• DubbelTrubbel

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Hejsan..

Vet inte om jag hamnat rätt här.. men ni kanske kan hjälpa mig att få svar på några frågetecken jag har...

Senaste mens 19/6
    Plussade på gravtestet den 19/7
    Har en menscykel på 30 dagar ca..

Har gravsymtom och känner mig inte knepig alls..
    I torsdags 29/7 på morgonen så fick jag fruktansvärt ont i magen.. höll i sig flera timmar så jag sökte till akuten.
    Där trodde dom först på blindtarmen, men fick komma till Gynläkare etersom jag visste om graviditetn.
    Jag har sparsamma blödningar och har haft sedan dess.
    Dom tog HcG på torsdagen den 29/7 och det visade på 1700 ca.. Eftersom dom inte såg något alls på Vul förutom att jag hade bakåtliggande livmoder och tjock fin slemhinna så fick jag åka hem. Fick jag ont igen skulle ja söka kk direkt.
    Fick remiss för nytt HcG på söndagen kl 8.00.. då visade värdet 1500 ca så det hade ju sjunkit lite.. Tog nytt HcG på måndagen (igår) och den hade stigit till 1900 igen.. Blöder fortfarande, men ingen smärta och dom ser inget X på vul... Ska tillbaka imorgon på morgonen och ta nytt hcg, tillbaka på torsdag för nytt Vul.. läkaren ville inte konstatera varken X eller mf.. jag vet inte vad ja ska tro eller vad som händer igentligen..
    Någon som varit med om detta?

• DubbelTrubbel

Tack så mkt för era svar!

Blir så arg då det inte händer något på KK...
    Vill att dom gör något.. Men läkaren jag var hos idag ville inte göra något utan hon ville avvakta och se hur det fortskred.. ska tillbaka för nytt hcg imorgon bitti och nutt vul på torsdag...
    Oerhört frustrerande och psykiskt påfrestande att inte veta vad som händer.. har försökt bli gravid i 2 år och tre månader och nu på första kuren pergotime så lyckades det och då blir det såhär.. har haft ett mf -08 och sedan dess ingenting..
    Blev så glad då grevtestet visade plus.. äntligen.. och allt slogs i spillror på några dagar.. 

• DubbelTrubbel
    LYCKA82 skrev 2010-08-03 22:41:52 följande:
    Förstår hur du känner..genomgår samma sak. Superjobbigt att inte veta..... man svävar mellan hopp och förvivlan och rädsla över att äggledaren ska spricka. Har bara en kvar. Opererade bort den andra efter ett x för 5 år sen... tänker på dig...KRAM
    Tack.. det är ju verkligen så jobbigt nör man inte vet!
    Jag håller alla tummar och tår för att du slipper mer operationer..
    Min läkare sa idag att Cytostatika beh. tar död på ev. graviditet så att kroppeb kan läka ut den själv... Hon sa även att det blir och är en vanligare och vanligare metod på större sjukhus för avv bevara kvinnans fertilitet.
    Har din läkare sagt något om det?

Håller tummarna för att vi läker oss själva istället..
    Tänker på dig med och alla andra i våran situation..
    kramar!! 
  • DubbelTrubbel

Hej allihopa. Jag har legat inlagd sedan i onsdags.. Skrapades igår under narkos. Läkaren tyckte det såg ut som graviditetsrester. Men tydligen så stiger min Hcg nivå ändå.. Så har fått antibiotika och tagit nytt hcg idag. Ska få svar imorgon. Har hcg inte gått ner imorgon så får jag välja på cellgift som dödar ev. Graviditet eller Op där dom öppnar upp hela magen och letar reda på graviditeten..

• DubbelTrubbel
    Ja jag hoppas verkligen att hcg går ner.. :((
    Denna väntan och oro är jobbigare än allt annat...

dom tog ju hcg i onsdags och då låg de på 1800 fortfarande.. dom tog nytt igår 15 min efter skrapningen och då hade de ökat till 2000 ca.. så om det har ökat  denna gång så är planen att jag ska få cellgiftet metrotrexat imorgon lördag..
    Eftersom min läkare är precis som jag väldigt konstruktiv, så väljer vi cellgift framför op. Med op får vi vänta ca 6 mån innan vi försöker igen för att ingreppet ska läka helt.. Med Cellgiftet behöver vi bara vänta 2-3 månader enl henne och innan vi försöker så ska jag få en äggledarspolning.

• DubbelTrubbel

Hejsan på er allihopa.. Hur går det för er? Jag Ligger kvar på sjukhuset och gjorde en stor bukop Igår pga att hcg hade stigit till 2200.. Så op tog närmare 1,5 timme. Läkaren öppnade upp genom mina andra två Kejsarsnitt, öppnade upp båda äggledare och tog bort Ett embryo ur varje.. Tvillingar.. Så nu känner jag mig Väldigt tom och har väldigt ont. :( jag hade känt de på mig Redan från den dagen jag plussade att det var två... Och mycket Riktigt. Efter op så spydde jag av narkosen, jätteskönt med Tanke på snittet.. Så jag hoppas på att få komma hem imorgon. Ligger på förlossningsavd, här på sjukhuset oxå.. Jättekul att Precis förlorat tvillingar och ligga och lyssna på babygråt dygnet Runt...

• DubbelTrubbel

Jo rätt ovanligt med en i varje äggledare. Men jag fick behålla båda äggledarna och de är ja glad för.
    Så nu va det "städat" därinne som läkaren uttryvkte det. =)

Jag kunde inte göra titthålsop eftersom dom inte alls visste vart graviditeten satt. Och eftersom jag har gjort 2 kejsarsnitt förr med mina andra barn så var risken för mycket sammanväxningar och ärrvävnad stor. och då kan de vara svårt att komma igenom med titthål. Så nu har jag tre snitt.
    Vet nån hur länge man måste vänta med att försöka igen? Någon som gjort sådan op och kan svara?

Hoppas de går bra för er andra oxå.. har jag tur blir jag utskriven imorgon. kramar och tack för allt stöd 

• DubbelTrubbel
    Lappgeten skrev 2010-08-11 08:04:49 följande:

Dubbeltrubbel. Usch vad hemskt för dig. Men som jag skrev förut så antar jag att vi blivit behandlad på samma sjukhus, var glad att de tog dig på allvar och förstod vad som var gel och att du blev opererad. Jag blev hemskickad flertalet gånger för de trodde det var ett missfall i nästan 6 veckors tid. Fick cellgiftsspruta men den funkde inte så jag krävde tillslut en operation och då hade jag blött innåt. Hoppas du piggar på dig snabbt och jobbigt med så stora sår.

Jag blev opererad med titthål men det ena blev ganska stort, jag frågade hur mycket jag fick röra mig och lyfta och fick svaret "det som känns bra är okej". Frågade eftersom vi har jordbruk och det är inte det lättsammaste.
    Jag blev sjukskriven 7 dagar och efter det hade såren läkt riktigt bra.

Jag fick ingen riktigt information om "väntetiden" efter cellgiftsspruta så jag ringde in och frågade. En överläkare ringde tillbaka och tyckte att eftersom dosen var så låg så är det ute efter några dagar. Nja litar inte riktigt på det och lustigt att de säger så olika mellan olika sjukhus.

Jasså, samma sjukhus.. Så du bor här i närheten då?
    Ja det gör fortfarande lite ont och enl. läkaren så var detta väldigt väldigt ovanligt det jag hade. Dom hade aldrig sett det på vårt sjukhus förr.
    Men såret läker fint och enl läkaren kunde jag fortsätta med pergotime tabletterna och försöka igen om 1-2 menstruationer. Så det var väldigt positivt besked. =)
    Men hon varnade mig även för risken/chansen för att få fler än ett barn eftersom jag verkar släppa fler än ett ägg med pergotime tabletterna.. Men det är ju en värdslig sak och ingen blir gladare än jag  om så skulle bli fallet.=)
    Imorgon torsdag ska jag ta ett sista hcg blodprov. =)
    När jag var fick veta svaret på dom andra hcg proverna så hade det sjunkit från 2200 (lör) till 700 (sön) och på måndagen var jag nere på 400.. så det halveras som det ska.. =)
    Så imorgon vill jag ha en hcg nivå på  40-70... =) 
  • DubbelTrubbel
    Lappgeten skrev 2010-08-12 07:58:48 följande:
    Dubbeltrubbel. Tittade in på din press och såg då att du bor i samma stad.
    Det måste vara riktig otur att det satte fast sig i båda äggledarna samtidigt. Skönt att du kan börja om igen så pass fort.
    Okej! =) På så vis. Ja jag måste säga att jag blev förvånad över vår sjukvård då jag blev så väl bemött. Har inga som hellst klagomål faktikst. Tycker personalen överlag varit hur bra och fina som helst. och förstående.... Dom kände ju igen mig sedan innan... =) Så jag fick väldigt många fina kommentarer och lyckönskningar.
    angio101 skrev 2010-08-12 11:10:04 följande:
    Dubbeltrubbel: jag fick rådet att vänta en riktig mens efter mitt snitt, det tog sig igen på tredje cykeln.
     Ja jag hoppas på att mensen ska komma igång inom en månad så jag kan ge mig in i leken igen..
    Min läkare tyckte iallafall jag kunde fortsätta med pergotime och försäkrade mig om att hon trodde inte att tabletterna hade med utomkvedet att göra. Så jag kör igång på nästa menscykel igen. Hon varnade mig dock för att jag kunde få mer än ett barn då vi nu fick svart på vitt att jag har en benägenhet att släppa mer än ett ägg vid ÄL. Men för mig spelar det ingen rill om det är ett, två eller tre barn.. huvudsaken det äör friskt och att grav går bra så är jag glad.

• DubbelTrubbel
    När fick ni tillbaka mensen efter X? jag opererades ju 7/8 och dom öppnade upp med kejsarsnitt och tog bort ett X i varje äggledare... Såret har läkt jättefint och jag blöder inget alls nu.. jag går bara å längtar efter "riktig" mens... haha... =) inte något man längtar efter i vanliga fall men ni som själva haft X eller missfall vet precis hur man längtar... ;)

När fick ni första mensen efter X?
    jag är 2 veckor efter op på lördag.. hur länge kan ja få vänta?

Vill ha mensen NU!!.... så ja kan börja med Pergo igen.. och förhoppningsvis få min efterlängtade "normala" grav!

Fick iallafall höra på sjukhuset KK hur ovanlig jag var som haft detta!
    Att få ett X i varke äggledare var något dom aldrig sett förr... det har förekommit i sverige men inte på vårt sjukhus..
    Min läkare som op:ade mig förvarnade mig dock för risken/chansen att få mer än ett barn... jag hade benägenheten att släppa mer än ett ägg då jag åt pergo.. =)
    Så då vet jag ju iallafall att jag släpper ägg med pergo och min CHANS att få mitt efterlängtade barn ökar..
    nu då dom "städat" upp där nere... ;)
    Jag hoppas och ber om att att slippa fler X och läkaren lovade och skrev i min journal om att jag skulle få komma på spec.mödravården/gyn så fort jag blev gravid igen.. och att dom skulle göra nogranna kontroller när jag börjat med pergo igen....

Hoppas allt går bra för er tjejer!
    Nu +ar vi tycker ja !!

;) 
  • DubbelTrubbel

Vet inte om ni minns mej då jag va med i denna tråden 2010... Fick ju som sagt ett X i augusti/september 2010 och opererades med kejsarsnitt och man hittade ett X i varje äl.
    Jag fick behålla båda äl.
    Spolade min äggledare hösten 2011 men har ännu inte blivit gravid... =(
    Vi har allt som allt försökt i 5 år nu och jag har fått 2 mf och ett X.

Det lustiga är ju att jag har 2 barn sedan tidigare på 6&8 år.

Vad kan va fel....? Har ni några tips och råd till mig? Vad ska jag göra? 

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3