• Ahla

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Här var det lite aktivitet. Jag startade just en tråd på ämnet, skrev utförligt där: www.familjeliv.se/Forum-7-311/m73064347.html

Ska se till att följa även denna, så om någon vill svara här går det också bra. 

• Ahla
    Pemberly skrev 2014-04-21 23:22:31 följande:
    Jag läste din tråd ahla. Det är verkligen jobbigt att gå igenom ett utomkvedeshavandeskap. Här i tråden finns det många som vet det. Att du inte ska följa upp hcg efter operationen beror nog på att din äggledare togs bort då brukar det inte behövas. Däremot som i mitt fall då jag hade äggledaren kvar efter operationen så behövde jag lämna prover för att följa hcg efteråt eftersom det fanns en risk att lite vävnad från graviditeten satt kvar i äggledaren.

Rädslan att det ska hända igen har jag hela tiden haft kvar även om det nu är 5,5 år sedan min operation. Den får jag nog leva med tills jag kommit in i klimakteriet och inte längre finns någon möjlighet att jag kan bli gravid. Men jag känner att jag kan hantera den nu. Jag ringer helt enkelt gynakuten varje gång jag blir orolig pga konstiga blödningar eller smärta. Varje graviditet efter det har jag fått komma in på kontroller tidigt utan problem samt ett par gånger då jag visat mig inte vara gravid men då mensen betett sig konstigt
    Tack för svaret!

Där jag bor finns det inget sätt att nå gynakuten tyvärr, utan jag får gå via sjukvårdsupplysningen. Och jag har tyvärr väldigt blandade erfarenheter av dem.

Jag försöker tänka att vi båda är relativt unga (jag är 29, han 27) och har gott om tid på oss. 
  • Ahla

Utomkveds april 2014, en äggledare togs bort och jag dog nästan.
    Utreddes under hösten, inga andra fel.

Fortfarande barnlös och nu fast i ett remiss- och köhelvete med två sjukhus och en privatklinik inblandade. Utskriven från ett sjukhus, en remiss som ligger och skvalpar nånstans, ingen vet nånting och troligtvis tid för IVF först i augusti, fem månader efter vårdgarantin och åtta månader efter avslutad utredning.

• Ahla

Tack fina du.

Just nu känns det så jävla deppigt. Håller gärna kontakten.

Kram till er med.

Supers skrev 2015-03-31 17:50:51 följande:

Nämen fy, låter som mitt utomkveds 2011..var oxå nära att stryka med :/ och en äggledare mindre..

Vi fick remiss nästan direkt men flyttade ner till borås så vi fick genomföra nga undersökningar och testa pergotime osv. Vi har kört ivf ett par år nu...haft långa uppehåll. ..har känt att jag inte orkar..nu har vi 5 frysförsök kvar plus 1 till stimulerat försök. Fyller 39 i år så nu är det bara köra....om man orkar.

Hoppas ni får ordning på remisserna och att ni får hjälp snart.

Stora kramar till er.

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3