Inlägg från: KatjaKaj |Visa alla inlägg
  • KatjaKaj

EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17

Pellepellepelle skrev 2010-06-23 21:55:29 följande:
    Tack för alla värmande ord. Han ska få medicin igen, suf... någonting för lungorna vilket tydligen kan ge oönskade effekter så som att en lungblåsa spricker och ger luftbubblor vilket är jättefarligt. Det kan också gå bra och effekten borde komma inom en halvtimme. Röntgen av lungorna visade att det är ganska jämntjockt men de vet inte om det är gammalt bod eller omognaden av lungorna som syns. Jag ska försöka sova efter att jag sett effekten av medicinen. Läkaren sa att det är många dagar kvar och jag måste orka.

Ena stunden sitter vi och drömmer om jul eller nästa sommar och nästa stund vågar vi inte ens tänka på vad som sker om en minut. Vill nästan inte drömma om att allt blir bra för det känns som om att hoppet till alternativet är så mycket större om det skulle gå illa.

Tack för att ni finns, det känns ovärderligt nu.

Nu ska jag gå in och se hur det går.

Kram.
    Ja försök verkligen att ta hand om dig själv och sov så mycket du kan, hur svårt det än är.
    När jag hade problem med att sova så satte jag oftast igång radion eller någon bra musik i mina hörlurar, eller så lät jag tvn stå på (hade tv på rummet) det hjälpte iallafall mig att fokusera bort tankarna från allt det jobbiga och då blev det lite lite lättare att somna.

Som många andra sagt försök att få tag i en kurator så att du kan få ventliera ordentligt.

Håller tummarna för att medicinen hjälper som den ska.
    Kram
  • KatjaKaj

Pennyjenny och pellepellepelle: tänker på er varjedag och håller tummarna för er. Livsglädjen: jag fick inte heller duscha på nästan sex dagar, och jag är en människa som gärna duschar två gånger om dagen så att inte få duscha var som tortyr nästan. Vet inte varför dom inte ville hjälpa mig då jag fick reda på att duschbår fanns, dom orkade väl inte :/

• KatjaKaj

Maria K: har tyvärr inget bra råd men jag kan berätta hur vi gjorde. Fick besked om dagis plats för någon vecka sedan, det var dagiset vi ville att hon skulle gå på då det är ett dagis som är riktigt bra. Att det ligger 1 minuts gångväg från vår lägenhet gör ju inte saken värre. Vi fick plats i september men novalii är inte alls redo så vi fick tyvärr tacka nej :( hoppas på plats i januari vilket inte är troligt, men det löser sig alltid :)

• KatjaKaj

Jag måste bara få fråga er angående försäkring till våra små. Vet inte om detta varit uppe innan men jag hittar inte det i allafall. Är det någon som lyckats få sin prematur sjuk och olycksfalls försäkrad? Vi har fått avslag än en gång på vår förfrågan och blivit ombedda att återkomma när hon är 3. Dom ger avslag på grund av ductus operationen bl.a. Jag fattar inte det ductus påverkar inte henne och hon har knappt varit snuvig sen vi lämnade sjukhuset :(

• KatjaKaj

Pelle: grattis på bröllopsdagen, jag hoppas ni får en fin dag. Pennyjenny: nu håller vi tummarna för att du får sprutorna och att liten stannar ett par veckor till. Tänker på er båda.

• KatjaKaj
    PennyJenny skrev 2010-07-19 20:02:56 följande:
    Undrar om ni märkt av en dålig mage innan era förlossningar startat? Jag blev urkass i magen för en dryg vecka sedan men det har varit hyfsat lugnt nu i 4-5 dagar (mest lite knip ibland bara). Men idag har det kört igång igen och ikväll är det rajtantajtan i magen och toalettbesöken är täta :(

Är orolig att detta kan triggga igång förlossningen eller att det är fl som är på gång? Och vad händer OM jag får barn nu när jag har kass mage? Får jag inte träffa mitt barn? Detta verkar vara samma åkomma som jag ni haft en vecka så jag tror inte det är en tradionell magsjuka (mår inget illa eller så heller). Mycket tankar....
    Jag skulle nog våga gissa på att din oroliga mage till mesta del handlar om stress, mediciner och oro.
    Sen äter man kanske inte riktigt som man brukar.
    Tänk på situationen du är i det är ju faktiskt inte alls konstigt om din mage strular med dig.
    Försök att bara andas och ta varje minut för vad den är, hur svårt det än är.

Stor Kram.
  • KatjaKaj

PennyJenny skrev 2010-07-20 09:46:30 följande:
    Har pratat med ronden nu och de ska sända upp gastroenterolog hit för att prata. Min pappa lider av en tarmsjukdom och det låter lite likt detta tycker dom med förhöjd crp, blod i avföringen och diarré :( Det kan ju utlösas av stress och graviditet t ex. Hoppas verkligen inte man fått det bara!

Men!
    Jag håller verkligen tummarna för att det inte är någon tarmsjukdom som gör din mage dålig.

Idag går du förövrigt in den vecka+dag som min lilla dotter föddes i.
    Bilden är tagen nu på hennes 1 års dag :)

• KatjaKaj
    Pellepellepelle skrev 2010-07-22 16:57:16 följande:
    Operationen gick bra!!!

Han kom precis tillbaka och ska nu vakna upp och ta igen sig. Det känns jättebra att den är gjord och han slapp lungdränage (de varnade att de ibland kan komma åt lungan på ett olyckligt sätt ch då behövs de men det slapp han!). Han hade dränage för ett tag sedan och led verkligen av det plus att han inte fick komma upp till oss så det känns extra skönt.

Nu ska han friskna till och vi vet att det kan bli sämre innan det blir bättre, ibland tar det en vecka så blir de sämre ibland någon dag och ibland blir de inte sämre, bara bättre. Vi hoppas på det...

Kram och tack för att ni tänker på oss!
    Så skönt att höra att operationen fick bra.

PennyJenny: Tjoho välkommen vecka 25 :)
  • KatjaKaj
    SandraLindholm skrev 2010-07-22 21:37:55 följande:

Pellepellepelle: Hoppas nu lillebror mår bättre & att storebror snart också får opereras!

Pre Mamma: Åh så bra! Hoppas de går ännu mer framåt tills ni helt kan sluta med syrgas!

& alla ni som är sängliggandes håller jag tummarna hårt för att bebisarna ska stanna länge!

Om 2 dagar blir twinsen 11månader, det är helt sjukt att tänka på att de bara vägde ca 650g när de kom!
    Har inte riktigt fattat att det snart gått ett år!
    Tyvärr har jag & barnens far gjort slut så det har varit ett tufft år men jag hoppas bara det nästa ska bli bättre!

Kram på er alla!

Men sandra vad tråkigt att ni gått skildavägar, jag förstår att det måsta vara jobbigt.
    Ja vilket år du haft, stor kram.
Svar på tråden EPT (Extremely Pre Term/Extremt mycket för tidigt född) Tråd 17