• MCT79

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Mika1980 skrev 2012-01-27 12:23:16 följande:
    Kanske 4:a: Bra att du begärt ut journalen. Men jag har fått känslan av att det inte är så många som vill medverka till en gruppanmälan, en del har ju också fått rätt behandling så det är ju förståeligt. Mitt förslag är att de som tycker att de har fått fel behandling anmäler detta till socialstyrelsen (gå in på deras hemsida och tryck ut blanketter). Jag har som sagt redan gjort en anmälan och kände att detta togs på allvar då jag fick ta del av utredningen med alla "ursäkter" från samtliga läkare osv. Det är ju bra om socialstyrelsen får upp ögonen för att det här är ett återkommande problem och inte bara en tillfällig miss - då kan ju rutiner komma att ändras på sikt i alla fall. Jag tänkte däremot höra med er som bor i Sthlm om det finns intresse för en träff, vi har ju pratat om det förut men det rann ut i sanden. :)
    Jag är så kluven till anmälan... i mitt fall tjatade jag ju om att något var fel i 4 veckor... men togs inte på allvar. Men det blev ju aldrig akut på samma sätt som för många av er andra..
    När det upptäcktes blod i buken så las jag in för observation direkt.

Vidare har jag inte haft svårt att få tidiga VUL efteråt. (har dock aldrig begärt spolning etc)...

Jag kan självklart skriva ihop något, har mina journalkopior också. Vet bara inte om något egentligt fel har begåtts mer än klantigt och tvivelaktigt bemötande.
    Väntar tvillingar! 35+3 idag!
  • MCT79
    Sunflower Sthlm skrev 2012-01-30 08:13:32 följande:
    Nu är vår lilla prins äntligen här. Han föddes igår och mår alldeles prima. Och är givetvis sötast i världen. :) 3,7 kilo tung och 52 cm lång och nu vilar vi ut på BB. Lycka!
    Ohhh stort grattis!! Hjärta
    Väntar tvillingar! 35+6 idag!
  • MCT79
    Grip skrev 2012-02-01 17:43:48 följande:
    Hej på er!
    Det var ett tag sedan jag var inne nu. Jag har varit och spolat äggledarna och fått konstaterat att det troligtvis är stopp i den ledaren som mitt x satt i.  Rynkar på näsan Mao så har jag bara chans att bli gravid varannan gång, tror inte på att andra äggledaren fångar upp ägget. Så mitt 11:e försök nu blir egentligen bara mitt 6:e. Vet inte om det är bra eller dåligt, känner bara tomhet just nu. Känns inte som att jag någonsin kommer blir gravid igen..
    Fast det där att man skulle ägglossa varannan månad från varannan äggstock stämmer inte! Jag har fått verifierat via VUL att jag släppt från samma sida flera ggr på raken!
    Väntar tvillingar! 36+1 idag!
  • MCT79
    Mika1980 skrev 2012-02-02 18:49:19 följande:
    Jag har mailat min gyn och frågat vad han tycker att jag ska göra, får se om han svarar.. Mmmbop: folk är restriktiva med att lämna ut namn på singelvänliga gynekologer, även på Femmis, det är tydligen ett par gynekologer som har slutat hjälpa oss för att de är rädda att få socialstyrelsen på sig. Ni anar inte hur ovilliga folk är att hjälpa en, i dag på Sophiahemmet synade receptionisten mig ett bra tag och sa: du ska väl inte åka till Riga eller liknande va? Detta trots att jag hade remiss från min gyn. Vad hade hon med det att göra? Jag svarade bara "nej".
    Har du provat Rosenrot Mika? Man ska ta mellan äl och mens.

Jag provade några cykler och fick klart starkare älkänningar på dem. Plussade två av tre ggr.
    Väntar tvillingar! 36+2 idag!
  • MCT79
    acinna skrev 2012-02-02 21:22:35 följande:
    Tack för att ni tänkt på mig idag!!!
    Försöker sortera i mitt huvud hur dagen och mötet med gynläkaren gått...
    Positivt är att han lyssnade på mig, och menar på att risken för nytt X är mindre än läkarena här säger.
    De vill inte spola eller göra ägglossningsVUL för de menar på att ägget kan komma från en sida, men fångas upp på andra, så det finns inga garantier för något. Spolning kan ge mer risk för nytt X och dessutom är infektionsrisken stor, så det vill jag helst inte göra ändå.
    De lovar mig tid för VUL så fort jag får nytt plus (alltså inte i vecka 8 som de säger här).
    Sambon var nöjd med beskeden, men själv vet jag inte vad jag vill eller tycker just nu. Är bara helt tom i huvudet (värre än vanligt ;)) 
    Jag hade ett X i januari 2010. Fick varken cytostatika eller operereades utan kroppen självläkte.
    Har efter det plussat yttligare 5 ggr och fått tidiga VUL, inte en enda gång har det fastnat igen.
  • MCT79
    acinna skrev 2012-02-02 21:32:42 följande:
    MCT79: 5 gånger! Oj... Men vad tiden går - du har ju snart bebisar att gosa med!
    Jag vet ju att kroppen fungerar eftersom jag opererades för X september -10, och blev gravid i oktober och fick vår dotter i juli -11. Men jag är bara så sjukt rädd för att få ett X till eftersom jag har äggledaren kvar, trots operation.
    I vårt landsting tycker de att tidigt VUL är i vecka 8, vilket inte jag tycker.
    Ska sova på saken och fundera på vad som de egentligen sa och menade. 
    Mm jag förstår det... jag har också varit skitnojjig varenda gång plusset kommit. Har fått göra mina VUL i 6+1 till 6+3... (ett par ggr kom jag aldrig dit dock..)
    V 8 år sent. Väldigt sent. Så kan du få VUL tidigare än så är det ju "ingen fara".

Ja nu är det nära... på tisdag sätts jag igång! Galet... blir det bebisar denna gången?!
  • MCT79
    litenbu skrev 2012-02-02 21:38:41 följande:
    Får man fråga när era x upptäcktes och hur?
    Jag plussade 19 januari 2010 och fick redan den 22:a på bim+3 rosa flytningar. Sökte gynakuten då men de kunde såklart inte se något mer än en tjock slemhinna i livmodern.
    Ytterligare några dagar senare kände jag ett obehag på höger sida... inte smärta. Bara ett konstigt obehag.

Sökte igen upprepade ggr men man såg aldrig något utan sa att det var ett "tidigt missfall, det kommer komma igång av sig självt"
    27 januari var gravtestet på gyakuten negativt och de bad mig ta ett igen om en vecka och då var det plötsligt mycket starkare... då började man följa mitt hcg med blodprover och såg att det var lågt och åkte lite upp och lite ner. Man kunde dock fortfarande inte se något på äggledare eller i livmodern.

Den 21 feb fick jag jätteont i magen hemma. Minns hur jag låg i soffan och grät, sambon ville åka in men jag vägrade pga det bemötandet jag fått tidigare.
    Dagen efter åkte jag till mitt arbete på samma sjukhus och får plötsligt lika ont igen. Mina kollegor tvingar mig till gynakuten där de upptäcker ca 3-4 dl blod i bukhålan och jag läggs in för observation på en gång.

Mitt HCG var så lågt att man inte ville ge cellgifter eller operera. Bäst var om "kroppen fick städa själv." Det gjorde den under hela våren och mitt HCG visade "icke gravid" först i mitten på maj.... superdrygt.

Hade sedan tidiga mf juni 2010, aug 2010, sept 2010 plussade igen i slutet av jan/början feb 2011... men den grav slutade med MA i v12 (mars...)
    Plussade igen i juni 2011 och nu blir det alltså igångsättning med tvillingar på tisdag....  Förvånad  Har inte fattat än...
  • MCT79
    Mika1980 skrev 2012-02-02 21:47:00 följande:
    MCT: jo rosenrot har jag testat men gjorde nog inte ultraljud då, minns inte. Har ju faktiskt pergotime över också, men vågar inte riktigt mixtra med kroppen utan att det övervakas - kan ju bli flerbörd. Jag har i alla fall mailat Storkkliniken som även gör ivf nu, men det kommer ta lite tid innan jag kan göra behandling: en enda ivf + mediciner skulle kosta mig ca 45 tusen :/
    Om man VISSTE att man plussade.... om det fanns en garanti att för de 45 tusen så fick man en bebis... men... det gör man ju inte...
    Kan inte föreställa mig.... jag har ju iaf kunnat försöka fritt under vår kamp... :(
  • MCT79
    acinna skrev 2012-02-02 21:47:33 följande:
    MTC79: Det är galet nära då!!! Mysigt med bebisar! Blir det "vanlig" förlossning eller snitt?
    Vecka 8 är skitsent, speciellt sedan överläkaren på KK/gyn här sa att "normalt sett spricker äggledaren i vecka 7". Då var jag i vecka 10... Med dottern så gjorde jag VUL i vecka 6+0 efter tjat och hot! Sedan i vecka 7+0 och 9+1.

litenbu: Ja, hur upptäckte de vårt X... Det började med en blödning i vecka 5+2, och sedan hann vi med 4 diagnoser, en skrapning i vecka 9+1 och sedan titthålsoperation i vecka 10+0. De misstänkte X vid blödningen eftersom jag sa att jag var stel i vänster ljumske, men det tog 5 veckor med tjat och oro och väldigt många läkarbesök och blodprover innan de kunde konstatera under operationen att jag hade X. 
    Jag kommer sättas igång.. ettan ligger med huvudet nedåt så det ska funka med vaginalt. Sen får vi se om min kropp svarar på igångsättningen.... kan ju sluta med snitt ändå.. :S
    Sätts igång för jag har så djävulskt ont i njurar, svimmar och kräks en del... sen foglossningen... annars är det toppen...
  • MCT79
    Mika1980 skrev 2012-02-03 12:15:26 följande:
    Jag och Mmmbop ska ses och fika på söndag vid 17, i Slussen/Sthlm. Någon mer som vill komma? :)
    Hade varit supertrevligt! Men jag tror inte jag är tillräckligt mobil...
    Väntar tvillingar! 36+3 idag!
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3