Jag har inga direkta råd om ställen eller så tyvärr... Men idag har jag varit och arbetstränat, första dagen.... Jag har varit sjukskriven i 1,5 år pga svår deppression och helvetisk ångest
Legat på psyk ett par omgångar, så jag känner igen mig en del i dig... Jag har känt ett tag att jag så gärna skulle vilja komma igång med något igen men ändå inte haft krafterna som liksom krävs... testade att arbetsträna ett par dagar i somras men rasade totalt efter 3 dagar och hamnade oxå på psyk
Under desista tiden har jag ändå känt att jag mått något bättre, orkat lite mer och haft lite mer tid då ångesten varit hanterbar. Känt att det varit jobbigt att vara hemma men tanken på att börja jobba har skrämt skiten ur mig bokstavligen! FY vilken ångest jag har haft inför att komma tillbaka!! Jobbar i sjukvården och ville absolut inte visa hur jäkla blåst jag känner mig när jag inte ens minns de enklaste sakerna som var kaffet står i fikarummet osv... Har gråtit och tänkt att jag nog aldrig kommer att kunna gå tillbaka. Men innerst inne kände jag ändå att jag mådde bättre och jag började känna att jag inte "kom längre" genom att trampa här hemma. Så när jag var hos min läkare sist så¨tog jag upp detta och hon var lite tveksam först men tyckte att jag kunde testa... Med darriga händer ringde jag min chef som tog emot mig väldigt fint faktiskt. Med ännu mer darriga händer ringde jag försäkringskassan och undrade hur det gick till rent praktiskt... Tack o lov att jag har en bra handläggare säger jag bara... Jag är dock inte påväg att bli utförsäkrad utan är beviljad färlängd sjukpenning så den pressen har jag ju inte, det måste vara fruktansvärt!!!!!
Men i alla fall så var jag på mitt jobb i 3 timmar idag och hängde mest med de andra"och kollade in läget" liksom.... Insåg snabbt hur mycket jag har tappat under denna tid... pinsamt men jag tänkte att det får va så, jag MÅSTE igenom detta på något jävla vis. Och faktiskt så överlevde jag hela 3 timmar... Var Totalt slut när jag körde hem men fan vad stolt jag känner mig nu!!! Jag klarade denna dag utan att bryta ihop och faktiskt kan jag känna att jag längtar till i morgon när jag ska dit igen.... Trodde jag inte i morse när jag grät i duschen av rädsla för hur det skulle gå idag. Antar att jag kommer få arbetsträna en tid innan jag börjar jobba på riktigt men för mig känns det så skönt att jag slipper ansvaret för patienter mm. Jag är ju "utöver". Känns som en bra start att få komma in i personalgruppen osv igen.
Vill bara sända lite positiv energi till dig, förstår mer än väl hur nervöst det känns osv. Nu arbetstränar jag ju på mitt ordinarie arbete vilket för mig är en trygghet, hade nog känts ännu läskigare om det var på ett annat ställe som det verkar bli för dig. Men du har ju viljan och den kommer man en bra bit på!!!!
All världens lyckatillkramar till dig!!!! Kämpa på! Det måste gå, även om det ÄR svårt i början.
(Jag har gjort denna resan 1 gång tidigare för flera årsedan och då klarade jag av det även om det var jäkligt tufft,men jag kom upp i min heltidstjänst igen och jobbade i flera år innan jag tyvärr rasade igen, men jag VET att det går!!!! Kram igen...)