• sanla

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Har precis plussat nu på Bim Första försöket efter sprutan i början på juli nu i år. Lyckad på höger äggledare.

Nu är man förstås orolig för nytt X. Har för mig på gyn när jag behandlades sist att de sa att jag kunde kolla tidig VUL där. Annars får jag söka upp privat.

Min fråga, när borde man tidigast se på VUL? Ringer väl på måndag direkt, men är lite nyfiken nu under helgen vad era erfarenheter är?

Man vill ju gärna få besked så tidigt som möjligt..

Jag sökte sist vård för mitt förra X på 5+6 tror jag. Inte för smärta, utan blödningar som aldrig drog igång och frågade då mig om mf.

• sanla

Hej alla som kämpar på! Dyker in i den här tråden som relativt ny men med erfarenhet av utomkveds som sagt. Fick ett X i juli som tacksamt nog upptäcktes tidigt och kunde behandlas med spruta så jag fick behålla min äggledare. Detta var efter 9 försök, en del lite halvdana, men ändå tungt som ni alla vet. Barnlägtan är så stor att man nästan spricker. Vi har ju velat ha barn länge men pga av annat i livet inte gjort det möjligt. Efter på nytt start i oktober är vi nu inne på försök fyra eller fem. Man är så nere av det här ibland, mest påverkad i de mest sköra dagarna kring BIM när man vet att det inte gick denna gång heller. Då tycker jag man blir extra påmind om allt. Annars försöker man leva på sitt liv så gott det går och försöka tänka på annat i livet, men det finns ju alltid bakom;oron. Tyckte det var bra skrivet av någon tidigare här i tråden "Vi kan ju faktiskt bli gravida varje månad, det är inte alla som kan säga det". Vi startade utredning efter detta med första steg att kolla oss båda på första punkterna för oss båda vilket inkluderade HSS-undersökning för mig, dvs spolning. Det såg "fint" ut även där X hade suttit, även om man kanske kan säga att min/mina äggledare är helt felfria. Personen som undersökt mig sa också att hon trodde att jag hade varit gravid tidigare på "rätt" sätt men jag inte kanske hunnit märka det, Hur nu man kan se det?? Jag vet inte, man börjar ju bli lite småstressigt då vi drömmer om flera barn. Vi båda är dryga 30. Samtidigt känns det inte bra att tänka på det och "framkalla" stress i onödan då jag tror en lugnare tillvaro bäddar mer för kommande ev graviditet. Det känns iof att det mer att det är en tidsfråga för oss, men hade känns lättare om man var yngre, jag vet inte. Hursomhelst, väntan tär på en som ni alla säkert vet. Från vår utredningsgynekolog får vi börja ställa oss i IVF kö när vi själva vill, men samtidigt känns det som en process man helst vill vänta med så länge det går. Ja, vill väl bara prata av mig/skriva av mig till alla er med liknande situation. Känns som jag vill prova saker som kan öka möjligheter (kanske akupunktur? eller har ni andra förslag?) Eller så är det mest att fokusera på vår relation och ett frekvent samliv och ett sunt liv utanför som är bäst.. Stor styrkekram till er alla!

• sanla

Tack för fint svar..
    I Stockholm sa han 2-3 månaders kötid, vet inte om det är så i realiteten. Kanske ställer oss i sommaren eller så..

Tycker en del säger att IVF är en jobbig process, om man betonar då mer på det psykiska eller fysiska eller tvärtom?

Men drömmen är ju det naturliga, så är det väl för alla..

• sanla

Något vet något om det med endometrios kopplat till utomkveds? Finns ju uppsatt som en liten risk.
    Fick en chokladcysta (oftast förknippat till endometrios) innan jul på den äggstock till äggledare som jag fick X. Gyn började babbla om endometrios. Lider inte av smärtor. Han tyckte inte att jag skulle utreda det mer och försöka glömma. Men att höra uttrycket att kanske ekar i huvudet oftast samma dag. Ni vet..

Endometries vid äggstock...kanske ändå inte så mycket att göra åt? Får bara försöka eller IVF framöver.

• sanla

Kingston: Ok. Jag vet inte var mitt sitter. Bara att chokladcystan (om det var det) satt på äggstocken och att mitt X satt där i början av äggledaren. Nä som sagt inget att göra som du precis säger. Bara hoppas på bästa och om inte IVF. Gjorde spolning (HSS-undersökning) i oktober. Var fri passage. Undrar om man ser endomitros i äggladare på sådan undersökning. Hur vet du att du har det i äggledaren?

• sanla

Kingston: Jag har heller inte haft smärtor. Som jag läst så kan symptomen också vara osynliga.
    Vet inte, gyn idag sa att jag inte behövde tänka på det här. Å andra sidan kanske det ingen idé att tänka på sånt man inte kan göra något åt. Och å andra är det bra och veta om det är ingen idé naturligt...

• sanla

Ett stort grattis till dig Lappgeten!!

Skönt att höra att tråden att hjälpt dig. Det hjälper också mig att höra att man ska fortsätta kämpa. 

• sanla

Intressant diskussion med pergotime där jag står inför kval.
    Började utredning i höstas, vi hade 9 försök (en del lite halvdana) innan utomkveds i juli. Gjorde HSS och spolning. I rapporten från där står sista order PCO-intryck. Vår utredningsgynekolog visste inte hur han skulle tolka, lätt PCO eller inte?
    Hursomhelst fick pergotime utrskrivet, som ju skadar ju inte om jag testar. Testade en kur, mådde skit, sänkt. Fick också cysta strax efter ägglossning, som kanske var chokladcysta (inte 100% säkert). Som sedan försvann efter någon månad. Och den på samma sida som utomkved. Så står också i förrvirrat tillstdånd, dålig äggproduktion eller endo? Båda, en, eller inget?

Problemet nu är att utredningsgyn säger att jag måste äta pergo 3 månader innan IVF även fast jag mår skit och dålig äggproduktion inte alls har en stor tyngd i misstanke. Jag ringde till den som gjorde HSS bara för att klara hur att vad som menades med PCO-intryck och att det inte alls menades med lätt PCO (dvs 4-6 äl/år) och att bara äggstockarna kunde se ut från en gång till en annan. Jag har bara orkat testa stickor två gånger och de båda har varit utslag (kanske inte 100% bevis för det men...). Har regelbunden mens..

Om jag inte mått så dåligt att det inte påverkade jobb hade det inte varit någon fråga (obs! de allra flesta känner inget!). Utredningsgyn har ändrat lite ställningstagande i att jag måste äta kurerna och det känns lite som han inte gillade att jag berättade om "second opinion". Ungefär samma kommentarer finns om honom på nätet..

Funderar att på att ta journalkopior och byta utredare. Vet ej, allt är  så förvirrat...Ringde annan enhet och det är inte praxis att man tvingar någon äta pergo om man mår dåligt och att det inte är konstaterad utebliven ägglossning. Att jag fick cystan i samband säger han är tillfällighet, men för mig blir det ju sammankopplat.

Ja, intressant att detta ämne kom upp!

• sanla

Oops...fick reda i veckan att jag stått på ths (sköldkörtelvärde) närmare 4 senaste halvåret. Min gyn säger att det är nästintill omöjligt att bli gravid på dessa värden. Den enda gången jag blev gravid var vid låga värden, men blev utomkveds..
    Har screenats för detta var 3:e mån då en annan medicin jag tar belastar sköldkörten, men de har inte sagt något när värdet har varit för "normala" människor. Inte för fertilitet och graviditet. Ska vara under 2.0..
    Ja, skönt när man hittar tydliga bromsklossar! Sedan får man se hur det går utan den när man kan pressa ner med levaxin...

Lycka till ni som är på g och ni som väntar!

• sanla

Har hört att det det kan vara individellt som du mariekarolina. Men en riktigt bromskloss för en del. Sen verkar det vara vettigt att inte ligga för hög under graviditet med. 

Så enkelt att ta reda på. Bara gå till närmsta VC och be om få tsh blodprov. Om högre än 2.0, ta med pappret till gyn. De på VC kanske inte är insatta i den problematiken (som min andra enhet var). 

Jag har ju kört Pergotime nu två månader, nu tyckte min gyn att vi fokuserar på sköldkölrteln istället, Skönt, blev lite sega av dessa dag 5-9 i cykeln av pergo. Levaxin är ett lätt preparat

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3