• Prinsessan Leia

Omkakling i Köket

Maken är igång för att kakla om i vårat kök.
    Först sliter man givet ner det gamla kaklet
    Men sen då, vilket är bäst. Att "skrapa" rent och slätt lr ska man (som i mina ögon sett) fuska och bredspackla??
    Vilket är bäst och vad har ni gjort?
    Kanske tom finns ngn man här osm jobbar med det...

• Svar på tråden Omkakling i Köket
  • Lilla trynet

Det beror väl på hur djupa skador det är kvar under och om det bygger på för mycket om man låter det vara kvar. Var också noga med vad du spacklar med och att det är en bärande yta under så det inte lossnar sen.

• curiosa

Ta ner det gamla, sitter det på spån eller gips?

Sitter det på spån så skulle jag skrapa rent och sätta upp en 6 mm renoveringsgips och kakla på den.
    Sitter det redan gips så är risken stor att man har sönder skiva när mn tar loss det gamla, var försiktig och använd en barkspade eller liknande.

Att kakla på vanligt spackel hade inte jag gjort då det är stor risk att det spacklet spricker och plattorna inte sitter kvar.

Man kan oxå kakla direkt på det gamla men det bygger ju det nya kaklet tjocklek.

• Pappa G

Det är ingen hit att kakla på spånskiva, så gips rekommendeas precis som skrivits tidigare.
    Dessutom är det bra att lägga på ett tätskikt, då kaklet ju inte är vattentätt.

• Prinsessan Leia

men om man lägger på massa så blir det ju himla fult, det blir ju som en hylla där kalket slutar och tapeten tar vid...
    det va kaklat på spånskiva alla år innan i huset och va absolut inga fel och det har varit kanon i 5 år..så jo vi kör på kakel...avskyr gips då allt måste pluggas och inget hålls uppe
    så vi slipar ner sen soacklas det lite och allt annat, har dubbelkollat med vår "privata expert" och han tyckte det va helt ok

• Pappa G

Det behöver ju inte pluggas bara för att du sätter på gips utanpå spånskivan..

Jag hade aldrig tagit ansvar för den lösning du beskriver.

Varför inte gipsa hela vägen upp?

• Prinsessan Leia

för att väggen är reda färdig? vi byter bara kaklet, tapetsera gjordes förra året så det är jag inte sugen på igen..
    varför inte gips, för att det går sönder av minsta lilla belastning..

• supersötasilversara

Vi kaklade i vårt kök för två veckor sedan. VI hade gips under och när vi började riva ner kaklet på en liten vägg så följde hela gipsskivan med, allt blev kaos . Så på den långa väggen (ca 3 m lång) så kaklade vi PÅ det befintliga kaklet. Blev KANON! Vi trodde det skulle synas vid diskbänken/bänkskivorna men efter att vi spritsat silikonfog så såg det ut som det gjorde innan vi kaklade.

Vi sparade många timmars jobb med detta. Googla på detta, det finns experter och amatörer som gjort detta och att detta är ok. Vi har boken "Husets ABC" som är en väldigt bra bok och till och med i den stod det att man i kök kan kakla på befintligt kakel.
    Lycka till!

• Prinsessan Leia

supersötasilversara
    usch vilket kaos...maken har rivit ner kaklet och nu är det bara renskrapning kvar!
    och med tanke på att jag inte kommer vilja leva med detta kakel i tusen år så tar vi inget gips under utan håller oss till spånskivan som är samt murstocken

• Lilla trynet

I ett kök är det ju inte så att man sprutar ner hela kaklet med vatten så tätskikt behövs inte. Det kommer säkert bli utmärks som du beskriver det.

• Pappa G
    Lilla trynet skrev 2010-01-25 21:16:58 följande:
    I ett kök är det ju inte så att man sprutar ner hela kaklet med vatten så tätskikt behövs inte. Det kommer säkert bli utmärks som du beskriver det.
    Det finns faktiskt försäkringsbolag som kräver det..

Det är inte alls ovanligt att gipset bakom kökskaklet är fuktskadat.
Svar på tråden Omkakling i Köket