Haha vilket roligt inlägg. Jag kanske inte ska svara i tråden för jag är nojjig över mina barn precis som du. Har alltså inga tips på hur man blir "cool". Min äldsta son är tre och ett halvt så det har inte gått över med tiden heller, jag oroar mig kanske lite mindre nu än precis i början dock.
Du borde läsa den kända barnpsykologen Malin Alfvéns bok "Oron som gör oss till bättre föräldrar". Den tar upp det här med att vara orolig för sina barn, och hon menar att det är starkt förbundet med kreativitet att vara orolig. Att man har fantasi och ser tänkbara scenarion, vad kan hända, och så oroar man sig för det. Man är helt enkelt olika orolig beroende på hur känslig, fantasifull och empatisk man är.
Jag har accepterat att jag är orolig av mig och försöker se det positiva istället. Jag vet att jag har knutit an väldigt bra för min barn, att jag värnar om dem, att jag är empatisk och inkännande och lyhörd mot dem. Och allt det är bra saker, men det gör också att jag oroar mig för dem.
Det är en stor press på föräldrar (speciellt mammor) att allt ska vara som vanligt så snart som möjligt när man får barn. Man ska vara ute och roa sig på egen hand veckan efter förlossningen, man ska bli smal snabbt, vara på jobbet och på gymmet när bebisen är två månader, lämna till barnvakt genast och så vidare... Att vara en hönsmamma (egentligen ett negativt uttryck som jag ogilllar) som vill vara nära sina barn, som inte vill lämna dem och som oroar sig för dem är helt ute. Men det är tråkigt tycker jag att det ska finnas ett ideal av "coolhet" att leva upp till, det är väldigt stressande för många.
Så det var kanske inte tipset du efterfrågade, men jag tycker att du ska acceptera oron som en del av ditt sätt att vara förälder, snarare än att känna att du gör något fel. Vad glad att du knutit an till ditt barn! Det är många som har problem med anknytningen och de oroar sig garanterat inte på det sättet som du gör, för det gör man bara när man älskar någon över allt annat på jorden. Desutom känner många som du, men de vill inte visa det, för de tror att de också måste vara "coola".
Läs gärna det här underbara blogginlägget, det tar precis upp dina funderingar: