• Österlenska

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Glad midsommar på er! På lördag firar jag min 30 års dag. Om det inte blivit Utomkveds i januari hade jag haft en stor kula på magen och gått på mamma ledighet nu, beräknad till augusti på min avlidne morfars födelsedag. Hoppas på ett plus i sommar för oss alla. :)
    Kram på er

• Österlenska

Lajsa: Jag fick metorexat och va låg inne 3 dagar på sjukhuset tills de såg den utvecklingen de ville på hcg-värdena. Tog prover en gång i veckan tills hcg va under 5. Jag va sjukskriven ungefär 2 veckor och det eftersom jag är lärare och anses vara "på hugget" hela tiden, man är psykiskt dålig. Sen mådde jag super dåligt av tabletterna.
    Lycka till! Min läkare sa även att det finns fall där utomkvedet sköter sig själv och försvinner utan något som helst ingrepp.

• Österlenska

Nu måste jag fråga! Hur har er mens fungerat efter era X? Jag fick metotrexat i januari och fick besked att jag skulle vänta i 6 månader innan jag blev gravid. Nu har de gått den tiden och mensen kommer väldigt regelbundet men jag tycker den beter sig lustigt. Hade väldigt riklig menstruation innan och nu är den lite utspädd och inte alls så riklig.
    Dessutom har jag fått mycket mer värk under mensen.
    Något som ni känner igen?

• Österlenska

Petra: Grattis!! Vad roligt! Det kommer gå vägen. Hur länge sen är det du hade ditt x? Lite avundsjuk är jag allt.

• Österlenska

Petra: Nej! Stor kram till dig. Stå på dig och framför dina önskemål. Du borde få en spolning utan tvekan.

• Österlenska

Alexandra: Grattis på födelsedagen.
    Jag förstår din bitterhet och känner precis samma fast ja är utan barn. Vi har försökt sen juli 2009 och fått 3 missfall plus ett x. Jag är så jäkla nära att ge upp och bara skita i allt vad barn heter. Något inom mig håller hoppet uppe även om det ser mörkt ut just nu.

Det värsta är att många vänner fått barn under våra 3 år som vi försökt, grannen två och ett annat kompispar två. Det komiska är att jag just nu går på ett graviditetsvik fram till sommaren. Vet inte vilket som är värst.
    Självklart måste man få spy galla och beklaga sig, vi kan inte vara på topp alltid.
    De som inte varit i din och min situation har ingen som helst aning om vad det är vi går igenom och känner. Jag önskar dig all lycka och hoppas att vi båda snart lyckas få en liten.

• Österlenska

Kanske4a: Det kan hända mycket på fyra dagar. Jag håller tummarna. För mig är det oxå 4 dagar till BIM och min magen beger sig väldigt underligt, hoppas inget.

• Österlenska

Det som skiljer är att värden inte stiger som dom ska. Mina va låga och pendlade upp och ner. Men då anade dom att mitt "foster" hade dött och att jag bara hade säcken kvar.

• Österlenska

Lemis: Som du skriver så är livet så fruktansvärt orättvist! Skickar en massa styrkekramar till er och håller tummarna för att ni ska få behålla ert underverk länge. Läkarna idag är så otroligt duktiga.

• Österlenska

Jag tycker att du ska gå till Gyn och begära ett hcg test. Det är en sådan påfrestning att ha sådan smärta. Håller tummarna för dig b

• Österlenska

Jag åt oxå metorexat och vi fick vänta 6 månader men vi tjuvstartade, inte för att det hjälpte. Det är över 1 år sen mitt X.

• Österlenska

Yomän: Jag åt tabletter i drygt 10 dagar. Fick metorexat varannan dag och någon vitamin varannan. Det konstiga var att min läkare skrev ut tabletter och jag fick för många, jag har hört de som fått hämta tabletterna på sjukhuset. Min läkare tog hjälp av andra läkare i Lund för att vara på säkra sidan i sin bedömning angående hur länge jag skulle vänta. Deras rekommendationer var 6 månader. Men efter 1 år har inget hänt än...
    Lycka till! Hur stor mängd är sprutan på?

• Österlenska

Emly: Jag hade ungefär samma otur när vi fick vårt Utomkveds. Om du börja störtblöda och smärtan är olidlig ska du åka in direkt. Ska du ta hcg fler dagar?
    För mig slutade det med 4 dagars vistelse på sjukhus och cellgift. På ett vis är det skönt att slippa operation och vi behövde vänta 6 månader innan vi fick försöka. Sjukhusvistelsen va tuff men sköterskorna och doktorerna va underbara. Utan dom, mina vänner och familj hade jag aldrig klarat detta.
    Hoppas att du snart får ett slut på lidandet för det är verkligen ett lidande. Kram på dig

• Österlenska

Emly: Enligt din hcg lutar det nog tyvärr åt Utomkveds. Månaden med mitt Utomkveds var ett helvete och jag har aldrig varit så deppig och mått så dåligt. Jag är en positiv och glad kvinna i vanliga fall så detta märkte min omgivning tydligt.
    Min läkare gjorde en miss på natten när jag kom in. Han skrev upp mig på op och jag förbereddes. Det kom in ett akutfall/trafikolycka så jag fick vänta. Kl 8.00 på morgonen hade jag blivit väckt en gång i timmen för provtagning men ingen op. Dessutom fanns det ingen säng på rätt avdelning. Kl. 9.00 fick jag fråga var läkaren blivit av och då hände det saker. Det kom en ny gynläkare och hon bokade av op direkt. Hop gjorde undersökning och såg att det stannat av själv. Dessutom är jag överviktig och det innebär risker under operationen. Cellgift sattes in direkt och jag blev inlagd på rätt avdelning. Tyvärr meddelade inte läkaren vad det var jag fick i mig. Jag mådde så otroligt dåligt och kunde inte äta utan att må illa. Sambon försökte köpa med favoritfrukt och annat men inget föll mig i smaken. När jag berättade för en sköterska hur jag mådde så sa hon att det inte va så konstigt eftersom jag får cellgift. Jag blev stum! Stort lycka till!

• Österlenska

Två år sen mitt utomkveds och ingen ny graviditet än. Men nu har jag mellanblödning och är så orolig så jag knappt tänker på annat. Ringde gyn idag och jag har en tid sen innan lite senare i februari. Hon tyckte jag kunde vänta. Samma gamla visa: Får du ont eller störtblöder så hör av dig.

Tänk om det är ännu ett X?! Orkar jag det? Vad görs då? Fick cellgift förra gången så kanske det blir op. Gått ner drygt 20 kg sen mitt förra X. Hoppas på mirakel...

• Österlenska

tusa: Jag har inte vågat testa eftersom jag hade mens för 1,5-2 vecka sen. Just nu känns det bara som en lång väntan. Har i alla fall slutar blöda.
    Vad roligt att ni får ivf. Hoppas det fungerar för er! Kram!

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3