• Yaran

Fårskinn ...

Hejsan!

Jag har fått ett äkta fårskinn, fint och stort, men det luktar får .

Hur ska jag göra för att ta bort lukten?

Hur ofta tvättar man fårskinnet ?

Finns det en speciell kam för fårskinn ?

• Svar på tråden Fårskinn ...
  • Lilu

Jag tvättar det i maskinen på ulltvätt 30 grader. Jag använder en ganska gles stålkam.....som man använder till katt el. hund

• ÄngelBängel

Det snabbaste sättet att torka är att ta ett badlakan, skinnet och gamla dagstidningar och sedan rulla det som en fast rulltårta. Badlakanet och tidningarna suger upp mycket fukt. Sedan plantorkar du det helt torrt.

• Yaran

Det var en utmärkt idé ÄngelBängel, tror du att lukten försvinner om jag tvättar det? Jag vill inte att det ska lukta får, utan det ska lukta gott och fräscht.

• Fru Indosaurie

Sen ska man väl använda ett tvålfritt tvättmedel. Finns nåt special att köpa =)
    Det säger iaf min svärmor som säljer fårskinn från deras får

• ÄngelBängel

Det som gör att skinnet luktar får är fårfettet och det är det fettet som gör "pälsen" på skinnet mjuk. Köper man ulltvätt eller speciellt tvättmedel för fällar (som jag tror att de har på barnbutiker) så sparar de tvättmedlen fårfettet mer än vanligt tvättmedel. Om du verkligen stör dig mycket på doften kan du ju tvätta med vanligt tvättmedel men var då förberedd på att skinnet kan bli mindre mjukt (både själva skinnet och pälsen), jag skulle dock rekomendera ulltvätt. Kanske vädras doften ur?

• Yaran

Jaså, nu förstår jag

Gulligt av er att svara på mina frågor, tack så jätte mycket

• anilova

Kolla forst hur skinnet ar garvat. Det ar inte alla skinn som tal att tvattas (kommer inte ihag vilken sorts garvning det ar som tal det), gor man det maste det mjukgoras igen for att inte bli stelt, och det ar JOBBIGT! Man maste dra i det, gnugga det, vrida det, ga hart at det under tiden det torkar for att det ska halla sig mjukt. Och om det torkarfor langsamt finns det risk for att haren ruttnar fran botten och darfor slapper fran fallen, torkar det for fort i for hog varme blir det stelt och obehagligt.

Ett syntetiskt tvattmedel ska man inte anvanda till animaliska fibrer (ull och silke), det kan bryta sonder fibrerna. Farfettet heter lanolin, och om du tittar noga i barnbutikerna sa kommer du att se att de faktiskt saljer lanolin som man kan anvanda for att aterfetta yllesaker. De har ylleegenskaperna man hor talas om (vattenavstotande, varmer aven i blot tillstand, svalkande nar detarvarmt, luktavstotande) ar namligen delvis beroende pa hur mycket lanolin som finns i yllet. Sa aven om det luktar lite, sa missar man en massa bra saker om man tar bort det. Var bara uppmarksam pa att en del personer faktiskt ar allergiska mot lanolin. En del antroposofer pastar att om man har ett valdigt "rent" lanolin sa ar det inte allergiframkallande, men det ar det inte alla som haller med om (lanolin finns ocksa i kramer och salvor, eftersom det ar aterfettande).

Om du tvattar skinnet, gor det i sa lag temperatur som mojligt. Vid hog temperatur+friktion=krympning och filtning, haftiga temperaturvaxlingar i tvattvatten/skoljvatten=yllet kommeratt borja klia.

OK, nu kanske jag har besserwissrat fardigt for idag

• Yaran

anilova

Tack så hemskt mycket för att du tog dig tid att förklara

Svar på tråden Fårskinn ...