• Snova

Träningsfrågor till ngn som är duktig på området

Halloj, någon som är instruktör eller bara ordentligt insatt (förlåt men jag är bara intresserad av svar från ngn som verkligen vet vad de pratar om...) och har lust att hjälpa mig med ett par träningsfunderingar?

* Jag slutade med bodypump när jag fick reda på att jag var gravid men funderar på att börja igen, verkar som många här kör på som vanligt med det. Vad ska jag i så fall tänka på förutom att inte lassa på massor av vikter? Vilka övningar ska man eventuellt undvika och vilka är kanske extra bra?

* För att träna ryggen så kör jag "rygghävningar" på gymet i den där vanliga "maskinen", det borde väl vara ok med tanke på att man ju kan ha kanten på maskinen strax under bebben? Känns ok gör det ju iaf!

* Blossom Tainton rekommenderar i boken "Från A till Bebis" en träningspuls på max 140-145. Har ej hört detta ngn annanstans men hon brukar ju veta vad hon pratar om. Är det verkligen en lagom maxpuls?

* Bör man så småningom ta det lite lugnare med hopp (på slutet gör man nog det automatiskt iofs )? När?

* Är det ngn övning på vanlig gympa/aerobics man speciellt bör undvika? Hittills känns allt ok för mig så jag hänger med på allt men undviker att ligga på magen.

TACK på förhand om ngn orkar svara!

• Svar på tråden Träningsfrågor till ngn som är duktig på området
  • Ess

Tyvärr e jag inte speciellt insatt i styrketräning. Men det där med maxpulsen har inte jag följt alls har både tävlat löpning o kört snabbhet under graviditeten och allt såg bra ut på senaste ul. Man känner själv om det inte känns bra. Men detta e min andra graviditet, man e lite försiktigare första gången för man vet inte riktigt hur det ska kännas.

• Ellen Dellen

Fick själv en grundlig genomgång på SATS när jag var nygravid och hon sa att man ska undvika tex utfall till sidan. Sånt som kan påverka bäckenet. Inga höga hopp men vanlig aerobics e helt ok så länge det känns ok.
    Man ska alltid sluta om man blir yr, får hjärtklappning eller får en blödning.
    SJälv dansade och tränade jag varje dag tom v 25 och mådde hur bra som helst och sen har jag cyklat och promenerat mycket.

• Cue

Fick i förrgår veta av min Body Balance-instruktör att:
    Man ska aldrig träna så man får mjölksyra när man är gravid, det påverkar fostret negativt. Man ska heller inte göra det när man ammar för mjölksyran går ut i bröstmjölken och smakar helt enkelt skit för bebisen! Gör man det ofta så kanske bebben börjar krångla med amningen och mamman har oftast ingen aning om varför...

Det här var EN instruktörs råd, det finns säkert andra som tycker annorlunda. Lycka till!

• Snova

Tackar! Och tack för länken UBJ! Vet du eller ngn annan vad ställningen "barnet" innebär?

• Cue

Snova:
    "Barnet" el "Childs Pose" är en yoga-ställning som är väldigt bra för att stretcha ryggen + att det är en viloställning.
    Tänk dig att du sitter ner på knä fast med benen bredare isär, sen fäller du hela överkroppen (fr höfterna och upp) framåt. Magen ska då få plats mellan dina ben.
    Armarna ska vara sträckta framför huvudet för att göra dig så lång som möjligt.

Ja det kommer att se ut ungefär som om du skulle be mot Mekka, hihi... :)
    Det är iaf en väldigt effektiv ryggsträckare, även när man inte är gravid.

Lycka till!

• Mamma 80

Utfall ska man undvika, ej bra för höfterna då man är mindre stabil där under en grav.
    Vidare ska du inte göra övningarna där du lyften skivstången ovanför huvudet, vet ej varför, men har själv blivit tillsagd det (så skippa marklyft på pumpen).

vad det gäller konditionsbiten, så ska man försöka lägga maxpulsen något lägre än normalt, det är ok att ha korta toppar i pulsen men helst ska man ligga på en lagom ansträngande puls genom hela passet.

Vanliga aerobicspass är inga problem att fortsätta med, det är bara att skippa hopp och eventuella rörelser som känns konstiga. Säg till instruktören först bara så kan hon visa dig alternativa rörelser under passets gång.

Rygghävningar är inga problem, så småingom när livmodern växer till sig blir det lite obehagligt att ha magen emot stödet, då kan jag rekommendera en maskin, om det finns där du tränar, där man sitter ner och har som en skiva men pressar uppåt/bakåt med ryggen...

Hoppas detta hjälper dig lite, är som sagt inte instruktör själv men har tränat på gym i x antal år och kan detta väl:)

Mamma80/v.26 (tränar 4 dagar i veckan fortfarande, och skulle inte klara mig utan det;)

• UBJ

Ska nu svara lite mer ordentligt:

- Pump är bra träning när man är gravid, om man tar hänsyn till vissa saker. Jag tror att länken jag la in ger dig det mesta du behöver veta. Jag mådde väldigt bra genom min grav. och instruerade pump tre veckor innan jag fick barn, men det jag tänkte på var att inte öka vikterna och att alltid, alltid, alltid lyssna på kroppens signaler.

Kan inte se varför du skulle avstå får frivändningar (det var väl det du menade Mamma 80?!) om du nu inte känner att din balans påverkats eller att du står ostadigt.

- Du kan aldrig ligga sönder en bebis, men det kan vara himla obekvämt att ligga på magen när du kommit en bit i din grav. Rygglyft osv brukar ganska snart kännas fel och då slutar du.

- Maxpuls beror ju på vad du har för maxpuls annars, men sträva inte efter att förbättra din maxpuls utan ligg lite i underkant så är du på den säkra sidan (jag har hört så många olika saker ang detta att jag inte vet vad jag ska tro. Jag grunnade inte på det under min grav.). Jag tror dock att det ofta löser sig själv då man inte orkar ta i som tidigare.

- Du kan hoppa så länge det känns bra (jag börjar bli tjatig va?!), men du ska undvika snabba vändningar och vridningar (tänk innebandy-ruscher) då dina leder börjar luckras upp för att bäckenet ska kunna släppa ut en bebbe. Du kan alltså inte skada barnet, men du kan få ont i rygg, höfter och knän.

Cue: Vad gäller mjölksyra och fostret finns det inget bevisat vad jag vet, men det är sant att det kan påverka bröstmjölken vid medveten mjölksyraträning. DET är det ju trots allt inte så många som håller på med. Jag ammade och tränade hårt och min son var glad i mjölken!

• 62a

Hej!

Maxpuls är inte så intressant när man är gravid. Gå istället efter din dagsform, det är det som är det viktigaste. Du ska inte pressa dig, utan träna på en nivå som känns lagom ansträngande för dagen. Man har mer eller mindre bra dagar då man är gravid. Ta inte i maximalt , det känner du utan att behöva mäta pulsen.

Hopp är inget farligt om du har bra kontroll över bäckenbottenmusklerna . Det du behöver tänka på däremot är att hormonet relaxin mjukar upp ligamenten allt eftersom, och ger dig sämre stadga i fotleder osv, det är alltså lättare att snubbla, trampa snett osv. Det är det som gör att du bör undvika SVÅRARE koordinationer o hopp. Håll dig inom säkra gränser för din förmåga. Ungefär som sagts här tidigare på tråden!

Du lär känna i magen när det inte är skönt med hopp längre, jag lovar! Och är det inte skönt längre - sluta.

• Mamma 80

UBJ--tack för infot ang. frivändningarna...att man skulle hoppa över det fick jag rekommenderat av min instruktör....hmm...man kanske inte ska lita på dem till fullo jämt heller;) Tur att ni andra finns här på FL.

• UBJ

Mamma 80: Kanske har den instruktören du talat med hört ngt jag ej hört - det finns ju sällan några absoluta sanningar tyvärr. Som instruktör kan man en hel del, men inte allt, det kan absolut inte jag heller .

• Snova

TACK så jättemkt för alla bra tips och råd! Ni verkar veta vad ni pratar om allihopa och det känns skönt att få lite svar på frågor jag grunnat på ett tag nu.

Träna lugnt allihopa! Jag har inte varit såhär vältränad på över ett år tror jag, känns superbra.

• Cue

Snova:
    Ja, visst är det skönt att känna sig vältränad? Har märkt att jag mår MYCKET bättre denna grav än förra då jag var 10 år yngre!! Mår verkligen prima och det har man ju stor nytta av sen under förlossn och efter...
    Träna på allihop!

• Mamma 80

Jag känner mig också i väldigt fin form, graviditeten har verkligen sporrat mig att hålla igång. Har ju hört så mkt bra ifrån andra mammor som tränat på under nästan hela graviditeten och för dem har allting efteråt blivit mkt lättare också. Om inte annat så har man ju alltid ett tidsfördriv:)

Svar på tråden Träningsfrågor till ngn som är duktig på området