• saltflingan

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

MCT79 skrev 2010-07-12 20:27:10 följande:
    Hej Spökplumpen! Jag känner inte till hela din historia men skönt att saker verkar ramla tillbaka i normala takter igen! Det ökar ju chansen att det ska ta sig liksom...
    Hur länge har ni försökt? Har du några barn?
    Vi har en son på 8 månader och vi trodde nog inte riktigt att det skulle ta sig så fort denna gång. Men redan på andra försöket tog det sig, men det satte sig ju helt fel. Sonen tog 12 försök på sig så visst kändes det helt lyxigt när nästa verkade gå så lätt. Första gången vi plussade så tog det 4 försök men det slutade i mf. Hoppas att trenden inte ska hålla i sig utan att syskon ska komma snabbare än 12 försök.

Fast ska jag vara helt ärlig så är jag ganska tacksam för att jag inte är gravid nu. Sonen har börjat resa på sig och vill vara på fötterna hela tiden och det är riktigt jobbigt för ryggen. Jag får foglossning tidigt (nu senaste kände jag av fogarna innan jag visste att jag var gravid) vilket har gjort att jag börjar fundera på om vi ska vänta tills sonen kan gå. Tufft när hjärta och hjärna inte alltid vill lika. 
  • saltflingan

Lycka82 och Lia27: Grattis till era knytt! Det inspirerar att höra att det går bra för andra. 

Själv har jag lite frågor. Kan någon förklara hur det går till när höger sida fångar upp ägg från vänster sida? Ja eller vise versa.  Jag trodde att de båda sidorna var åtskilda varandra, har verkligen ingen koll på hur vi är skapta.

Sen undrar jag även över om någon känner igen sig eller har en förklaring till min äl-relaterade fråga. Jag började testa förra måndagen (då äl skulle ha kommit om den höll samma mönster som förra månaden) och fick svagt resultat. Testade dagen efter bara för att se om det blev starkare eller svagare, det blev starkare.
    Ons: lika starka
    Tors: starkare än kontroll
    Fre: något starkare än kontroll men svagare än tors
    Lör: lika starka
    Sön svagare
    Att jag får flera positiva test hör till vanligheterna, men jag har haft molande värk på vänster sida (den sida som är opererad) ända sen dess och den ger inte med sig. Känner av det mest på mornarna. Sen är jag fortfarande kåt och det brukar sluta tvärt efter äl. Igår fick jag en riklig vattnig flytning så jag kände att jag skulle testa en gång till. Resultatet blev neg men så pass starkt som det kan vara 1-2 dagar innan äl. Det borde det inte vara så här långt efter tycker jag. Kan äl dra ut så här långt på tiden, att det inte lyckades i förra veckan och att kroppen nu försöker äl igen? När testerna visade pos i förra veckan kände jag att äl var på vänster sida och det är som sagt även där som värken sitter kvar.

Iofs hade jag 2 äl (eller iaf pos på testen i 2 omgångar med 2 veckor mellan) nu vid x'et men då kändes det inget i perioden mellan. Den gången fick jag en äl-flytning några dagar innan bim och testade för äl och visst var det positivt. Fortsatte testa ända till de blev svaga så jag vet att det inte var en grav redan då. (ocj ja, även med gravtest.) Trodde att det var en engångsföreteelse eller är det vanliga med flera äl under samma cykel??

• saltflingan
    Stella 78 skrev 2010-07-29 12:47:27 följande:
    Äggledarna är flexibla om de är friska och böjliga, därav att de kan fånga upp ägg från andra sidan som släpper ägget om det inte finns någon äggledare där. Jag trodde inte det skulle hända mig utan det bara var sån där solskenshistoria som händer andra. Men jag fick bekräftat av min fertilitetsläkare att ägget släppt på vä sida en månad när jag blev gravid. Den gången blev det dock väldigt tidigt mf. (inte för att det hade med saken att göra )

När det gäller äl-stickor så fortsätter LH hormonet vara lite stegrat fram till mens och därav att du kan få utslag, även om det inte är helt positiva. Jag har under några månader fortsatt testa efter äl bara för att se hur testen funkade och de gick liksom aldrig ner helt utan snarare att de blev starkare framåt mensdags. Däremot så har de blivit starkare tidigare efter ÄL när jag varit gravid. Så räkna bara dagarna som du får superpositiva som ÄL-dagar. Rinniga flytningar brukar inte betyda ÄL utan de ska vara sega som äggvita. Alla får dock inte detta äggviteliknande slemmet i någon större utsträckning, men dock vanligt. 

Kände att det blev lite flummigt detta då jag verkligen skriver i all hast nu... Återkommer när jag har mer tid. HAr ju varit testoman under de vi inte blev gravida

Hoppas du får plus på stickan snart! 
    Ja det är kanske så man får göra. Testa en hel månad och se hur det ser ut i normala fall. Fast just denna gång känns det långt från normalt. Haha, gud så gnällig jag känner mig då!    Man borde bara tacka och ta emot att man är kåt och ha det lite extra kul denna månad. 

Blir jätteglad av att höra att det går (inte bara teoretiskt) att bli gravid när ägget släpper från "fel" sida. För visst vet man att det ska gå, men man har ändå svårt att tro på att det skulle fungera i verkligheten.

Angående flytningen så har du helt rätt i att den flytning jag fick igår inte var äl-flytning, den var mycket halare och vattnigare. Men den kom så otippat så här dags i cykeln. Jag har alltid lite flytningar, men mellan äl och mens brukar de vara väldigt sparsamma. Och denna var väldigt riklig. Får se om det blir till att testa idag med, får gäster så det kan bli svårt att få det hela att gå ihop.
  • saltflingan
    LYCKA82 skrev 2010-08-02 10:14:02 följande:
    Jag har ytterligare ett utomkvedshavandeskap. Var på VUL idag och det fanns ingen graviditet i livmodern... känns som hela världen förfaller....Hur går det för dig Lia? Hoppas innerligt att det går bra för dig..
    Usch och fy! Hoppas innerligt att du får behålla din äggledare!! Fy vad ledsen jag blir för er skull!Gråter
    *stora kramar*
  • saltflingan

Tog de hcg via blodprov idag? Vid mitt x så var det blodprovet i kombination med vul'et som avgjorde om det skulle bli operation eller inte. I efterhand kan jag tycka att det var lite lustigt med tanke på att han såg vätska i buken redan då (och inte sa något till mig).

• saltflingan

Man gör vanligt vul, skillnaden är att de på gyn på sjukhuset har mycket bättre maskiner.

• saltflingan

Lycka: Tycker också att det visade på hemskt dåligt omdöme att komma med så olika besked. Med tanke på hur långt gången du är och med den höga halten så borde man rent logiskt ha sett något om det satt på rätt ställe. När jag fick mf råkade jag också ut för liknande. Först kommer de och säger att gravtestet är negativt, en stund senare att nej det har blivit positivt. Då väcks hoppet åter bara för att man sen ska falla ännu hårdare, trots att man redan djupt inne vet vad som hänt.

Lia: Hur har det gått på vul idag?

Själv har jag plussat übersvagt idag på bim-2-3. Ska ta ett nytt test på torsdag och om det är starkare så ska jag ringa till sjukhuset för att få en tid för vul nästa vecka. 

• saltflingan

Lia: GRATTIS!! Så underbart med lite goda nyheter! 

Lycka: Men du, då lever ju hoppet fortfarande. För det lät ju mer lovande än tidigare rapporter?

• saltflingan
    LYCKA82 skrev 2010-08-04 19:26:38 följande:
    hej alla. jag har blivit inlagd. blir op om en timme... så hemskt. de kommer förmodligen ta bort min äggledare. kram
    Håller tummarna stenhårt på att de gör ett kanonjobb och kan rädda äggledaren!!!! Tänker så på dig!

Men jag måste erkänna att jag samtidigt blir lite nervös. Jag testade igen idag och testet har blivit starkare så nu väntar jag på att sjukhuset ska ringa tillbaka och ge mig en tid för vul.
  • saltflingan

Lyckan: Vilken tur du hade!!  Så glad jag blir för er! Måste kännas enormt skönt att fortfarande ha höger sida kvar!  Sa de hur länge ni skulle vänta? Tog de bort allt som var kvar på vänster sida nu eller har du något bit kvar? Det vanliga är att man bara tar bort den skadade delen och låter resten vara kvar.

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3