låsa in sitt barn?
Vi har en dotter som just har växt ur spjälsängen.
Hon är 2,5 år gammal och riktigt busig.
övergången från spjälsäng till växa säng har varit jätte jobbigt.
i ca två månader tid körde jag och min sambo metoden som vi har sett på "nanny" på tv, att vänligt men bestämmt lägga tillbaka henne i sängen gång efter gång.
det var så vi gjorde med vår älsta grabb, och det fungerade.
men det visade sig att vår dotter var lite envisare.
proseduren kunde ta flera timmar. och hon stannade inte i sängen längre än några sekunder.
trots att vi vet att hon är trött och det är sent. detta gör det även svårt för storebrorsan att sova.
min sambo blev så less att han började lägga henne i våran dubbelsäng istället. hon känner sig tryggare i våran säng.
men hon låg inte kvar då heller. så tillslut började han låsa dörren.
hon kan springa och känna på dörren några gånger och försöka prata med honom när han sitter i närheten fast i ett annat rum. och han uppmanar henne vänligt men bestämmt att gå och lägga sig igen. hon har nästan aldrig gråtit utan accepterat att det är dags att sova. hon somnar mycket snabbare med denna metod.iblad har hon gråtit lite, men det är mera gnällgråt än ledsen gråt.och då har vi gått in satt henne i sängen, kramat, pratat lite och sedan gått ut och låst igen.
poängen är att min sambo tycker att det är en utmärkt metod, men jag har dåligt samvete, och det känns fel, och jag skämms över metoden. vill inte berätta för anhöriga och vänner hur vi gör för jag är rädd att dom ska tycka vi är dåliga och gör fel.
vad tycker ni????