• Norrlänning86

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Beklagar ditt x :( jag blev gravid igen i maj efter att jag opererade bort högra äggledare i nov 2014. Ingen av graviditeterna var planerade. Fick missfall i juni och var så orolig för att det var ett nytt utomkveds men var som tur inte det. Så kommer nog alltid vara orolig varje gång jag plussar, men tänk på att de kommer göra tidigt ultraljud och de håller koll på en så jag tror inte att du behöver vara orolig och det är sällan man får utomkveds på båda äggledare sa de till mig.

Så hoppas det ska gå bra på undersökningen! Lycka till! :)

Jag hoppas att det snart vill flytta in en liten i min mage snart igen :)

madelenedahliin skrev 2015-08-29 17:35:15 följande:

Hej allihopa !

Är ny här i tråden .. Fick ett X i juni i år. Dom trodde att det var ett pågående missfall och jag fick åka hem .. då brast vä. Äggledare .. Allt gick som tur var bra! Opererades 10/6 och då tog dom bort den äggledaren .

För några dagar sedan plussade jag igen.. Ska till gynmottagningen på undersökning på tisdag .. Hoppas verkligen att det går vägen denna gång .. Usch, är nervös att det ska gå åt skogen igen .. :( vill så gärna !

är det någon mer som är i samma situation ?

• Norrlänning86

Hej!

Jag hade mest ont på vänster sida där de hade gått in för titthålsoperationen. Det sved och var ömt där i flera månader och kan fortfarande känna av det runt ägglossning och när jag blev gravid andra gången. Gissar på ärrvävnad efter operationen.

Men ring och hör med dom om du känner dig orolig, bättre än att gå omkring och vara orolig. :)

fastfrusen skrev 2015-09-13 18:23:34 följande:

Hej hej!

Är också ny i tråden, har läst de första 120 sidorna något ;) Akut opererades för ett x för ca 2veckor sedan i v 7+6. Första gången jag varit gravid. Hade haft bruna flytningar och litet blod på pappret i 1,5v samt molvärk av och till. Hade dessutom haft "mens" som jag skulle några veckor tidigare så att gravtest blev positivt och visade 3+ var chockerande. Trodde att jag hade ett missfall men kunde aldrig föreställa mig att det var ett x. 

Fick jättejätteont långt nere i magen och tror jag fick ett blodtrycksfall samtidigt, men smärtorna gick över efter ca 15-20min så jag tvekade till att åka in men gjorde det ändå. På VUL såg man inget i livmodern men någon sorts cysta/äggblåsa på vä sida. Blev inlagd för observation i väntan på hcg. Hcg var 19,000 så man beslöt sig för att skopera akut och tur var det för hade pågående blödning från vä äggledare och massa blod i magen. De var tvungna att ta bort vä äggledare och det satt även grav.vävnad på vä äggstock som man fick skära och bränna bort.

Nu följer de hcg en gång i veckan och i fredags var det nere på 60, så det verkar sjunka som det ska. Jag har fått kontakteksem av kirurgtejpen men såren verkar läka okej.

---> Har dock ett problem som är det största just nu och undrar om ni haft liknande: brännande/svidande smärta på den sidan ni inte opererat bort äggledaren på? Det bränner/svider några cm från naveln under huden och gör ont när man trycker på magen där. Gör mer ont när jag rör på mig men även i vila. Har känts så ett par dagar nu. Förstår inte vad det kan vara, om det är att det bildats en böld i såret under men jag tycker att det är för långt från navelsåret... Någon som haft liknande???

• Norrlänning86

Jag hade ett X och det stämmer att hcg ska halveras på två dagar och är ju konstigt att hon i telefonen inte sa nått mer.. Det är inte säkert att du har ett X men de borde ju ha tagit ett till blodprov då hon i telefonen kände sig osäker. Så jag skulle ha bett om ett extra blodprov bara för säkerhetsskull! Men hur mår du annars? Är det bara hugg i ljumske eller har du mensvärk? Blöder du nått?

Håller tummarna att det inte är ett X! <3

lilaemma skrev 2016-10-07 21:41:55 följande:

Hej, får man fråga er här inne om era erfarenheter?

Jag fick mf för drygt två veckor sedan, men kan inte riktigt släppa tanken på X. Har inte tillräckliga smärtor, men hugg i hö ljumske, typ.

Testade positivt 1 sept CB 1-2

En vecka senare CB 2-3

8 dagar senare CB 2-3 jag fattar att det kommer skita sig och på tisdagen kommer klumpen. På Onsdagen åker jag till KK p.g av huggsmärtorna. Hon gör vul och konstatwrar mf.

Efter det känner jag att mitt illamående stegrar och för att sluta nojja tar jag på söndagen nytt CB 3+

Tycker det är märkligt och ringer BM.

På måndagen får jag ta blodprov 1900

Måndagen efter har jag tid på KK. De kollar livmodern med vul och säger att det mesta är ute. Jag kan se att det inte längre finns något utrymme där graviditeten suttit. Hon tar blodprov. 1296. Bra tänker jag, men damen i telefonen låter inte nöjd. För långsamt. Googlar mig till att det ska halveras på två dagar och nu har det ju inte ens halverats på en vecka...

Igår gick min temp upp igen efter att ha dalat sedan mfet. Fortfarande hög idag.. Hoppas på att det är äl, men hör att det inte ska gå med så höga hormonhalter... Blir nervös att hormonerna är på väg upp igen...

Så efter denna långa redogörelse: kan det ändå vara ett x? Eller nojjar jag i onödan? Borde jag kräva ett till blodprov? Eller bara släppa det? (Ska testa vanligt g test igen om en och en halv vecka sa tanten i luren, men jag testar hela tiden, det ser precis lika dant ut, ingen minskning alls, men det ääär ju så höga nivåer ännu...)

• Norrlänning86
    lilaemma skrev 2016-10-08 05:52:22 följande:

Illamåendet är fortfarande kvar, om mensvärken är det är svårt att säga eftersom jag lyckats pajja ryggen, så den molvärker ju hela tiden. Tempen ver fortfarande hög idag, använder en app som med hjälp av tempen satte ut att jag hade ägglossning i förrgår. Men som sagt, jag testar ju fortfarande starkt positivt på gravtesten, så jag vet unte riktigt vad jag ska tro...

Hmmm är ju supersvårt att säga.. Jag mådde ju illa under tiden jag hade mitt X.. Och efter operationen försvann alla symptom och sen hade jag ett missfall 6 månader senare och i samband med missfallet försvann symptomen också.. Så efter två veckor borde ju symptomen minska.. Hmmm men kan du inte ringa och höra med gynakuten eller nått liknande vad de tycker att du ska göra? Som sagt behöver ju verkligen inte vara ett X men kan ju vara skönt att helt utesluta det.. Och skulle det vara ett X så kan de kanske ta tag i det innan en äggledare hinner "gå sönder" I mitt fall så hade äggledaren börjat att trasas sönder så fick operera bort min.
  • Norrlänning86
    asterisco skrev 2017-10-04 17:42:22 följande:

Hej!

Vad skönt att du mår bättre nu och inte är räds en graviditet. Jag börjar också förlika mig med tanken att bli gravid men jag känner mig så sorgsen i kroppen fortfarande.

Hur lång tid tog det för er att bli gravida första gången? Tar det längre tid nu upplever du? Jag håller tummarna för er. Jag sluta med piller i början på feb & vi blev gravida i juli, så gick väl relativt fort.

Tog ett graviditetstest igår som nu visade negativt. Min cykel har inte kommit igång alltså mens, men det känns som jag haft ägglossning nu i dagarna. Jag vet inte om man ens kan ha det, men fick bara den känslan.

Skulle vara intressant att höra någon som blivit gravid efteråt, hur det gick..

Kram till alla!

Nu var jag ich sambon särbo.. men efter utomkveds som jag fick i november -14 så blev jag oplanerat gravid i maj -15 men slutade i missfall. Sen efter sommaren så ville vi försöka bli gravida.. så vi bokade så att att resor för typ 4 månader som skulle matcha med ÄL men pga missfallet så fick jag kortare cykel helt plötsligt. Så vi missade ÄL flera gånger men blev gravid i februari -16 och oktober -16 föddes sonen. Sen blev jag gravid i maj-17 och lillebror är beräknad i februari :) var skönt för de tre gånger jag varit gravid efter utomkveds så får man göra tidigt ultraljud i v.7 för att utesluta bytt utomkveds så det ör alltid skönt. :) man behöver inte bråka till sig ett VUL och de tar en på allvar.

Jag har både efter utomkveds och missfallet fått ÄL ca 2 veckor efter. Så har fungerat bra. :)

Hoppas du får ett plus på Stickan snart och då du får ring till bm och boka in tidigt ultraljud. Lycka till <3
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3