• Beccalie

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Hej tjejer,

Har bara kikat lite på sista sidorna och ser att de flesta här verkar vara unga.
    Jag säger bara.. ta chansen att besöka fertilitetsklinik när den är betald av samhället och det föreslås. Ni har bra ägg och kan frysa ner dem gratis och göra IVF om det inte lyckas med vanliga försök tillräckligt länge. Det är era egna ägg.

Själv visste jag inte om att jag bara hade en fungerande äggledare först förra året, och är för gammal för statlig hjälp (fyllde 42 nyligen). Efter misslyckade IVF-försök pga åldern och bara en äggstock som fungerar efter att en äggledare hade varit blockerad så länge av en stor cysta, så rekommenderades äggdonation. 
    Så det finns värre saker än att förlora en äggledare om resten funkar bra. ;)

Blev gravid vid mitt andra äggdonationsförsök och HCG utvecklades inte normalt, utan alldeles för sakta. Hade känningar från vänstra sidan då och då, och en dag ungefär vecka 6 så fick jag väldiga kramper från den sidan. Jag har troligtvis haft något som växt i vänster äggledare. Dock... HCG fortsatte öka trots att något kom ut efter ungefär en vecka. Det har nämnts av två läkare att jag har vätska i vänster äggledare (den sidan som har en äggstock som fortfarande fungerar). 

Och efter vad som såg ut som ännu ett missfall (dock utan de kramper jag hade första gången) så går inte HCG ner i rätt takt. De vet ej om det finns något extra-uterint fortfarande som kroppen försöker ta hand om själv eller om det är vävnad kvar i livmodern man inte kan se.
    HCGt har gått ner med 42% totalt under 11 dagar. :/

Om detta/dessa missfall beror på att ett embryo letade sig upp i vänster äggledare (som är förstorad p g a vätska) eller att det droppar ner någon icke-så-kul vätska på embryot där det sitter och inte gör det så hungrigt, eller vad det nu kan bero på (kanske var något genetiskt fel ändå även om äggen är från en yngre kvinna?), så skulle jag gärna ta bort båda äggledarna ifall nästa försök att bli gravid vid äggdonation är bättre. Ena äggledaren har inte funkat på år och dag (cyst-sidan) eftersom äggstocken har lagt av då inget ägg kunde plockas därifrån (sannolikt pga av den stora cystan på äggledaren) och den andra har vätska som kan innehålla bakterier och gör att ägg och spermier har svårt att passera.

Nej, lite perspektiv skadar inte... ;)

Hade jag vetat att mina bukoperationer jag gjorde i 15-årsåldern kunde förstöra min fertilitet så pass mycket så hade jag fryst ner mina ägg i 25-årsåldern och kollat upp fertiliteten tidigare så cystan hade kunnat tas bort mycket tidigare och äggstocken på den sidan också fortfarande fungerat.  

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3