• eec82

Om man vill jobba på bank...

vilken utbildning ska man ha då? Kan tänka mig om de nu finns enbart de som sitter med de lättare ärendena som har mycket kundkontakter. De som vill ta ut pengar, göra överföringar osv.

Inte de som avgör om någon får lån eller är är spec kunniga inom fonder osv...

• Svar på tråden Om man vill jobba på bank...
  • Ungmamma83

någon form av ekonomieutbildning bör man ha

• eec82
    Ungmamma83 skrev 2010-01-25 00:27:04 följande:
    någon form av ekonomieutbildning bör man ha
    jo de förstår jag, men vet inte vilken man ska satsa på. 3 årigt universitet eller vara enstaka kurser på högskole/universitets nivå.
  • Kjell2
    eec82 skrev 2010-01-24 21:06:11 följande:
    vilken utbildning ska man ha då? Kan tänka mig om de nu finns enbart de som sitter med de lättare ärendena som har mycket kundkontakter. De som vill ta ut pengar, göra överföringar osv. Inte de som avgör om någon får lån eller är är spec kunniga inom fonder osv...
    Bankerna överför den typen av ativiteter mer och mer till Internet och bankomater och låter kunderna själva sköta det.

Det kan finnas undantag men de flesta som anställs idag förvänta kunna sköta även mer kvalificerade uppgifter som rådgivning, lånehantering mm. Alltså brukar ett grundkrav vara en fil kand i ekonomi, en juristexamen eller motsvarande.

Ett sätt att ta sig in, utan längre högskoleutbildning, kan vara att börja som som timanställd telefonrågivare vid några av bankernas kundtjänster. Men även där brukar grundkravet vara någon form av högre ekonomiutbildning.

Lycka till!
    Kjell
  • eec82

Tack så mycket för ditt svar Kjell! Kan mycket väl tänka mig att plugga 3-4 år om det är det som krävs. Vill bara veta att man studerar rätt.

Står mellan att plugga ekonomi eller socionom. :)

• Kjell2
    eec82 skrev 2010-01-25 09:41:07 följande:
    Tack så mycket för ditt svar Kjell! Kan mycket väl tänka mig att plugga 3-4 år om det är det som krävs. Vill bara veta att man studerar rätt. Står mellan att plugga ekonomi eller socionom. :)
    En fil kand i företagsekonomi är nog bättre början på en bankkarriär än en socionomexamen.

Försöka sommarjobba och extrajobba på bank under studietiden. Det har ett bra meritvärde.

/Kjell
  • eec82

haha ja då hade jag sökt mig till ett annat yrke om jag valt socionomlinjen! :)

Men de lutar åt ekonomi iaf. Finns ju mycket man kan arbeta med då iaf. Mm får se vad framtiden utvisar i yrkesväg. Har ju fast jobb nu så då måste jag nog säga upp mig om jag ska arbeta extra på bank under studieperioden. Men ingenting är omöjligt bara man vill det.

Tack för ditt svar!

• white lilly

Annars kan man gå en utbildning som min sambo gjorde. Rådgivare inom finans och försäkring. En ettårig KY-utbildning på Xenter Tumba. =)

• Malin87

det finns en KY- utbildning som jag går nu som heter bank och försäkring och den är på 1½ år.. men jag tror dom kommer göra om den till 2 år nästa år. den ligger i göteborg.
    gå in på kyakademien.se och läs mer om utbildningen

• eec82

Å tack för era svar ska kolla ky utbildningarna med, måste hålla mig till sthlm tyvärr, men tumba är ju iaf rätt nära.

Hade varit lättare om jag inte hade familj då hade jag kunna söka lite här å var.

Svar på tråden Om man vill jobba på bank...