• mina12

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Förra veckan var vi på psykologutvärdering med vår dotter (född 24+0) Vilket test, men hon var så duktig. 2 x 2 timmar med en lunch på 1,5h var det. Jag och hennes pappa satt nästan helt stumma och tittade på när hon så koncentrerat lyssnade på psykologen, svarade på frågor och löste uppgifter under hela den långa tiden.

Det är tydligen samma uppföljning som användes i Express-studien som gjordes för några år sen. Vårt landsting ville fortsätta göra den uppföljningen på alla ept'er även fast studien var slut, för de anser att det kan finnas behov av stöttning redan i tidig ålder istället för att vänta tills barnet är 5år. Vid 5 års ålder görs ytterligare test.

6dec ska vi få en genomgång på vad de kommit fram till. Spännande men lite nervöst också. Någon mer som genomfört detta test? 

• mina12

Tack för era svar om psykologutvärderingen och vad härligt att resultaten sett så bra ut. Hoppas självklart också på det, men det är också skönt att veta att om nåt är mindre bra, så kanske man får hjälp i tid och det kanske inte behöver bli ett problem i framtiden.

Liji77: hoppas din fina kille får det stöd han behöver, så han slipper bli missuppfattad som "bråkstake". 

• mina12
    TessaCarlsson skrev 2011-12-01 01:08:14 följande:
    Bosse (26+6) hade sin psykologutvärdering i somras och låg fint inom de olika testområdena, hon kunde inte se att han påverkats av prematuriteten. Det vanligaste tecknet brukar tyydligen vara koncentrationssvårigheter. När Bo var liten (innan han fyllt ett) så kunde han gå in i en fas av hyperaktivitet om något var roligt och han blev lite för uppspelt. När han var hyper så gick det i princip inte att få kontakt med honom utan han var för uppslukad och stissig i sättet. Även om det var positiva situationer som orsakade det så började vi träna på att ta det lugnt. Efter ett tag så lärde jag mig att se tecken på att han var på väg att bli hyper och då avledde jag hans uppmärksamhet från det som gjorde honom hyper, som om farmor kom på besök, och så satte vi oss och utförde en lugn aktivitet. Vi tränade medvetet på att ta det lugnt, att sitta och titta i en bok, rita lite eller bara sitta och kramas och ta en pratstund i soffan. Det tog något halvår men efter det så har han inte uppvisat några tecken på samma typ av hyperaktivitet, Han blir ju givetvis fortfarande glad och uppspelt men inte lika hysteriskt som det var innan (idag är han tre år).

Det var iaf ett av knepen som vi tagit till som har hjälpt oss mycket.

Vi har inte upplevt några problem i det sociala samspelet med andra barn från Bos sida däremot har det redan uppstått situationer där andra barn påpekar hans storlek. Han var lite ledsen på väg hem från förskolan en dag och när vi pratade om det så berättade han att två av hans kompisar sagt att han var liten. En av kompisarna hade sedan sagt att han inte fick vara med och leka för att han var för liten. Det är två pojkar som är jämngamla med Bosse, fysiskt är han ju dock mindre. Det gjorde så fantastiskt ont i mig och jag önskar verkligen att jag skulle kunna skydda honom från den typen av kommentarer. Vi har pratat med förskolepersonalen som är medvetna om att några av barnen anser att han är liten och att de sagt att han inte får vara med pga det, de jobbar hårt med att på olika sätt betona att han är en stor pojke och att man inte ska exkludera sina kompisar när man leker. Är det någon annan av er mammor som märkt av något liknande?

Jag känner mig lite nervös när jag tänker på att det är dags för skolan om ett par år. Även om jag tycker att Bo känns som en trygg kille så kan det ju vara tufft att stå ut mycket jämfört med sina kompisar. Är det något ni tänkt på, hur ni ska tackla det?

Cleary: Ett jättestort grattis till er stora tjej!! Vad fantastiskt att förlossningen gick så bra och att hon inte förlorade allt för mycket blod! Vad hade hon för apgar?
    Än så länge har hon inte fått höra så mycket om att hon är liten, men däremot har jag vid flera tillfällen hört barn säga saker i stil med "Hon har konstigt huvud." Hon har ett ganska prematurt utseende och eftersom hon haft väldigt lite och ljust hår så har det synts extra mycket. Ganska stor panna och ytliga blodkärl. Jag blir så ledsen och rädd när jag hör det. Vill bara ta henne i famnen och springa därifrån och aldrig släppa ut henne bland barn, men så kan man ju så klart inte göra. Hon går hos dagmamma och där är det inga problem alls, trots att hon har haft sond där och har lite specialgrejer kring maten. Men oron inför skolan och mobbing/utamförskap gnager i bakhuvudet...
  • mina12

Åh, idag fick vi resultaten efter psykologutvärderingen som gjordes på dottern. Måste bara få skryta lite Hon låg precis i mitten på normalkurvan när det gällde motorik och det kognitiva. Språkligt låg hon mycket bra till och i det översta skiktet. Kul, för hon var så sen med att både gå och prata... Så härligt! Två stolta föräldrar idag! Fast det hade vi väl varit ändå , för hon är ju vår bästa tjej hur som helst

• mina12
    gelic92 skrev 2011-12-17 16:33:58 följande:
    Hej tittade in lite i er tråd...

Fick en son i vecka 23+5 som vägde 414 gram, en av dom minsta som fötts här i sverige. Men trots alla odds mot sig klarade han nästan 7 veckor. Sen hände det som inte fick hända min lilla prins vart en Ängel.

Usch sånt här ska inte få hända. längtat så mycket efter min lilla bebis och va så hoppfull då läkarna verkligen trodde det skulle gå. Min lilla son.. <3

Vet inte om någon av er såg oss på tv 3, lilla melwin som visades på sjukhuset.
    Jo, jag har sett er och hörde sen att det inte gått bra för er lille prins. Beklagar verkligen sorgen!
  • mina12
    bdmc skrev 2011-12-18 09:45:46 följande:
    Vi ligger inlagda med Tim på neurologen i Lund sen en vecka tillbaka. Tim har fåt vattenskalle och ska få en shunt inopererad. Tyvärr upptäcktes samtidigt att hans skallben växt ihop för fort. eller fogarna är det kanske. så även det kräver operation. Så här väntas en stor operation i början av veckan.... 

Någon som har barn som drabbats av samma sak? 
    Har inte varit med om samma sak, men vill skicka en varm kram. Jobbigt med stor operation! Håller tummarna för att allt ska gå bra och att Tim snart mår bra!
  • mina12
    wockatz skrev 2011-12-22 12:32:57 följande:
    Med känslor som ligger alldeles under huden började jag såklart gråta av era kommentarer! Har försökt läsa ikapp tråden, men den är väldans lång. Det som slår mig är hur starka ni alla verkar vara och det som skrämmer mig är om jag inte kan vara det...
    Moa har tillfälligt fått hoppa in i kuvösen igen för att sola men får komma till säng igen så fort billirubinet sjunkit...
    Det kommer gå och och ner hela tiden. Framsteg och bakslag... Många gånger tänker man "Jag orkar inte mer nu!" MEN på något magiskt sätt så gör man det. Nu i efterhand (dotter född v.24+0 jan 2009) kan jag knappt förstå hur det gick till. Livet blir mer eller mindre normalt igen, så "normalt" det nu kan bli efter att man utökat familjen

Hoppas Moa snart är ute ur kuvösen igen. Så mycket enklare när de ligger i säng.  
  • mina12
    Proletariatet skrev 2012-01-10 11:17:30 följande:
    Idag har jag varit och träffat psykolog för återkoppling om Tyras utvecklingsbedömning. Tyra fick högsta möjliga resultat inom alla områden, såsom kognition, minne och finmotorik. Tyras korrigerade ålder var vid testtillfället 4 år och 10 månader, men resultatet visar en ålder av 6 år och 6 månader (vilket var taket för testet). Vem hade trott det med de förutsättningarna?! 

Tyra är född i v.24+1. 
    Jag är så otroligt stolt och tacksam Glad
    Bästa Tyra! Härligt att höra!
  • mina12
    Tessita skrev 2012-01-11 11:38:03 följande:
    Häftigt, vilken utveckling av Tyra!!

Tänkte höra med er här inne vid vilken ålder som ni fått göra utvecklingsbedömning på era barn?
    I vårt landsting fortsatte de köpa den utvecklingsbedömning som gjordes i expressstudien för några år sedan, så här görs den vid ca 2,5år.

Jag trodde även att det skulle göras en vid 5år, men så är det tydligen inte här, om det inte finns nåt särskilt behov av det. 
  • mina12
    Proletariatet skrev 2012-01-11 12:17:02 följande:
    Tack för er respons!  

Vi gjorde också vid 2,5 år i samband med expresstudien och skulle inte göra någon ytterliggare, men då Tyras förskollärare tyckte att hon skulle gå om ett år (något jag inte kunde se att det fanns något behov av) så remitterade vår läkare till ännu en nu. Känns skönt att ha svart på vitt att min uppfattning var den rätta, varpå hon går vidare till förskoleklass i höst. 
    Haha, vad härligt det måste kännas att få rätt! Vad sa förskoleläraren när hon fick höra resultatet då?
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17