pandoraDiem skrev 2015-02-22 19:45:38 följande:
Hej,
vet inte hur aktiv den här tråden är längre men tänkte bara höra med er hur (om) ni berättade för era vänner om vad ni gått igenom.
Jag råkade ut för utomkvedshavandeskap för en månad sen efter att i en månads tid gått runt och trott att jag hade ett väldigt utdraget missfall.
Jag läkte ihop snabbt rent fysiskt efter operationen men tycker fortfarande att visa dagar kan kännas väldigt tunga rent psykiskt och har väl egentligen inte varit glad på riktigt sen det hände. Just nu känns det som om det enda som skulle kunna göra mig glad igen är en ny lyckad graviditet, vilket gör mig livrädd eftersom jag inte vet om det är möjligt för mig. Denna upplevelse är något som förändrat mig och mina värderingar och det känns väldigt konstigt att nästan inga av mina vänner vet om vad som hänt. Men jag vet verkligen inte hur jag ska berätta det.
Jag vet hur du känner dig. Ärligt talat så mådde jag skit ett helt år efter det hände mig. Allt var så traumatiskt.. Tror faktiskt aldrig att jag kommer över det helt. Vissa dagar tänker jag mer på det som hände.. Opererades augusti -13 så det är ju ett tag sen men det är väl som ett missfall.. Svårt att komma över om man nånsin gör det..
Nu provar vi med ivf och har fått reda på att jag har pco.. Utebliven ägglossning men ibland händer det att ett ägg släpper. Nu när vi ska göra ivf och fått reda på varför det har varit så svårt för oss så river det upp såren och jag är ännu mer besviken över x:et just nu med tanke på vilken lyckoträff det måste varit att det lyckades befruktas just den gången trots mina glesa/nästan obefintliga ägglossningar.. :( (plus att jag tror att mitt X beror på ärrvävnad i min äggledare som kom pga jag gick med klamydia en hel sommar pga mitt ex hade varit otrogen mot mig och inte berättat. Han gjorde slut innan jag fick provresultaten från gyn när jag sa att jag testat mig. Hatar honom och vill skylla allt på honom) Ja ja.. Det var en parentes.. Försöker blicka framåt och inte tänka på det för mkt. Nu får vi ju hjälp :)
Jag berättade för min chef. Jag kunde då även senare berätta för honom att jag mådde skitdåligt psykiskt.. Är glad för det nu då jag har hans fulla stöd nu när vi gör ivf och jag behöver vara från jobbet vissa dagar. Han vet hur mkt vi kämpat och vad vi gått igenom.. Sen tycker jag att de jag har berättat för inte riktigt förstod hur ledsen jag var.. Men det var skönt att ventilera.. Det som fick mig att vända och se ljusningen var att jag åkte på solsemester. Det bröt mitt negativa tänkande och jag kunde lägga det bakom mig och blicka framåt.
Råkade visst skriva en roman.. :) Det är skönt och också ett sätt att få stöd att skriva här med andra som gått igenom samma sak :)
Krya på dig! Låt det ta tid.. <3