• Lilyy

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Hej alla.. Jag fick åka in och operaras akut i fredags, äggledaren hade brustit och jag hade mist 2 liter blod. Dom fick plocka bort min vänstra äggledare, jag hade gått 10 fulla veckor. humöret är upp och ner, kan jag bli gravid igen? kommer det gå bra? varför vi? ja det är väl bara tiden som kan utvisa men det är oerhört jobbigt ibland. Hur har det gårr för er andra? Behöver höra nått som ger mig hop!!!

• Lilyy

Hej Majbebbe :) Åhh vad härligt att höra, massa grattis till ditt efterlängtade mirakel! Jag har alrig haft någon infektion så dom trodde att jag antingen haft en tyst som gått över av sig själv men de misstänkte att det hela var otur, min högra äggledare såg jätte fin ut utifrån. Det känns lättare nu att börja försöka igen efter att mensen kommit igång. Den som väntar på nått gått väntar aldrig för länge säg det (jag kan nog dock inte hålla med). Men någon gång måste det bli våran tur :)

• Lilyy

hej angio101: Vad härligt att höra :) hur lång tid efter ditt x tog det? har du också en äggledare kvar? Tack för att du vill dela med dig det ger mig hop och förväntningar samt att rädslan minskar, helt ovärdelig information just nu för mig!

Supers: Hur lång tid tog det innan du blev gravid när du fick x:et? Jag önskar dig all lycka med ivf-behandlingarna, får ni tre grattis? Tack, ja det hjälper mycket att få höra andra, jag är 23 så jag har inte så många vänner med barn och därmed inte många med den här erfarenheten. Jag har en vän som varit med om det samma.  

• Lilyy

Supers: Hoppas att det går bra med något av era försök :) min  kompias studerar biologi och hon berättade en teori som forkare diskuterar om i de fall personer har svårt att bli gravida trots att det egentligen borde lyckas. Dom menar att när kvinnan blir besatt av tanken att bli gravid så skapar detta en inre stress, eftersom att människan också är ett djur så signalerar stressen fara och kroppen är inställd på att inte fortplanta sig tills att faran är över.. Bara ett råd ville dela med mig av till dig, ifall det kan vara något :) Önskar dig all lycka!

• Lilyy

hej skeppskatten! Massa grattis till er graviditet, då har du fått gå på ett tidigt UL? Ja, rädslan är påtaglig samtidigt som jag vet att jag personligen inte kan göra nått åt saken, inte bra för mitt kontrollbehov ;) Frustrerande att jag inte kan påverka på minsta lilla sätt. Jag har en känsla om att allt kommer gå bra för mig, jag har en klar bild om att vi en vacker dag kommer få en liten bebis och sen bilden känns verklig. Det är väl den känslan som får mitt hop att fortsättta lika starkt. Hur viste du att du inte hade ägglossning, fick du ingen mens då? jag vet ju att man kan ha mens utan att ha ägglossning det är därför jag undrar. dnt att du har kommit till vecka 13  :) har ni berättat att du är gravid nu?

• Lilyy

hej igen tjejer! Idag fick jag min första mens efter x:et. Jag har "ont" eller snarare öm i vänster sidan där jag fått ta bort min äggledare. Är detta något ni känner igen?

• Lilyy

Supers: Tråkigt att höra! Ni har tre försökt gratis eller? Jag hoppas att ni snart lyckas. Har ni barn sen innan?

• Lilyy

Hej tjejer! Efter erat Utomkveds blev menscykeln längre för er då? eller är den oförändrad? skriv gärna också ifall ni fick ta bort någon äggledare eller ev. äggstock! Min har blivit längre sen x:et och jag fick ta bort vänster. vill ni veta ifall detta är hör till eller ifall min lnga menscykel beror på annat.

• Lilyy
    mariekarolina skrev 2013-10-12 20:50:34 följande:
    Ok, hoppas de bara är något tillfälligt för nu är jag inne på 6e dagen över tiden och ingen mens. Vore trist om jag skulle få jättelånga menscyklar helt plötsligt :/

Har iaf beställt test nu så hoppas de är snabb leverans så jag kan ta reda på om kroppen krånglar eller om jag faktiskt på något sett lyckas bli gravid denna månad 

Hej.
    Mina menscyklar  har blivit längre efter mitt x. Denna månaden var det 5 månader sedan mitt x och menasen kom på dag 41..! Den har aldrig varir så lång. Men det behöver ju inte vara så med dig, du får ta ett test och kolla i fall mnesen inte kommit innan testen :)
  • Lilyy

Jag måste få skriva av mig! 
    Jag fick mitt X i april. Lyckan höll i sig i 10 fulla veckor. Efter X:et så bestämmde vi oss för att köra på som vanligt. Min sambo har varit otroligt stöttande och vi har alltid hållt ihop och hjälpts åt. Denna månaden är vårat 5:e försök efter x:et, det är dock 1 1/2 år sedan som vi bestämde oss för att skaffa bebis. Jag ljuger om jag säger att jag tagit allt detta med ro och harmoni. Även om jag mått dåligt när mensen dykt upp så har det bara hållt i dig just under mensens 2 första dagar sen har jag fått vara mig själv. Jag är en otroligt positiv och glad person. Människor som inte känner mig har till och med den uppfattningen. Men nu känns det som allt rasat. Hur fan ska man fortsätta orka? Jag har precis haft min ägglossning. Ägglossningen har varit under helgen, vet inte exakta dagen. Jag berättade för min sambo att på Torsdagen att jag inom de närmsta dagarna kommer att ha min ägglossning så vi ha regelbundet sex nu i dagarna (vi kör varannan dag runt äl). Sambon tyckte detta lät som en bra idé. På fredagen fick vi till det, sen igår (söndag) så väntade jag på att han skulle komma och lägga sig så att vi även skulle lyckas få till den sista dagen. Klockan blev alldeles för mycket och det blev inget.. Detta gjorde mig så sjukt ledsen! Jag förstår mycket väl att det inte handlar om att vi inte hade sex utan att det som hände var att allt bara brast. Det känns som att jag öppnat en dörr jag inte kan stänga, jag känner mig nerstämd, ledsen. Fan jag orkar inte, ska det verkligen få vara så här svårt? Den här månaden har tre väldigt nära vänner visat bilder från deras ultraljud och det ända jag önskar är att jag en dag ska få uppleva det. Men just nu känns allt skit. Hur har ni orkat? hur orkar ni?

• Lilyy

Tusen tack för era fina råd!
    Idag känns det mycket bättre, dagarna går ju upp och ner precis som ni skriver. Förra månaden var jag utomlands på en solsemester med sambon. När vi åkte dit hade jag bestämt mig för att nu, nu är det semester. Släpp allt med graviditet, ägglossing och annat runt om. När vi satt på stranden, solen sken och då tänke jag: hmm, nu har jag ju knappt tänkt på detta med bebis, kanske lyckas då när jag inte stressar upp den här månaden.. Denna tanken är väligt komiskt (konstigt att jag ens kan använda mig av ordet komiskt i detta sammanhang) för det bevisar så väl hur ljupt inom mig detta är. Tankarna kring en bebis och en graviditet finns ständigt där. Alla vi som skriver här har varit gravida även om detta blev ett x. Detta innebär att det går!!! varje månad kan vi bli gravida. Alla kan faktiskt inte säga det. Jag är tacksam och glad för att jag KAN bli gravid med den personen jag valt att dela mitt liv med. även om jag inte är,men jag kan. Vi kan!

• Lilyy

Hejsan! inträffade eran ägglossning senare efter x:et?  Den här månaden fick jag ägglossning på dag 27!!!!!!! Någon mer än jag?

• Lilyy

Tack Kingston, pemberly och Petra 334 att ni delar med , det uppskattar mycket. anntar att det inte är så mycket att lägga energi på då, dock är det segt eftersom tcykeln blivit så otligt lååååång!! runt 40 dagar, det är en sjuk väntan jämt och ständigt tycker jag. Hoppas att ni haft en fin jul och nyår! Lycka till med alllt ni önskar. kram

• Lilyy

Jag tog ett gravtest i morse.. jag är GRAVID!!! herregud vad glad jag är. Försöker nu att ringa gyn för att få ett tidigt UL och se så att allt är okej ;) Jag vill också passa på att ge er alla ett tips! Clearblue ägglossnings stickor var vår hjälp! Jag hade aldrig märkt mig sena ägglossning som va på dag 26 ifall det inte hade varit för de super tydliga äl testet. En liten smile kom upp och 2 veckor senare står det gravid <3 

• Lilyy
    Supers skrev 2014-03-06 06:35:43 följande:

Det blir om 14 dar om jag inte tjyvtestar ;) Hoppas hoppas verkligen på detta nu.

vad roligt och lycka till :)
  • Lilyy
    Saffron skrev 2014-03-27 14:25:11 följande:
    Jaha, och min graviditet blev ju inte så långvarig. Var en väldigt konstig graviditet, positiva och negativa besked hela tiden. hcg som sjönk och steg, sjönk och steg igen. 3 VUL, ett som var "för tidigt", 2 st VUL med normal tillväxt och hjärtslag. Men så började jag blöda för en vecka sedan, v 9. 9+0 (dvs v 10) gjorde vi ett VUL pga blödningarna. Då visade det sig att vi väntade tvillingar som låg i samma hinnsäck, väldigt nära varandra. Detta är tydligen väldigt ovanligt. Den ena tvillingen (måste ha varit enäggstvillingar) hade stannat i tillväxt i 6+2, samtidigt som mitt hcg sjönk. Därefter hade hcg och den andra tvillingen vuxit och levt ett tag, men dött i 8 +0. Senaste VUlet med tickande hjärta var i 7+2. Tvillingarna låg så nära varandra, att det var först nu på det sista u-ljudet som det upptäcktes. De låg så nära att gynläkarna (2 st tittade) till och med misstänkte att det kunde vara siamesiska tvillingar. Anledningen till att den andra tvillingen dog, var att de låg i just en hinnsäck och kunde inte leva vidare när den första dog.

Så nu sitter jag här, blöder och väntar på att mina älskade och efterlängtade embryon ska komma ut. Måste säga att trots att jag hade fruktansvärt ont och det blev dramatiskt med akut operation sist, är detta värre. Mer långdraget, segt. Humöret är i absoluta botten, har ingen aning om hur vi ska kunna gå vidare, men vi vet ju att vi måste. Känns som att vi ska köpa en lott. Att först inte kunna bli gravida på 3 år utan att utredningen visat nåt. Sedan förlorar vi graviditeterna på olika sätt:

1. Utomkved med akut operation och bortopererad äggledare
    2. MA (det lilla embryot)
    3. MF (det större embryot)
    4. Tvillinggraviditet med en amnionsäck (mkt ovanligt)
    5. Eventuellt siamesiska tvillingar (extremt ovanligt)

Vad är nästa graviditet? Mola (ofosterlig graviditet)? Sent missfall? Ursäkta mitt ledsna, arga och ironiska inlägg- är bara så himla ledsen. Det enda positiva jag ser i allt det här är att från att inte ha blivit gravid öht i 3 år, har vi faktiskt lyckats bli gravida på egen hand utan ivf, och senast utan någon fertilitetsmedicin alls 2 ggr på 6 månader. Denna graviditet kom på 3:e ägglossningen efter vårt utomkved! Dessutom med tvillingar (enäggstvillingar, men ändå)  Det måste man väl egentligen beteckna som en normal fertilitet trots att jag saknar en äggledare?

På tisdag ska vi tillbaka och troligtvis få cytotec. Sedan har vi redan varit i kontakt med Carlanderska igen, och ett besök för att diskutera framtiden och planer är bokat till 8/4.
    usch, jag beklagar verkligen!!! Fy fan va orättvist att två människor ska behöva igenom allt som ni gjort i era graviditeter! Kan förstå att du är ledsen just nu
  • Lilyy
    lilsis skrev 2014-04-11 16:00:15 följande:

Plus!!! Om drygt två veckor ska jag till gyn och kolla att det sitter där det ska :D

Massa grattis!!! vad underbart
  • Lilyy
    bebinsmamma skrev 2014-04-19 06:45:57 följande:
    Ok, v 5. Brukar man få komma in och kolla så tidigt det går eller försöker dom vänta för att se hjärta osv? Man kör tidigt va?

Åh jag törs knappt ta till mig av grattis, ni förstår ju oro och ångesten. Men samtidigt så tack söta rara, jag hoppas det går vägen och att vi alla får goda besked inom kort ??

Ring direkt till gyn så bokar dom en tid till dig då de tror att man kan se något. Hjärtat behöver de inte se ( de såg inget hjärta när jag gjorde vul i v.6) utan huduvsaken är att de kan se något och de kan vara svårt ifall man gör de för tidigt. Eftersom de inte vill göra för många vul speciellt i början av graviditeten så är det bäst att ringa gyn och gå efter deras omdöme. Jag fick vänta 2 veckor efter jag att plusat på vul. Lycka till
  • Lilyy
    bebinsmamma skrev 2014-04-22 13:40:05 följande:
    Fick tid hos min läkare 8/5 för kontroll av embryots placering. En evighet bort! Hade hoppats på tid redan den här veckan.

Illamående, det är ett bra tecken? Tyder det på 'rätt placering'?

Jag håller tummarna för att allt ser bra ut. jag har också ultraljd den 8/5 (ett rul) så kan förstå din väntan!!
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3