• Shibby 78

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Hej tjejer,

detta verkar vara en tråd för mig kanske?

Var på KK för vul idag då hcg-värdena inte ökat som de ska. Visade sig att jag har ett utomkvedshavandeskap igen, i min högra äggledare, som även är min sista. Den vänstra tog dom förra X:et. Hejdå syskon, hej infertiltet för gott Gråter
    Är inlagd för op. imorgon. Bara hemma på permision över natten då jag inte har ont. Måste åka in på en gång om jag känner nåt.

Hur ska jag orka igenom detta en gång till. Vi vill ju så gärna ha syskon. Jag orkar inte.... Vet att det finns IVF och så men det får man väl fundera på senare när allt detta lagt sig.

Är det någon annan här som blivit av med bägge äggledarna
    Hur har det gått för er? Har ni gått vidare med ivf?

Kram till er alla som behövt gå igenom detta!

• Shibby 78

Nu är jag på Sahlgrenska, opererad och klar. Det känns både bra och förjävligt Gråter.
    Jag var ju tvungen att göra detta, man får ju påminna sig att ens hälsa och att finnas där för sin son och familjen trots allt betyder mer än ev syskon.

Jag ger dock inte upp. Sitter redan och googlar på olika ivf-kliniker. Sambon gav klartecken till att köra vidare med det så fort jag är redo. Man behöver ju läka först och försöka samla tankarna. Går man privat så brukar det ju inte vara några väntetider. Läkaren sa att vi även har de bästa förutsättningarna att lyckas med ivf eftersom det inte är något egentligt fel, förutom att jag saknar äggledarna då.

Sambon och sonen var här med laptopen fullladdad med filmer, internetdongeln, tidningar och lite choklad så nu blir det film och försöka vila.

Har haft rätt ont men fick precis en spruta i låret med ketogan som smärtlindring.. Bästa med att ligga inne är att sjukhuset har "all the good shit" Flört

Kram på er!

X vänster äl 2007, X höger äl 2010, IVF here we come
  • Shibby 78
    Sunflower Sthlm skrev 2010-10-15 15:48:52 följande:
    Tänker på dig och hoppas du känner dig bättre snart! Hur länge blir du kvar på sjukhuset?
    Tack, jag fick komma hem redan idag, vilket känns skönt. Nu ska man bara läka fysiskt och mentalt. Skönare att vila hemma än i en hård säng på Sahlgrenska. Måste dock säga att sköterskerna där var helt underbara!
    Ser att du fick cellgifter, och att det fungerade bra. Skönt att få slippa op. Lycka till sen när nu återupptar verkstaden. Såg att du skulle vänta lite.

Kram!
  • Shibby 78
    Sunflower Sthlm skrev 2010-10-15 16:19:47 följande:
    Skönt att vara hemma, mycket bättre än de där obekväma sängarna. Glad 

Ja, det var skönt att slippa operation men samtidigt finns ju oron där att det ska bli ett nytt X i samma äggledare och då är jag kanske där snart igen. Men, men... jag försöker vara positiv och tänka på att statistiken faktiskt säger att chansen är större att nästa grav blir normal. Anledningen till att vi ska vänta är även att jag ska få äggledarna spolade. Känns skönt med tanke på att man inte vet hur det ser ut i mina äggledare.

Trevlig helg och vila ordentligt. Glad 
    Kram
    Jag gjorde en spolning nov.2004 och i jan 2005 plussade jag, Det blev en grabb som idag är 5 år. Läkarna tror att mina äggledare alltid haft förträngningar men att spolningen vidgade dem så pass att ett ägg kom igenom. Det kommer att gå lika bra för dig Glad
  • Shibby 78
    acinna skrev 2010-10-15 19:14:28 följande:
    Shibby77: Tänker på dig, och hoppas att du snart mår bättre!
    Tack så mycket!
  • Shibby 78
    Mika1980 skrev 2010-10-17 10:30:07 följande:
    Hej hej, nu håller jag på att kolla upp ivf - vilket är ngt helt nytt för mig. Någon som har lite mer erfarenhet och kanske tom. har varit i Danmark och gjort ivf? Jag har förstått att man kan översätta recepten man får av den danska läkaren så att an kan hämta ut medicinerna i Sverige, hoppas att min gynekolog går med på det.
    Kan man göra ivf utan hormonbehandling? Nu verkar jag inte få ngn ägglossning den här månaden men i vanliga fall är det ju inga problem att producera ägg även om de kommer från fel äggstock..
    Mår man dåligt av hormonerna? Är det ngn mer som har råkat ut för att inte få äl efter X:et?
    Någon som kan rekomendera någon klinik i Köpenhamn? Många frågor...
    Vi ska oxå göra IVF fast i GBG. Är verkligen en helt ny värld.  Har tyvärr inget svar på dina frågor, men hoppas någon annan har. Ville bara önska lycka till!
  • Shibby 78
    Ting81 skrev 2010-10-17 18:15:55 följande:
    Hej tjejer, tittar in och undrar hur ni mår? Hur känns det fysiskt Shibby77 efter op? Har du ont? Tänker på dig med många andra här i tråden.
    Jag & min man har lite smått talat om ivf men vi har inte tagit ngt beslut om hjälp än. Det tog oss lite över ett och ett halvt år att bli gravida som nu slutade i ett utomkvedes. Än så länge är min spontana känsla att jag vill ge det kanske ett halvår till efter läkningen av detta elände innan vi söker hjälp.

Jag var och lämnade första blodprovet idag efter sprutan. Än så länge känner jag ingenting precis som för dig Mika1980. På torsdag ska jag lämna ett till blodprov och på eftermiddagen där ringer läkaren & meddelar mig om hormonerna sjunkit eller ej. Usch, jag har en otäck känsla att de inte sjunker. 

Hej

Jag mår ok efter omständigheterna. Såren verkar läka fint och jag har kunnat vara uppe lite mer idag. Tog en lång varm dusch oxå. Har haft så ont så jag har bara fixat snabbduschar innan. Det var gött att få tvätta håret.

Tog ett gravtest idag och det var bara ett supersvagt streck kvar så inom 3 dagar borde det vara neg. Vill ju börja testa med äl-stickor så jag får ett hum om min cykel. Vet att det är snabba ryck, men jag vill inte vänta längre. Så fort de ger klartecken till ivf vill jag vara klar att köra med en gång.
    Orkar inte hålla på i flera år som det blev förra gången..

Hoppas dina hormoner sjunker som de ska, håller tummarna!
  • Shibby 78
    Mika1980 skrev 2010-10-17 19:06:09 följande:
    Ingela och Shibby: Ni kanske kan guida mig i ivf-djungeln när det blir min tur? :) Om det går vägen med allt hoppas jag kunna försöka om en eller ett par månader. Tycker det verkar krångligt med alla sprutor och allt :/

Shibby, skönt att du börjar må lite bättre. Snåla inte med värktabletter..och använd vetevärmare/värmekudde, det hjälpte mig jättemkt när jag hade som mest ont!

Någon av er som opererades för ett tag sedan, kan ni fortfarande känna er ömma över ärret? Jag har ju som sagt som ett kejsatsnittärr, men tycker inte att det ska ömma efter så lång tid (över 2 månader).
    Vi kanske kommer köra ganska samtidigt då. Jag antar att jag måste läka lite först, samt att mensen ska komma igång. Fick med mig lite starkare tabletter hem från sjukhuset, bl annat en sort som heter oxinorm el oxiferm eller nåt. Funkar super att sova på iaf Glad

Efter första op -07 upplevde jag att det läkte fort och jag hade ingen ömhet, men det är säkert olika för alla. Ring om du känner dig orolig.

Acinna: Tack!
  • Shibby 78
    Mika1980 skrev 2010-10-17 19:59:12 följande:
    Shibby: Doxyferm tror jag att den heter - den plus voltaren och 1 g Alvedon åt jag i ett par veckor efter op, minns att jag brukade längta efter att ta Doxyferm just eftersom den lindrade bäst och att man kunde få vila en stund.
    Ja vore kul om vi kunde börja försöka samtidigt, men det tar väl ett tag att ordna allt med recept, provtagningar osv.. Ska ni försöka här i Sverige? Gör ni privat då eller - det är väl väntetid genom landstinget? Nej jag vill inte ringa SöS, blev inte så bra bemött i samband med utskrivningen, jag var alldeles för dålig för att åka hem men de menade att jag "redan hade legat inne i 5 dygn", de ville bara åt min sängplats. Jag kände mig väldigt ledsen och besviken, det är ju inte så att man så gärna vill ligga inne men jag är ensamstående och var så dålig så att jag inte kunde ta hand om mig själv. :/ Men som tur är kunde mamma bo hos mig i några dagar, så jag klarade mig ändå.
    Doxyferm fick jag inte. Det är väl antibiotika? Fick ingen antibiotika utskriven. OxyNorm är ett kraftigt smärtstillande medel med morfin i.
    Ja, vi kommer försöka här i Gbg. Har en son född -05 så vi får bekosta själva, hoppas det inte ska vara så långa väntetider. Utredning behövs inte då vi dels redan gjort en, samt att vi nu vet att felet är mitt. Hoppas bara kunna dra igång med behandling så fort som möjligt.

Tråkigt att du kände att du blev så dåligt behandlad vid utskrivningen. Jag låg bara inne över en natt men jag fick välja själv om jag ville åka hem. Läkaren frågade mig hur jag ville göra när de gick ronden och då valde jag att åka hem. Saknade sambon och sonen så mycket, och ville hem till min egna säng.
    Vilken tur att du hade din mamma som kunde hjälpa dig!

Kram
  • Shibby 78
    mariliza skrev 2010-10-18 13:45:49 följande:
    Shibby; Får man bekosta ivf själv för att man har ett barn sedan tidigare?  Sedan undrar jag får man gå i någon slags "gräddfil" till ivf då man fått operera bort äggledarna? Jag menar man slipper ju hela utredningsbiten. Hur lång tid har du fått i uppgift om att det skall ta innan ni får börja?
    Hej,

Ja, man får bekosta det själv. Vi har bara bokat tid för första mötet, men sköterskan jag pratade med sa att hon trodde det skulle räcka med vul, spermaprov och mina tidigare journaler innan vi sätter igång. Utredning känns ju överflödig då det är rätt självklart varför det inte kommer bli något. Jag och min sambo har ju "lyckats" plussa 3 gånger, även om det resulterat i endast 1 barn, så det verkar ju inte finnas några direkta problem oss emellan.

Funderar ni på ivf oxå?
  • Shibby 78
    mariliza skrev 2010-10-18 14:57:17 följande:
    Jag har opererat bort vänstra äggledaren i mars, och blev nu gravid igen. Dock missfall. Var på SU idag, och gjorde vul, men han kunde inte se något i livmodern, så antingen är allt ute, eller så är det ett nytt x. Han trodde på mf, men får följa upp med hcg igen. På fredag får jag veta hur det ser ut. Om det är nytt x så är det väl inget annat att göra än att söka ivf. Vad kostar 1 försök?
    Det är lite olika vilken klinik, och jag är inte helt insatt, men där vi ska gå kostar det ca 30 000 kr för ett försök. Vi kommer dock köpa tre-pack med en gång och det kostar 60 000 kr.

Hoppas verkligen inte att du har fått X igen. Jag tog bort min andra äggledare i torsdags. Vill du prata privat är det bara att du inboxar, jag vet exakt vad du går igenom just nu!
  • Shibby 78
    ewaulrica skrev 2010-10-18 17:18:19 följande:
    Jag och min sambo startade en utredning innan sommare, vi hade fått en bokat tid till första mötet. Det jag tycker är konstigt är att du inte fått remiss för dels spermieprov (ni kanske har gjort det redan?) men även för det blodprovet som tas under menscykelns tredje dag? Det är ett hormonprov som utesluter tex sköldkörtelproblem, som är en STOR bidragande orsak till att man inte får behålla det befruktade ägget. Det provet tycker jag egentligen att du ska få ta INNAN du går till mötet, det kostar ju dig pengar och det är skönt att kanske slippa vänta en hel månad på att man ska få mens. Man vill ju gärna få svar på åt vilket håll utredningar ska gå åt rätt omedelbart när man väl är där? Vad menar du med att "utredning är överflödig" ? Har jag missat nåt? :)
    Hej!

Vi har redan gjort en utredning för några år sedan som visade att allt var bra. Anledningen till att vi inte kan få syskon i dagsläget är att jag inte har några äggledare kvar sen operationen den 14/10. Vårt problem har varit att graviditeterna satt sig i äggledarna istället för livmodern. Nu är jag som sagt nyopererad och har ingen aning när mensen kommer igång igen.

Det vi ska göra nu är ett första samtal, och en planering av hur de ska kunna hjälpa oss på bästa sätt. Jag har ingen aning vilka tester vi kommer att få göra egentligen. Det kan ju hända att de anser att vår tidigare utredning är för gammal och att vissa prover/tester behöver göras om.

Faktum är dock att det är fastställt att min man är frisk och att problemet ligger hos mig, så jag hoppas att jag inte ska behöva göra en massa onödiga tester. Spermaprov och blodprov får vi säkert lämna men jag har beställt mina journaler från Sahlgrenska, som dom bad mig att ta med, så jag hoppas det mesta står där.
  • Shibby 78
    ewaulrica skrev 2010-10-18 17:32:47 följande:
    oki, de borde ju faktiskt veta vilka tester ni behöver göra- och som du skriver, det verkar ju faktiskt som om ni funkar ihop.. Konstigt är ju bara att du har fått två X, en i vardera äggledare. Vad tror de det beror på?

Tror det kommer fungera med provrör för er del, och håller tummarna för att det kommer gå snabbt!
    De tror att jag har haft ärrbildnad i äggledarna till följd av någon slags infektion. Har aldrig haft någon könssjukdom men det kan bero på "tysta infektioner" jag haft i yngre år. Läkaren sa att det är inte alltid man upptäcker dem och de kan dessutom läka ut av sig själva.. Mina X har dessutom upptäckts så sent så det har inte gått att rädda dem. I vissa fall kan man annars behandlas med cellgifter eller lyckas rädda äggledaren eller en del av den under operation.

Mitt första X så sprack äggledaren innan det upptäcktes då den dåvarande läkaren diagnostiserat det som pågående missfall. Mitt andra X så var äggledaren sprängfull och det gick inte att rädda den..

Tack för lyckönskningen och detsamma till dig! Glad
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3