• Stickan

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Hej, hoppar in här för att se om någon annan kan dela med sig av liknande erfarenheter!

Jag op för mitt första x 6 mars, då togs hö äggledare bort och de brände ihop vä äggledare för att det inte skulle kunna hända igen. Eftersom vi gjort IVF och har embryon i frysen kändes det skönt när op var gjord, det var hemskt att gå igenom det, men nu kunde det ju inte hända igen och det kändes bra.

Vi gjorde ett nytt frysåterförande 23/4 och jag tjuvtestade några dagar innan testdagen och fick +. Jag blev såklart väldigt glad men vågade inte tro på det innan VUL 31/5. I tisdags fick jag akut ont i magen, fick åka ambulans in och det blev en ny op. Denna gång satt det i livmodern i hörnet upp mot äggledaren på vä sida. Det var väldigt traumatiskt alltihop och jag är nu hemma på permis från sjukhuset och mår inte så bra.

Är det någon av er som haft ett x i livmodern? Vad säger läkarna på IVF-klinikerna om att fortsätta med återföringar efter det? Min opererande läkare hintade lite om att läkarna i Uppsala får ta ställning till om de vill ta denna risken igen.

Jag förstår inte hur man kan utföra ett ingrepp på ett sätt för att ta bort risken för fler x och sedan sätter sig ett nytt x, kanske i ärrvävnaden från förra op, och sen kanske ingen vill utföra fler IVF på mig.

Vi har en dotter via IVF som är född i feb 2011, nu vill vi såklart väldigt gärna ha syskon, men jag är livrädd att det ska hända igen.....

• Stickan

Tack så mycket för omtanken Kram på er!

Lycka till med frysförsöket i augusti Supers!

• Stickan
    Pemberly skrev 2013-07-30 10:40:17 följande:
    Idag är jag i vecka 8+0 och om ett par timmar ska jag göra ultraljud. Jag börjar bli lite nervös. Jag hoppas verkligen att det sitter i livmodern och att man kan se hjärtat slå. Jag har inte haft några blödningar och plussade tidigt så jag tror att det sitter rätt den här gången men en liten oro finns ju ändå.
    Grattis till graviditeten och lycka till på UL. Jag håller tummarna!!
  • Stickan
    Supers skrev 2013-08-23 21:28:26 följande:
    Tack :) Nu är ruvnings processen igång..lååång väntan men man får ta en dag i taget. Kramis
    Lycka till!! Jag håller tummarna!

För mig är det nu lite mer än 3 månader sen jag opererades för mitt andra x, som satt inne i livmodern. Jag ringde till UAS idag och bokade läkartid inför ev nytt FET. Jag ska skicka dit min journal så att de har hunnit läsa den innan jag kommer dit, och jag hoppas verkligen att vi får göra ett nytt försök. Jag har fått rådet att vänta 6 mån efter metotrexatsprutan, men det verkar som att andra bara behövt vänta 3 månader och jag förstår inte riktigt varför det skiljer så. Någon som vet?
  • Stickan

Mariekarolina: Ja, jag håller med om att google är väldigt bra att ha Vi kommer nog ändå vänta 6 månader för jag blev så inställd på det när läkaren sa det, och nu känner jag att jag behöver den tiden att läka psykiskt för att våga försöka igen. Det blev väldigt intensivt med två x så nära inpå varandra och jag känner mig fortfarande väldigt påverkad av det.

• Stickan
    sanla skrev 2014-09-17 19:04:34 följande:

Hej alla som kämpar och grattis Pemberly!

Jag har inte skrivit så ofta här.

Men snabbläge är att jag hade utomkveds förra sommaren 2013 och har kvar äggledaren efter spruta. Efter spolning ser det "bra" ut (ja allt går ju inte att se).

Senaste året har resultaten varit resultatlösa och i våras upptäcktes mitt kassa sköldkörtelvärde på 3-4 ca. Och nu äntligen är det nere på ganska optimala runt 1.0.

Vi satte oss i IVF kö och det beräknas med det väl, om vi inte lyckas innan, kring årskiftet. Väntar nog att vi ska få första kallelse till enheten när som helst. Egentligen skulle jag nog vilja försöka mer på egen hand, men när tiden går tror jag inte att det är så bra att vi väntar för mycket..

En fråga till er som gjort IVF: Är det än jobbig process att gå igenom? Kanske väldigt indivuellt, men hur var det för er? Om man "kopplar" bort det psykiska trycket, är det mycket jobbigt fysikt?

Lycka till alla därute!

Jag gjorde en lång IVF-behandling våren 2010 som resulterade i vår dotter och 6 fina embryon till frysen. Två av de frysta embryona blev tyvärr X under våren 2013, och resten tog sig inte el. klarade inte upptiningen. Jag minns knappt själva IVF-behandlingen, det känns som ett svart hål i tiden, men jag vet att jag mådde väldigt dåligt av nässprayen och hormonerna var helt i obalans. Jag blev lite lätt överstimulerad och hade ont i magen efter äggplock och återföring, det spände och tryckte och blev värre när jag blev gravid. En bit in i graviditeten var det som allt det jobbiga var som bortblåst, även att jag mått psykiskt dåligt över barnlösheten och all stress det innebar, jag kände mig som vilken gravid som helst och allt var definitivt värt det.

Jag har inga äggledare kvar och inför IVF nr 2 nu under våren 2014 kände jag mig nervös och väldigt stressad inför behandlingen, men det var helt i onödan. Denna gång fick jag göra en kort behandling med enbart sprutor, och jag kände mig precis som vanligt hela tiden. Det var självklart en stor press och psykisk stress, men jag mådde bra fysiskt och det var en lättnad. Jag är nu gravid i vecka 23 och har 4 fina blastocyster i frysen. Jag har varit sjukt rädd för nytt X och missfall, och det är nu de senaste veckorna som jag börjat slappna av och kan njuta av att vi lyckades. Mina två X har påverkat min grundtrygghet i livet och det kommer jag nog bära med mig resten av livet.

Jag vill önska er ett stort lycka till med er kommande behandling!
  • Stickan
    sanla skrev 2014-10-06 20:42:45 följande:

Tack så mycket Stickan för att du delar. Så skönt att det gick bra för er sen, och ja det måste verkligen varig värt det!

Vi väntar på kallelse och det blir behandling kanske före eller efter jul. Verkar som det kan vara väldigt olika utav vad jag hör. Hursomhelst ska jag försöka skapa en omgivning under den tiden att det inte blir för mycket stress omkring..

Det låter bra, jag tror det underlättar att minska på stressen så mycket man kan, men att man ändå har något annat som upptar ens tid så att man blir lite distraherad. Håller tummarna!
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3