• ingela0101

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

ewaulrica skrev 2010-08-14 11:02:13 följande:

Har inte varit aktiv i tråden på länge, jag fick mitt utomkveds i nov förra året. Skulle göra alla andra som fått X och äggledare borttagen, genom att berätta att jag nu är gravid!! :) Jag hoppas innerligt att allt kommer gå vägen och att det denna gång håller ända fram, det tog ju sin tid innan vi fick till det den här gången. Det finns hopp alltså! :) Ge inte upp alla ni som kämpar!

Stort grattis!!! Hoppas att allt kommer att gå bra.
  • ingela0101

Miny: Vi har också försökt i över ett år. Hade ett x i februari i år men har annars inte haft någon lycka. Jag spolade min andra äggledare innan sommaren och de såg inget konstigt. Nu har jag nyss börjat med Pergotime enkel dos. Var på vul i måndags då de såg 2 stora äggblåsor. Ska dit imorgon igen och kolla om de växt till sig ännu mera och sedan ska vi göra en insemination.

Få se om detta hjälper annars kommer vi att gå vidare med ivf.

• ingela0101
    Miny skrev 2010-09-09 12:05:30 följande:
    ingela0101: Känner du av att du tar pergotime, tänkte om ÄL har blivit kraftigare, och har dom sett att du har några problem med att ägglossa när du fick tabletterna?

Min läkare tyckte att allt såg fint ut på mig men är osäker om jag ägglossar varje månad och om min vänstra äggledare plockar upp ägg från den högra äggstocken (höger äggledare borttagen efter x). Min vänstra äggstock har ännu inte börjat producera därför ska det få en push i rätt riktning.

Två äggblåsor låter lovande!

Håller mina tummar och tår för din skull och jag väntar bara på min mens som kommer om 2 veckor  så jag får börja på pergotime!
    Det fick tyvärr inte så bra för mig. Jag var på vul igår igen och jag hade nu 3 stora blåsor och då gör de ingen insemination. De tyckte också att vi skulle avstå från sex i 5 dagar (har dock inte bestämt mig för ifall jag ska lyda det rådet). Känns som en bortkastad månad...

Jag kände ingenting när jag tog tabletterna utan allt kändes som vanligt. Jag har haft egen ägglossning men när vi bestämde att vi skulle försöka med insemination tyckte gynekologen att det var bra att bättra på ägglossningen.

Vi har stått i kö till ivf i 3 månader så imorgon ska jag ringa och kolla med detta kring vårdgarantin. Annars kommer vi nog att gå vidare med privat ivf. Orkar nog inte ge insemination en till chans.
  • ingela0101
    Rondellen skrev 2010-09-29 20:52:53 följande:
    Hej hej alla. Jag har varit inaktiv ett tag men ska ge mig in i tråden här igen.

Jag opereradce bort mitt X med hela högra äggledaren i juli förra året. Fick cellgifter först och väntade de där tre månaderna. Jag blev snabbt gravid efter det men fick missfall bara några dagar efter BIM.

Nu har vi varit på utredning och de har kommit fram till att jag dels har problem med sköldkörteln därav mina två missfall hittils. Därför har jag fått tabletter vilka har hjälpt i den bemärkelsen att blodprov visar att mina sköldkörtelhormonvärden nu är som de ska. Jag har fått göra en undersökning av med konstrastvätska av livmodern vilken var finfin. Det verkade även som om jag ahde passage i kvarvarande äggledare.

Dock har vi en jobbig historia och min sambo har dessutom haft testikelcancer så vi har varit med om mkt. Därför erbjöd Sahlgrenska oss att få börja IVF vilket vi kommer göra inom två månader då vårdgarantin gäller och en månad har hunnit gå sedan alla prover var klara.

Så efter en extremt jobbig period verkar det som att goda möjligheter finns att lyckas...
    Vad skönt att ni är på väg iaf! Jag har funderat var du tog vägen.

Jag är också på väg till ivf nu. Jag fick mitt utomkveds i februari (gjorde titthålsop) och vi hade försökt i 6 månader då. Inget har hänt efter detta och jag har spolat min äggledare och verkar ha passage. Men nu har vi också tack vare vårdgarantin fått ett inbokat besök om 2 veckor för ivf behandling. Så nu är det bara att hålla tummarna för oss!
  • ingela0101
    Sunflower Sthlm skrev 2010-10-11 10:18:24 följande:
    Har en fundering kring det här med spolning av äggledare efter X. Ni som gjort det, hur länge efter X:et gjorde ni själva spolningen? Jag fick lite svävande tidsspann av mina läkare och idag när jag ringde för att fråga så fick jag en tid efter nästa mens, vilket bara är lite mer än en månad sedan mitt hcg var nere på noll. (Men dock över två månader sedan jag fick mitt x konstaterat). Vet inte om sköterskan jag pratade med förstod min fråga riktigt.

Så, hur länge fick ni vänta innan ni fick era äggledare spolade? Fick ni någon uppmaning om hur länge ni skulle vänta efter x:et?
    Jag spolade min äggledare efter 4 månader men jag gick privat. Jag tror inte det spelar ngn roll när spolningen görs. Det viktigaste är bara att man inte spolar i närheten av när man ska ha ägglossning. Spola på!
  • ingela0101

Mika1980: Det är absolut större chans att lyckas med ivf. Då sätter man ju faktiskt in ett befruktat ägg. Hoppas att det gå bra för dig!

För er andra tycker jag att ni ska söka hjälp ifall ni inte har lyckats på ett år. Jag o min sambo har försökt i ca 14 månader o fick efter 7 mån utomkveds o de op bort min ena äggledare. Eftersom ingenting har hänt efter detta så börjar vi med ivf nu. Ska förhoppningsvis börja med sprutor om ca 10 dagar (korta metoden).

• ingela0101

Mika1980:
    Jag håller helt med dig! Jättejobbigt att se allas gravida magar hela tiden. De är överallt! Jag tycker konstigt nog att det är skönare när de har fött. Då får man höra alla trötta, jobbiga historier ist. Och det känns mer avlägset. Kanske att man ställt in sig på att vara gravid är det första steget...
    Mika, jag har läst din historia. Är det lika dyrt med ivf i alla länder? Vet att några jag känner har åkt till Riga, men det kanske är lika dyrt som Danmark...

En fråga. Brukar ni som bara har en äggledare känna av när ni har ägglossning från "fel" äggledare? Jag har en teori om att min cykel är 4 dagar längre när jag släpper ägg från äggstocken där jag inte har ngn äggledare. Jag har ungefär var fjärde cykel 4-5 dagar längre cykel. En utav gångerna vet jag att det då släppt från "fel" äggstock. Kan det vara så alltid tro? Jag brukar aldrig känna ngt i magen.

• ingela0101

Mika1980: jag håller tummarna för att det är ngt positivt som händer där inne! När ska du våga testa?

• ingela0101

Grattis till alla som plussat! Jag tillhör tyvärr inte den skaran...

Jag följer er men orkar inte skriva så mkt själv. Det har snart gått ett år sedan mitt x o jag är inne i ivf-cirkusen nu. Har nyligen misslyckats med mitt första försök o går o väntar på att få fortsätta snart. Det känns som att det sista året bara varit en himla lång väntan.

• ingela0101

Efter att jag blödit i 2 veckor så gick jag till gyn och de trodde att det var ett missfall för de såg inget annat på vul. Jag lämnade iaf ett blodprov (ifall det mot förmodan skulle vara ett x) och skulle sedan komma tillbaka EN VECKA senare. Det gick 2 dagar o sedan fick jag åka akut till sös... Där såg de inte heller ngt på vul men när de undersökte mig skrek jag av smärta så de förstod att det var ett x. Jag hade då blött ut i buken ca 5 dl därav smärtan. Så de op mig inom 1 timme o tog bort min äggledare.

Sös tyckte att det var lite konstigt att jag skulle gå en hel vecka mellan blodproven men jag tror att min tidigare gyn var så säker på att det var missfall. Han ansåg att jag skulle vänta en vecka för att "missfallet" skulle försvinna ifrån blodet och inte ge utslag på testet.

• ingela0101

Stort grattis Miny!
    Jag plussade också igår efter mitt andra ivf försök! Det känns helt overkligt men jag vågar inte riktigt ropa hej innan jag vet att det sitter på rätt ställe... Men otroligt glad att äntligen fått ett plus!

Jag hade inte riktigt samma envishet som dig Miny. Vi har försökt i 1 1/2 år och jag fick mitt X ganska precis för ett år sedan. Men efter ett år så sökte vi oss vidare till ivf...

Lycka till alla er andra också!

• ingela0101

Tack!

Lemis: Jag har bara en äggledare kvar. Vi gjorde en utredning och de hittade inget fel på oss. Jag spolade den äggledare jag hade kvar och det såg ut som att den hade passage. Men att vi inte blivit gravida tidigare trodde de att det berodde på äggledarna. Men en utredning är ganska snabbt gjort, vi betalade för den privat och sedan hamnar man ju ändå i samma kö till ivf. Men eftersom vårdgarantin gäller på ivf numera behövde vi bara vänta ca 4 månader från utredningen.

• ingela0101

Nu vågar jag äntligen lägga in mig som gravid. Illamåendet har kommit igång och jag kände ingenting när jag fick mitt x... Jag börjar våga hoppas att det går vägen denna gång.

BIM:

LillaFrugan: 24/1-2011  (Försök nr 4, X 2007-12-31 behandlades med Metrorexat, båda äggledarna kvar, ett barn 2009)
    Lemis: 7/3-2011 (försök nr 2 efter X.  bukop, höger äl togs bort). Jag har ett barn född -08.
    Honeybunny78: ca 26/2 (försök 3 efter x) Höger ÄL bortoperad i aug. Gör hormonbehandlingar för PCO.
    KämparPå: 15/2 (försök 1efter x) Vänster äl bortopererad, bukoperation.
    RaraS: ~9/3-2011 (försök 4 efter x). Vänster ÄL bortopererad, med titthål, den 4/10-10, v 6+4.
    Hemlighet ~ 17/2 (försök 1 efter x) Vänster ÄL bortopererad, med titthål, den 13/1-11

Gravida:

Lia82 Bf 8/3 2011 planerat snitt, gravid 1a försök 7mån efter cellgiftbehandling
    ewaulrica: planerat snitt 14/4 2011 gravid efter 9 försök, ca 1 år efter op för X i vä ÄL, som togs bort
    Acinna: BF 19/7 2011, gravid på försök 1 efter X (titthålsoperation 17/9-10 i v.10+0, har båda ÄL kvar)
    LYCKA82: BF 16/8 2011, gravid på försök 5 efter X (haft sammanlagt 2 X, vänster äggledare togs bort)
    Sejda79: BF 27/8, gravid på 7:e försöket efter X (operation 1/4-2010, höger äl togs bort)
    Frikadellen bf 30/8, gravid efter ett års försök.
    Miny. BF 11/10 -2011, gravid på försök 12 efter x (h.äggledare togs bort)
    ingela0101, BF sep/okt-2011, gravid 1 år efter x med ivf-behandling (en äggl kvar)

Övriga/pausar:

Mika1980: Två försök efter X. Akut bukoperation/spräckt äggledare 31/7-2010 efter metrotrexatbeh. 1 äggledare kvar.
    Mmmbop: ~10/3-2011 (försök 1 efter X) X vänster, Metotrexatbehandlad 1/12-10. Båda ÄL kvar
    angio101: pojke född 2/2-11, gravid på försök 2 efter X (brusten vä äl, borttagen 28/1 2010 v8, "kejsarsnitt")

• ingela0101
    Lemis skrev 2011-02-10 20:43:38 följande:
    ingela0101:  vilken vecka är du i?
    GRATTIS!
    Har ni gjort ivf privat?
    Tack! Jag är bara i vecka 7 så jag är fortfarande lite nervös över att ngt ska hända... Men den här gången känns det helt annorlunda mot för x:et. Vi fick ivf via landstinget. Vi hade försökt i 7 mån när vi fick vårt x och sökte sedan hjälp efter 1 år. Så vi har haft tur ändå som fått hjälp så pass fort. Det var 1 och 1/2 år sedan vi började försöka.
  • ingela0101
    ÄrtaMärta skrev 2011-02-12 14:34:59 följande:
    Oj det var fort, i sthlm har man grymt långa väntetider för IVF från att man ställs i kö.
    Jag bor i Sthlm! Men eftersom vårdgarantin gäller nu så får det ta max 3 månader. Vi har dock fått åka till Örebro ist men det har det varit värt...
  • ingela0101

Idag har även jag fått se ett litet embryo och ett hjärta som pickade! Men jag längtar verkligen till v.12...

Stort grattis Lillafrugan!!!

Miny: Jag tror att jag har BF 4 okt om allt går rätt till. Så då leder du med bara en dag! Kul!

• ingela0101

Jo det var riktigt häftigt att äntligen få se ngt där inne efter alla vul som jag har varit på det senaste året! Men jag går fortfarande och nojjar för att ngt ska hända. Det känns fortfarande väldigt tidigt.

Jag är i v. 8+2 nu och har mått illa sedan v.6. V.6 var absolut värst för då mådde jag illa hela dagarna. Nu är det mest på morgonen, runt lunch och em/kväll. Klarar inte av lukter överhuvudtaget och får kväljningar så fort jag går förbi kaffebryggaren. Ömma bröst har jag också. Men jag försöker intala mig att ju sämre jag mår desto större chans att allt är som det ska vara...

Jokkan: håller tummarna att det är ett tidigt mirakel som skett!

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3