• Hjärtat78

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Imorse gjorde jag ÄL test för att se hur kroppen fungerar efter X:et i maj och sen fått gulkroppscyst i juli, för att sen äta provera 5 dagar. Och testet visa att ägglossning på G dom närmaste dagar, känns skönt att kroppen börjar gå till det normala och hoppas bara cystan försvinner oxå helt. Vill helst bara att nästa test ska vara att plussa. Ska åka iväg nu 2 veckor och bara få njuta och koppla av med min sambo i värmen. Kan ju hoppas på ett plus när jag kommer hem igen.

Krya på er Lycka82 och Dubbeltrubbel, även vi ska lyckas att kunna plussa igen {#emotions_dlg.flower}

• Hjärtat78

Jag hade X och tog bort vänstra äggledaren i maj i år och har bara haft 1 riktig mens, fick gulkroppscysta i juli som hämmade mensen och fick ta en kur provera för att få en konstgjort men, kollade med test coh hade ÄL 14 augusti nä vi åkte till Mallorca och fick inte mensen efter två veckor och testade förra veckan men var negativt. Idag har jag sån mensvärk och nu början min andra mens sen X:et men 2 veckor sen. Känns skönt och hoppas gulkroppen är borta så barnverkstan kan komma igång igen, doktorn ville att man ska låta kroppen få vila efter X och gulkropp..

• Hjärtat78
    acinna skrev 2010-10-08 21:33:19 följande:
    RaraS: Jag är förvånad att de inte mätt hcg-värdet, eller gett dig remiss på att testa det tills det är under 5. Mig har de följt stenhårt och idag kom sista brevet från dem, så nu släpper de mig! Och genom detta meddelar också att det är helt ok att försöka igen direkt efter mens.
    Har känt mig så bra i veckan, men idag vaknade jag med huvudvärk och stel nacke, och efter en hel dag i klass på jobbet och 20 minuters lunchrast så hade jag riktigt ont i min vänstra äggledare när jag körde från jobbet och sedan när jag kom hem. Får ta det lugnt i helgen känner jag...
    Kommer också att få VUL, så fort jag är gravid igen. De skrev det i min journal, men jag litar inte på det eftersom jag tillhör ett annat lasarett egentligen, men opererades på det andra i vårt landsting. Men, vi kommer inte att ge oss, och jag kommer kräva att de ska ta hcg-värden så att de kan så att jag följer kurvan redan från början. De ser inte fostret med ett värde under 1000, och de hittade inte mitt med två olika UL-apparater trots värde på nära 1600...
    Jag blev opererad i maj och tog bort min vänstra äggledare efter X som satt fast och jag blödde i 3 veckor innan det hittades men efter operationen bara 3 dagar. MAS där jag tillhör kollade hellre aldrig mitt HCG efter operationen utan jag skulle bara höra av mig när jag blev gravid igen för att göra VUL. Jag fick besked att vänta 2 menstruationer innan jag fick bli gravid igen.  Men råkade ut för en gulkroppscysta i juli på vänster sida som jag ska på återbesök nu på tisdag och hoppas den har försvunnit, för den har gjort lika ont som när jag hade utomkvedet. Men det gäller att inte ge sig för att få en tid till läkare för kontroll annars vill dom bara att man ska vänta och att det går över av sig själv.
  • Hjärtat78
    RaraS skrev 2010-10-08 23:28:47 följande:

När jag var där uppfattade jag dem som att situationen var allvarlig och på gränsen till akut...så blir lite förvånad över att vissa av er har blivit hemskickade utan varken spruta (jag visste inte ens att det alternativet fanns i måndags, om det händer igen så vet jag) eller operation.
    Jag var hos barnmorskan för jag var trött på att blöda i 3 veckor och jag slutade med p-piller i november förra hösten så tänkte att det mest var strul, men tog fick jag lämna urin prov och det visade positivt på första försöket så jag blev skickad till akuten och fick ta blodprov och VUL på torsdagen och sen åkerkomma igen samma tid på lördagen. Jag hade under hela perioden haft ont bara på vänster sida men dom hittade inget och på lördagen fick jag inte gå hem för då hade jag så ont och blev då inlagda. Men dom visste inte vilken sida det satt på och fick då göra speciellt VUL på söndagen där läkaren såg den på vä äggledare och sen blev det operation samma dag. Jag hade 5 olika läkare från torsdag till måndag när jag skrevs ut. Jag var sjuskriven en vecka och det tog 5 veckor innan mensen kom tillbaka.
  • Hjärtat78
    . (hade iof problem med snabbväxande cystor också, som ställde till det) så allt som allt 13 månader innan vi fick en graviditet som kunde fullföljas, och efter X:et 9 månader.

Jag undrar vad det är för cystor som du hade i somras? Försvann din helt? Jag fick blödning idag efter lite umgänge med sambon och det har jag aldrig haft, vet inte om det var den ena cystan som sprack.

Jag var i tisdags på VUL kontroll igen efter 10 veckors väntan för att se om min gulkroppscysta var kvar och tyvärr är den det plus att där har kommit ytterliggare 1 till.

Är ju inte konstigt att jag har haft jätte ont nu igen i nästan 2 veckors period, kom efter förra ÄL i september. Så nu är det ny väntan igen på 6 veckor för att göra nästa VUL annars blir det operation sa läkaren för att ta bort dom. Vill helst slippa opeoration. Fick ju cystan 2 månader efter X:et som var i maj
  • Hjärtat78
    ewaulrica skrev 2010-10-14 17:45:05 följande:
    Jag började få mina cystor redan i dec -08 -- jan -09, då jag fick en störtblödning i skolan och fick åka in akut. Jag hade då en gulkroppscysta som var 8 X 8 cm på den äggledare som senare blev förstörd. Jag sattes på p-piller för hormonernas skull och efter 3 månader hade den krympt så pass mycket att de var "nöjda" med den, dvs jag behövde ingen operation. Till mig sa de att gulkroppscystor aldrig blöder men det tror jag vad jag vill om. Ända sedan jag fick första blödningen så har jag vetat när den vuxit eller när jag fått en ny, samma  slags blödningar varje gång!! Jag är nästan tvärsäker på att det var den första cystan som förstörde äggledaren och gjorde så att ägget fastnade. (en av de vanligaste orsakerna till X tydligen) Så hade jag fått opereras redan då hade de kanske fått ta äggledaren redan då och jag hade sluppit X:et. Men det är bara vad jag tror... ;) Det är jättevanligt att ha ont vid ägglossning när man har cystor, jag hade verkligen tväront. :S

Kan du inte få några hormoner som tvingar bort den lite?
    Sedan jag var på KK MAS  första gången i maj så totalt har jag haft 9 läkare och sist när dom hittade cystan så sa den manliga att det brukar försvinna och jag skulle till han efter 10v. Nu när jag var i tisdags fick jag ytterliggare en ny läkare som ville hålla koll på cystorna igen om 6 veckor och när jag frågade var kan man göra så var det bara att vänta tills dess och var dom kvar så operation. Han sa aldrig så mycket mest tryckte och det gjorde lika ont som när jag hade X:et. Jag har inte haft mellanblödningar utan bara när mensen ska komma, fast förra gången var den 2 veckor sen och nu är den sen igen eller om det var den som kom lite imorse. När jag hade ÄL i augusti hade jag inte ont alls som nu. Man blir så deppig och ledsen efter allt detta och allt man ska göra är bara att vänta.

Idag fick jag en lapp från Obstriker i Malmö om att inom 2 månader få tid via brev eller telefon till ultraljudmottaningen och den är skriven samma dag som jag var på VUL i tisdags, så undran är nu han sa 6 veckor och nu står det 8 veckor.
  • Hjärtat78
    ewaulrica skrev 2010-10-14 19:30:04 följande:

självklart så tror jag att cystor hör ihop med X. Om du har en cysta som växer sig så stor som 8x8 cm (som det var i mitt fall) så måste det ju givetvis göra påverkan på äggledaren. Det kan ju bli ärrbildningar av dem också som förhindrar passagen.

Om man lättare får cystor före/efter har jag ingen aning om! Cystor har vi ju tydligen allihop då och då men oftast så ger de inga besvär. Just gulkroppscystor har ju samband med ägglossningen osv så det är möjligt att det blir vajsing redan då.
    Det var första gången jag blev gravid i våras efter har slutat med Yasmin i nov -09, har förmodligen haft cystor innan pga sån smärta vid mens men ingen har nämnt något. När jag började med Yasmin minskade smärtorna jätte mycket, men i februari i år blödde jag jätte mkt vid andra mensen och uppsökte då KK MAS men dom sa att allt så bra ut så förmodligen då började cystorna komma tillbaka och sen kom X:et. Ska kolla med läkaren nästa gång om man kan testa yasmin igen för en kort period.
  • Hjärtat78

Mika: Nånting har väl ändrats efter X:et för jag känner oxå ÄL mer nu än innan. Har haft ömmade ljumskar dom senaste dagarna och ville inte kolla med ÄLtest denna månaden, är nu 6 månader sen jag opererades och tog bort vänster äggledare. Hoppas på ett plus snart..

• Hjärtat78

Första gången på 6 månader sen dom tog bort min vänstra äggledare känner jag inte ägglossningen men fick kollat i måndags och jag har ägglossning på höger sida denna veckan så jag hoppas att det ska lyckas nu.Kyss

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3