• Blomster84

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

pandoraDiem skrev 2015-05-18 14:57:11 följande:

Hej tjejer! Hoppas allt är bra med er :)

Jag har en kanske lite dum fråga, eller mer en fundering. Efter mitt x så sa läkaren att en positiv sak var att jag och min sambo iaf kunde bli gravida. Såhär i efterhand funderar jag om hon bara sa så för att vara snäll, jag menar, det är väl inte alls säkert att vi kan bli gravida eftersom vi fortfarande inte vet om ägget faktiskt kan fästa på rätt ställe. Tänk om det är det som är fel? Att jag saknar något som gör att ägget fäster i livmodern?

Så min undring är helt enkelt, har ni också hört det där med att ni ska vara glada att ni kan bli gravida? Ursäkta ett litet rörigt inlägg, men börjar bli orolig att det är något fel på mig.

Vad jag förstår har du fortfarande en äggledare kvar? Dvs att du absolut kan bli gravid på naturlig väg. Den äggledaren kan i bästa fall t.o.m fånga upp ägg från äggstocken på den sidan som du hade x:et på. Så upp med humöret, visst finns det all möjlighet i världen för er att lyckas. :)

Finns många som blivit gravida efter x. Så lycka till! :)
  • Blomster84
    pandoraDiem skrev 2015-05-18 15:45:00 följande:

Tack för svaret och peppen :) Jo, en äggledare har jag kvar, som enligt läkaren såg okej ut vid operationen. Jag antar att det är mitt huvud som försöker hitta svar till varför det inte vill ta sig. Men, men, det är ju mycket som ska klaffa för att det ska gå hela vägen. Bara att fortsätta försöka och försöka hålla modet uppe under tiden.

Förstår att det känns tungt. Jag lyckades få två x med 3 månaders mellanrum. Ärren hade knappt läkt färdigt från första operationen och läkarna kände igen mig så kort tids mellanrum det var mellan gångerna. MEN! Det är ytterst ovanligt att det händer två gånger så jag slår vad om att ni lyckas hur bra som helst inom ett par månader. Vem vet, sommar o lite semester så kanske det händer? :)
  • Blomster84
    pandoraDiem skrev 2015-05-18 16:04:22 följande:

Usch vad tufft, kan inte riktigt föreställa mig hur jag skulle hantera det. Var du tvungen att operera även andra gången? Ibland är livet verkligen orättvist :(  Hur valde ni att gå vidare?

Ja, det ska bli skönt med semester och lite ledighet, har planerat in en del som jag ser fram emot, så förhoppningsvis kommer jag inte känna mig lika besatt :)

Ja det blev akut operation andra gången också. Det tog väldigt hårt på vår relation och vi valde att bryta upp ett år senare. Nu är jag sambo igen och vi håller på med vårt andra ivf försök. :) Berättade tidigt för honom hur min situation såg ut men han såg inga problem utan sa direkt att vi gör ivf och funkar inte det så är det inte i hela världen att han inte kommer ha några biologiska barn. Han ser det som en bonus i sig att jag har en dotter på snart tio som han får vara bonuspappa till. :)

Dock vill jag påpeka att jag varit gravid 8 ggr innan jag fick mina utomkveds (dock fått 6 tidiga missfall) och då passerade embryona äggledarna utan problem. Så vad det var som orsakade utomkvedsen är omöjligt att säga

Kram
  • Blomster84
    pandoraDiem skrev 2015-05-19 11:04:37 följande:

Beklagar allt du behövt gå igenom och håller tummarna för att det ska gå vägen nu. Och vad kul att du hittat en sambo som verkar hantera situationen på ett bra sätt :) Det är ju inte lätt för någon relation att behöva gå igenom detta så tror det är viktigt att känna sig trygga med varandra och veta vad man har den andra. Jag och min sambo har pratat rätt mycket om vad vi gör om vi inte kan få biologiska barn tillsammans och vi båda är överens så det känns skönt att jag vet att vi är två om detta.

Lycka till!

Tack så mycket. Hoppas det löser sig för er också. :) som du säger, det gäller att ta hand om varandra och relationen också. Och skulle allt gå åt pipsvängen med barn så är det ju dumt att kasta bort en relation på köpet. Då får man fokusera på allt roligt man kan göra utan barn. :) vi har min dotter varannan vecka och njuter då av familjeliv. Den andra veckan har vi vuxentid och njuter av att bara vara vi. Lycka till med allt! Kram
  • Blomster84
    pandoraDiem skrev 2015-05-22 12:24:39 följande:

Tack så mycket för allt stöd jag har fått här inne! Jag ska ta en liten paus från familjeliv nu (i alla fall fram till nästa BIM) så ville bara säga tack och trevlig helg!

Tack själv och trevlig helg. :)
  • Blomster84
    fastfrusen skrev 2015-09-13 18:23:34 följande:

Hej hej!

Är också ny i tråden, har läst de första 120 sidorna något ;) Akut opererades för ett x för ca 2veckor sedan i v 7+6. Första gången jag varit gravid. Hade haft bruna flytningar och litet blod på pappret i 1,5v samt molvärk av och till. Hade dessutom haft "mens" som jag skulle några veckor tidigare så att gravtest blev positivt och visade 3+ var chockerande. Trodde att jag hade ett missfall men kunde aldrig föreställa mig att det var ett x. 

Fick jättejätteont långt nere i magen och tror jag fick ett blodtrycksfall samtidigt, men smärtorna gick över efter ca 15-20min så jag tvekade till att åka in men gjorde det ändå. På VUL såg man inget i livmodern men någon sorts cysta/äggblåsa på vä sida. Blev inlagd för observation i väntan på hcg. Hcg var 19,000 så man beslöt sig för att skopera akut och tur var det för hade pågående blödning från vä äggledare och massa blod i magen. De var tvungna att ta bort vä äggledare och det satt även grav.vävnad på vä äggstock som man fick skära och bränna bort.

Nu följer de hcg en gång i veckan och i fredags var det nere på 60, så det verkar sjunka som det ska. Jag har fått kontakteksem av kirurgtejpen men såren verkar läka okej.

---> Har dock ett problem som är det största just nu och undrar om ni haft liknande: brännande/svidande smärta på den sidan ni inte opererat bort äggledaren på? Det bränner/svider några cm från naveln under huden och gör ont när man trycker på magen där. Gör mer ont när jag rör på mig men även i vila. Har känts så ett par dagar nu. Förstår inte vad det kan vara, om det är att det bildats en böld i såret under men jag tycker att det är för långt från navelsåret... Någon som haft liknande???

Har gjort 2 op pga utomkveds. Var öm lite över allt i ett par månader efter vardera op. Men om du är orolig tycker jag att du borde höra av dig till sjukhuset där du opererades. Hoppas det blir bättre snart och beklagar ditt x. :( kram
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3