• TereseA

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Hej alla..

Har några frågor som ni kanske kan hjälpa mig med.Jag fick utomkvedshavande.Var tvungen att operera bort ena äggledaren för 3 v sedan.Den hade brustit.Nu mår jag bra..lite öm mest,Jag har lätt att bli gravid och jag blev gravid nu sist då gick jag på minipiller.Så när jag kom in på akuten med smärtor fick jag en stor chock av att jag äns var gravid.Dock tidigt sade dem. 

Så nu undrar jag ni som bara har en äggledare, har ni blivit gravida igen?..är det svårare att bli gravid nu?..enligt min googling är det ungefär samma chans att bli gravid som innan.

Undrar oxå när ni fick er mens tillbaka efter operationen?..Känner av mensvärk ibland,     

Akiim är mitt liv 071004
  • TereseA
    acinna skrev 2011-08-24 22:17:38 följande:
    Välkommen hit ThereseA, trots omständigheten som gör att vi alla är här...

Läkaren som opererade mig sa att det kan bli ungefär 10% lägre chans att bli gravid igen med bara en äggledare, men det varierar säkert från person till person.
    Själv har jag båda äggledarna kvar, trots att de sa att de skulle operera bort den vänstra som X.et satt i. Just nu önskar jag att de hade gjort det eftersom jag har ungefär 50%:s risk att det ska bli X igen i den äggledaren. Tror dessutom att risken är större nu eftersom min äggledare inte hann läka innan jag blev gravid igen. Kommer kräva spolning innan det är dags att försöka bli gravid igen...

Fick tillbaka min mens ungefär 2,5 eller 3 veckor efter operationen.
    Hej..Tack...för jag känner mig välkommen här.Tur det inte är mer än 10% mindre chans..för mig jag läste att det är 60% att blir gravid efter X som ni skriver här :)..Nu oroar jag mig för om jag får X i andra äggledaren så jag blir tvungen att op bort den med :(..Kommer nog mensen snart hoppas jag...

Ni som börjat på prevmedel efter op, vilket prevmedel har ni?

Något som jag lade märke till här på fl..Utomkvedshavande här på fl står under "svårt att få barn"..Är det flest dem som har svårt att får barn som får det??inte läst nåt om det på nätet..    

Akiim är mitt liv 071004
  • TereseA

Tack alla för ni är så trevliga :)..Innan jag fick X hade jag ingen aning vad det innebar.Bara hört talas om det..men inte någon direkt info..Vad mycket ni flesta gått igenom.

Det enda läkaren sade...du har ett så kallad utomkvedshavande och måste antingen göra tillhål el op bort...bero på hur äggledaren ser ut osv...Ingen sade nåt om någon spolning?? vad är det exakt?..jag frågade dem om man behövde komma tillbaka för koll men det behövde jag inte eftersom jag op bort den.

Varför gör man spolning? när ska man göra det?..är det bra att göra det? är man sövd då?.. ingen pratat nåt om passage genom äggledaren..när gör man det?    

Akiim är mitt liv 071004
  • TereseA

Undrar..står det inte i journalen när man opererades om dem utförde spolning?..har dem redan gjort en spolning är det ju onödigt att göra en till.Vem ringer man till om det?

Akiim är mitt liv 071004
  • TereseA

Jag har folksam olycksfall...där fick jag inte ut nåt...Det räknas inte som olycksfall.

Akiim är mitt liv 071004
  • TereseA

hej..Om man op bort en av äggledaren..någon som vet hur stor procents risk är att man får i den andra oxå?

Akiim är mitt liv 071004
  • TereseA

Undrar någon här haft lätt att bli gravid innan el hade inga problem att bli gravid innan ni fick X?..undrar nu efter om ni haft svart att bli gravid?..

Akiim är mitt liv 071004
  • TereseA

Undrar ni som opererat och haft agraffer.Var i i slutet av juli jag op mig.Undrar om ni fortfarande är ömma runt ärret ibland el ont när man stöter till där el dylikt?..Kan nämligen känna ömhet ibland.

Akiim är mitt liv 071004
  • TereseA
    Helhjärtat skrev 2012-01-15 11:50:43 följande:
    Grattis Rara! Vad mysigt med en liten nyfödd. :)Jag op mig för snart 4 månader sedan och jag är fortfarande öm, av och till. Har ingen känsel runt bikinisnittet, hoppas att den kommer tillbaka snart, för det är lite obehagligt.

ok..skönt att veta att det verkar normalt..Tar nog länge innan det är helt läkt..
    Akiim är mitt liv 071004
  • TereseA

Hej..Fråga till er som op bort en äggledare. har ni ont i magen en tid efter? vart sitter värken?..bara nere vi buken el över hela?..

Op mig sista juli..Idag fick jag sådan värk/kramp i flera timmar.Känner fortfarande ont.Är öm runt på om jag trycker.Fått tagit tabletter och legat ner för har inte kunnat stå.

Började med att jag gick snabbt och stressade och att min jeans satt hårt på där på ärret :)  

Någon som vet om detta är normalt?..vad kan det vara? är orolig nu.Har aldrig haft såhär innan. :(     

Akiim är mitt liv 071004
  • TereseA

Tack för svaren.. Tänkte nog på att det kunde vara nerver i kläm. Nu känner jag mig mest öm lite på sidan vid ärret..Detta vara första gången..så avvaktar lite..:)

Akiim är mitt liv 071004
  • TereseA
    petit skrev 2012-01-20 22:02:41 följande:
    det kan ju vara ärrvävnad som spruckit lite eller nåt, vet ju inte vad som händer inne i kroppen alls. Jag opererades för bara 3 veckor sen, och kan ju inte ha nån kant över ärret alls nästan. sen känner jag av lite på den sidan de tog bort äggledaren på. men inte jätteont någon gång. Du kan ju alltid ringa å höra dig för iaf.

ja,,kanske som du säger.Känns ibland lite som svider..och det gjorde det i början,var nerverna då.
    Akiim är mitt liv 071004
  • TereseA
    Lemis skrev 2012-01-21 08:07:58 följande:
    TereseA: jag hade värk till och från. Jag fick både snitt och titthål. Kunde få ont om jag reste mig upp för fort och jag kände ägglossning mycket mer. Jag fick även värk om jag var på väg att bli förstoppad. Mitt tips är att röra på dig, alltså ut och gå så man liksom tänjer lite på titthålen eller snittet. Men precis som andra skriver så kolla upp det om det händer för ofta eller får för ont. Har du feber?

Har inte haft ont efter.Började göra ont när jag gick snabbt..Hade ingen feber..vad jag vet.Var orolig så kräktes några ggr..så varit dåligt på att äta i helgen..¨Så svår att lokalisera värken.Var som magkramp över hela buken.Kanske det inte var där utan matmagen..
    Akiim är mitt liv 071004
  • TereseA

Undrar en sak. Jag har op bort min ena äggledare för 1 år sedan nu i slutet av juni..

Hur stor chans är det att man får ett X i den andra äggledaren oxå? Nu har jag blivit nojjig att jag kommer få ett X till i den andre..

Akiim är mitt liv 071004
  • TereseA

Ni som fått operera bort en äggledare, hur långt tid tog det innan ni blev gravida efter att ni börjat försöka?..Varit gravid några ggr och haft lätt för det. Så nu är man så oroligt att man inte kan bli gravid..;(

Akiim är mitt liv 071004
  • TereseA

Hej på er.

Var längesedan jag var i denna tråden. Jag fick ett utomkveds för några år sedan.
    Slutade med operation och fick op bort ena äggledaren. Nu är det så att idag plussade jag och är i v 5. Min fråga är till er. Ni som bara har en äggledare, hur har er graviditet varit?..risk för ett till?.och om det är större risk för mf?

Tacksam för svar. Trevlig helg.

Akiim är mitt liv 071004
  • TereseA
    majbebbe skrev 2014-11-30 22:27:29 följande:

TereseA jag har bara en äggledare kvar och har inte märkt något särskilt. Jag har ringt in och bokat tidigt vul för att utesluta nytt x och därefter har jag inte gjort någon skillnad. Efter mitt x har jag en lyckad graviditet, ett missfall och är nu i vecka 13. Jag tror inte att mitt missfall beror på att jag bara har en äggledare kvar... Grattis ska jag ju säga också ????

Tack!. Ringde bm och skrev in mig. Hon trodde inte jag behövde göra vul. Hon frågade bara hur jag mådde osv..
    Akiim är mitt liv 071004
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3