• Sejda79

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Jag har BIM idag och har börjat blöda lite smått. Tog ett negativt gravtest igår och var därför säker på att det var mensen som kommit. Men jag har världens mensvärk. Så mycket att jag stannade hemma från jobbet och ligger i sängen med vetevärmare. Det har aldrig hänt tidigare pga mensvärk. Har ont i höger sida av magen samt i ryggen. Känner mig också trött och yr. Tog nyss ett gravtest för säkerhets skull och det visade rätt så tydligt plus, trots att jag inte testade på morgonurin och jag tog ju ett negativt test igår. Nu vet jag inte alls vad jag ska tro. Är rädd för nytt utomkveds eftersom jag mestadels har ont på höger sida, men det var på höger sida som de opererade bort äggledaren förra gången. Men varför visade det då inte plus igår om jag nu var gravid? Jag förstår verkligen ingenting. Ska ta ett nytt test lite senare idag.

• Sejda79

Har testat negativt igen nu två ggr, så jag tror det var fel på det positiva testet. Blöder fortfarande, men nu känns det precis som vanlig mens.

• Sejda79

Jag tror att jag har plussat, det är väldigt svagt, men det är ändå ett streck där. Ska köpa Clearblues digitala test för att säkert veta. Vågar inte riktigt hoppas än, plus att jag har en historia med utomkveds bakom mig.

Hur som helst. När jag opererades för utomkveds sa de att nästa gång jag blev gravid skulle jag komma in för ultraljud snabbt efter jag plussat så de kunde se att graviditeten sitter på rätt ställe. Men hur snabbt ska jag be om tid? Nu är det ju jul också dessutom. Har BIM på söndag (troligen därför som strecket är så svagt). Har hört att man inte kan se hjärtat förrän i v 6. Jag opererades i v 6 förra gången och då såg de ingenting på ultraljud utan det var först när de opererade mig som de såg fostret.

Jag ska åka till mina föräldrar efter jul och det vore kul att kunna berätta då. Plus att jag inte vågar åka en lång bussresa med min dotter utan att jag vet att det sitter på rätt ställe. Jag kommer ju att vara i v 6 då jag ska åka. Förra gången opererades jag i v 6 och då sa läkaren att det var tur att jag kom in när jag gjorde för om jag kommit någon dag senare så hade troligen äggledaren brusit. Inte vill jag att nåt sånt ska hända när jag sitter på en buss i flera timmar ensam med dottern.

Om jag ska göra ultraljud innan jag åker så kommer det att bli typ på 5+1. Frågan är om det är för tidigt för att kunna se något. Hur tycker ni att jag ska göra?

• Sejda79
    acinna skrev 2010-12-15 18:02:46 följande:
    Sedja79: Se till att få VUL så fort som möjligt nu! De kan se hinnsäcken om inte annat redan så tidigt. På mig visade de även från vilken sida ägget kommit, vilket var på andra sidan mot mitt X. Lycka till!!!
    Tror du de kan se redan före jul? Jag har BIM först på söndag. Det vore ju underbart i så fall. Bästa julklappen!!

Tänkte tästa med Clearblue Digital imorgon, det testet som visar antingen Gravid eller Icke gravid. Då får jag i alla fall se svart på vitt att jag verkligen är gravid. Har bara testat med billiga stickor från nätet nu och strecket finns där, men är svagt. Min sambo såg inte ens nåt streck. Men jag ser en tydlig skillnad från tidigare månader när jag testat negativt, plus att jag känner det i kroppen, om jag inte är skengravid då möjligen.
  • Sejda79
    Lappgeten skrev 2010-12-16 12:03:27 följande:
    På något sätt tror jag att "krampen" släpper bara jag har ringt och vi börjat med utredning. Här ÄL om en vecka, tänkte vänta och se om det tar då... kan ju alltid hoppas...
    Vet du att vi har precis ställt oss i kö för IVF-utredning i Umeå och nu har jag troligen plussat (det var så svagt plus så jag vågar inte hoppas riktigt än, ska testa med clearblue digital i eftermiddag). Jag plussade samma dag som jag lade papperen på brevlådan till IVF-kliniken Vi har nästan försökt i ett år efter mitt utomkveds och inget har hänt, men nu så.

Vad härligt det låter att bo på bondgård förresten. Vi bor i trång lägenhet i stan och både jag och min sambo längtar ut på landet jättemycket.
  • Sejda79

Nu har jag testat med Clearblue Digital och det stod tydligt "Gravid" i rutan! Ska ringa Kvinnokliniken imorgon för att kolla när jag kan komma in och se med VUL ifall det sitter på rätt ställe eller inte. Hoppas att jag kan komma snart så jag slipper oroa mig hela julen. Men det här känns faktiskt annorlunda än mitt X. Med mitt X hade jag en konstig känsla redan från början att den graviditeten var annorlunda än med min dotter. Plusset var också mycket svagare vid mitt X, trots att jag testade efter BIM. Då testade jag till och med negativt före BIM, men plus på och efter BIM. Den här gången testade jag positivt redan 6 dagar före BIM, dock svagt, men ändå ett plus.

• Sejda79
    Jag ringde idag och fick en tid för VUL den 4/1. Hade egentligen velat ha tidigare, men å andra sidan så är det ju bra att få en tid där de vet att de faktiskt kommer att se något. Annars är det ju helt meningslöst. Har lite ont i mage och rygg, men ingenting som känns konstigt eller fel. Sen är jag jättejättejättetrött också, hela tiden. Det spelar ingen roll hur mycket eller lite jag sover. Tröttheten finns där ändå.
  • Sejda79
    Lemis skrev 2010-12-18 07:47:39 följande:
    Sejda 79: det låter ju bra att du är så trött, det ska man vara när man är gravid. Har du barn innan?
    Jag har en son på 2 år och jag var sjukt trött i början och sov hela tiden. Kan trösta dig med att det går över sen.
    Nu när jag fick X var jag inte alls så trött och det fick mig att reagera ibland, men tänkte dock bort för att jag kanske inte hade tid att vara trött med en son på 2 år.  Så för mig är trötthet ett bra tecken. Hoppas det sitter rätt den 4/1.

Jo, jag har en dotter på 3½ år och jag var trött då med. Fast jag var nog nästan ännu tröttare när jag hade mitt utomkveds tror jag. Men det är nog olika. Men det känns ändå som att det sitter rätt denna gång, så jag hoppas att det stämmer.

• Sejda79

Jag har inte alls mått bra i helgen. Mår illa och är väldigt yr. Kände mig svimfärdig igår. Somnade när jag lade dottern och sov ända tills i morse, men kände mig ändå inte utsövd. Dessutom har jag någon slags konstig värk från ryggen och ner i benen. Har svårt att sitta stilla, vill helst bara ligga. Jobbigt när jag måste jobba tre dagar till innan jul och jag har ett stillasittande jobb... Vet inte om det här är vanliga graviditetssymptom eller tecken på utomkveds. Har inte haft det tidigare i alla fall, varken när jag var gravid med dottern eller när jag var gravid med utomkvedset. Kan i och för sig vara stressrelaterat också, för den här hösten har nog varit den jobbigaste jag varit med om på länge.

• Sejda79

Imorgon har jag gått lika länge i den nya graviditeten som då jag fick blödningar och smärta i graviditeten som slutade med X. Det känns lite läskigt eller rättare sagt mycket läskigt. Men samtidigt börjar det också närma sig VUL, det är ungefär en vecka dit och då får jag ju veta. Har typ mensvärk just nu och det har jag haft till och från sen innan jag plussade.

Annars har jag nästan inga symptom just nu. Hade jättemycket kring BIM och sedan har det avtagit, men så var det när jag var gravid med dottern också. Hittills så har den här graviditeten påminnt exakt om graviditeten med dottern, medans graviditeten med X var totalt annorlunda. Så jag tror inte att det är X denna gång. Men man vet ju inte säkert förrän man sett ett litet hjärta picka på rätt ställe.

Jag kommer att åka till mina föräldrar i övermorgon och det hade varit så kul om jag redan hade gjort VUL då så jag fick dela med mig av den glada nyheten, men så blir det ju tyvärr inte.

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3