
    Pluss att Ts skriver i flera inlägg att de faktiskt sover tillsammans med sitt barn hela natten.
  • sirisdotter
    Anonym (JK) skrev 2010-01-25 20:24:37 följande:
    Då blir de nog anmälda för incest...  (jag blev!)
Svar på tråden låsa in sitt barn?