• sanla

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Har hört att vissa IVF kräver under 2 i tsh och kanske t o m 1.5. Att trycka ner värdet med Levaxin kan dock ta ett tag.. Tror det kan vara väldigt olika. Men gyn sa till mig att man får räkna med några månader. Känner mig rätt hoppfull nu med statistik som säger att när jag nosat uppe vid 3-4 har jag aldrig blivit gravid. Och de månader jag blev gravid var jag nere vid 1 ca vilket är det optimala. Gjorde också hss i höstas vilket såg fint ut efter utomkvedshavandeskap i juli. Lycka till alla och värt att kolla sköldkörteln, "kroppens motor"

• sanla

Allt stöd till dig Saturnus. Jag spolade mina 3 mån efter mitt X (fick spruta). Vi började försöka igen efter det. Jag tror det är en bra tid både för det fysiska och ack så väl det psykiska.

• sanla

Grattis och hoppas det går väl till ni som nyss plussat.
    Stort stöd till ni där det gått mindre bra, och alla ni som kämpar.
    Jag följer den här tråden, skriver sällan. Fick ett X förra juli, kämpar på så gott man kan..

Tänkte ta upp hur ni som kämpar tacklar mensdagarna bäst varje månad? Jag har aldrig tidigare haft pms, men nu med barnlängtan, alla försök och X:et blir allt så hopplöst dessa dagar. Tycker jag kan klara resten av månaden hyssat, men lyckas falla varje månad ner i skiten, och sen ska man hämta kraft på nytt i det här. Ja ni vet. Tycker det sliter på en så mycket..

Det är väl mest att försöka stå ut, hitta något som kan få en att tänka positivt..
    Några funderingar ni andra har att komma med? Vi sitter ju lite i samma båt. Dessutom är man ju livrädd för nytt X.

• sanla

Hej alla som kämpar och grattis Pemberly!

Jag har inte skrivit så ofta här.

Men snabbläge är att jag hade utomkveds förra sommaren 2013 och har kvar äggledaren efter spruta. Efter spolning ser det "bra" ut (ja allt går ju inte att se).

Senaste året har resultaten varit resultatlösa och i våras upptäcktes mitt kassa sköldkörtelvärde på 3-4 ca. Och nu äntligen är det nere på ganska optimala runt 1.0.

Vi satte oss i IVF kö och det beräknas med det väl, om vi inte lyckas innan, kring årskiftet. Väntar nog att vi ska få första kallelse till enheten när som helst. Egentligen skulle jag nog vilja försöka mer på egen hand, men när tiden går tror jag inte att det är så bra att vi väntar för mycket..

En fråga till er som gjort IVF: Är det än jobbig process att gå igenom? Kanske väldigt indivuellt, men hur var det för er? Om man "kopplar" bort det psykiska trycket, är det mycket jobbigt fysikt?

Lycka till alla därute!

• sanla

Usch det låter inte kul fysiskt, men det kanske är väldigt olika hur man reagerar?
    Och psykiskt förstås..

Vet inte hur länge till man ska försöka. Har ju bara haft bra sköldkörtel nu i två cykler.. Kanske skulle ge det chans mer. Men nu är vi ju mitt i kön med..
    Tack för svar

• sanla

Tack så mycket Stickan för att du delar. Så skönt att det gick bra för er sen, och ja det måste verkligen varig värt det!

Vi väntar på kallelse och det blir behandling kanske före eller efter jul. Verkar som det kan vara väldigt olika utav vad jag hör. Hursomhelst ska jag försöka skapa en omgivning under den tiden att det inte blir för mycket stress omkring..

• sanla

Så skönt, äntligen ett datum för första möte för IVF. Är så trött på all ovisshet.. Nu får man iallafall veta, komma framåt. Även om är orolig för det värsta...försökt sedan höst 2012, utomkveds juli 2013.

• sanla
    Pusheen skrev 2014-12-12 00:31:59 följande:
    Håller med. Vi har gjort en utredning nu privat och har fått remiss på rmc nu så vi kan gå vidare. Inne på min andra kur med pergotime nu. Verkar som att det ibte vill sig ändå. De hittar inget fel på oss förutom att jag ev ägglossar lite dåligt och sen har jag bara en äggledare kvar.

Har försökt sen våren -12 och fick utomkveds i augusti -13.

Verkar helt omöjligt nu :(
    Verkar som vi har lite liknande historia. Testade också Pergotime 3 kurer som en försöksåtgärd då man inte var helt säker på min ägglossning. 2 av dessa visade jag sedan ha en högt tsh för sköldskörtel som enligt min gyn nästan var omöjlig att bli gravid på. Sista med bra sköldkörtel testade jag i höstas..men inget blev där. Har inte orkat med den svängen mer utan kört på ivf kö. Tror nog att det är något vajsing med äggledarna. Har båda kvar, men behandlad med spruta på ena, så kan vara ärr. Spolning höst 13 visade inget, men de kan ju inte se allt...

Undrar om det är mer gynsammt att lyckas med ivf med utomkveds bakom sig? Inga garantier men...
  • sanla

Jag fick cellgift, men kommer inte ihåg allt riktigt (1,5 år sedan)

Vet att jag småblödde ca 1-2 veckor efter att det upptäcktes. Hade aldrig jätteont men det tryckte obehagligt på den sitta det satt både i bröst och vid nedre magen.

Min mens kom först ca 3-4 veckor efter hcg var nere på noll. (Om jag kan läsa mina anteckningar rätt)

• sanla

pandoraDiem, jag förstår hur du känner dig så i början. Så var det för mig också när jag fick mitt utomkveds, jag trodde nästan att det var kört. 

Men verkligheten är ju inte så. De allra flesta som en gång fått utomkveds får för eller senare en fullgången graviditet. 
    Jag tror att man inte bara man kan koppla ihop hur snabbt det kan ske bara med att man haft ett utomkveds, det har så mycket med andra faktorer att göra. 
    Jag hör många som blir gravida snabbt igen. 
    Vi tex har fått försöka drygt ett år efter och inget har hänt. Jag tror dock att det mer har men att jag kanske har gles ägglossning, möjligtvis, eller min ålder på 34 år. Jag spolade äggledarna ter månader efter då vi startade en utredning ifall vi ville gå till ivf. Bara så att allt var klart. En spolning tyckte inte jag alls var farlig att göra, det kan man ju testa och då får man ju svar om det är helt kört naturligt eller ej. Min visade full passage, men det ändå inte hänt något. Men tror jag har med min fertilitetsbild att göra, inte bara beroende på utomkvedshanadeskapet, det kan ha, men det är så svårt att veta. 

Jag tror absolut det kommer gå bra för dig. Ett utomkveds är ju också ett slags positivt tecken att ni kan bli gravida! Det är flera gynekologer som har sagt till mig/oss...
    Så efter jag drabbades för förra sommaren har jag oftast tänkt att för eller senare sker det. 

Vi ställde oss i ivf kö i juni och har gått igenom precis vårt första behandlning. Först trodde jag att IVF var en extrem jobbig process, men nu tycker rent fysiskt att det är ingenting med alla månader vi har försökt. 
    Men nu har vi precis fått ett toppkvalitet embryo tillbaka..och förhoppnings denna gång eller nästa, eller nästa går det säkert för oss. 

Och det är ju så bra att det finns hjälp att få idag, som IVF! Jag läste att man började med det för 20-30 år sedan just att hjälpa kvinnor med skadade äggledare.
    (Nu behöver det inte betyda att om man haft utomkveds har skadade äggledare, det kan vara ren otur med...)

Det vill säga är att det kommer blir bra förr eller senare. Om man har väldigt stark barnlängtan kan det ju vara en idé att under tiden göra utredning och ställa sig i ivf kö (eller köpa privat).
    Viktigast är vad du känner är bäst.

Jag berättade för en del vänner, långt ifrån alla. De flesta har bemött mig bra. En vän hade svårt att bemöta, då hon hade gjort en abort nyss. Alla är vi ju i olika statier. Du känner dina vänner bäst...

Lycka till, och tänk att det ordnar sig, och det går snabbt naturligt, eller vilken väg du väljer..

• sanla
    pandoraDiem skrev 2015-02-23 19:12:44 följande:

Sanla, tack för dina positiva ord :) Jag håller tummarna för att det kommer gå bra för dig, låter ju positivt i alla fall!

Tack

Lycka till, ta hand om dig...
  • sanla
    jevana skrev 2015-03-08 20:50:03 följande:

Hej på er! 

Jag är mitt uppe i ett X just nu och känner mig helt lost. Vad kommer hända nu? 
    Jag fick metotrexatspruta i onsdags, har sedan dess börjat småblöda. Mitt hcg har som högst varit 220 hittills och borde nu ha börjat sjunka. Vad kommer hända nu? Blöder man floder eller är detta småblödande (mindre än mens, hade klarat mig utan binda till och med) graviditeten som upphör? Tar det sedan länge innan mensen kommer igång normalt igen? Hur länge efter cellgiftet varar träningsförbudet? Känns som att jag ställt dessa frågor av MVC men antingen har jag inte fått svar eller så har jag inte fattat svaren.. Alternativt har jag inte ställt frågorna, jag har bara tänkt dem... 

Jag hade denna behandling och jag känner igen mig i det du beskriver. Det tog nog ett par veckor innan min mens drog igång på riktigt. Så jag tror inte du behöver vara orolig så länge det inte är för utdraget.

Men som Pandora skriver kan du ju alltid kolla att hcg verkligen sjunker. Jag kom ihåg att min KK ringde till mig om värdet efter varje blodprov jag tog.

Lycka till och hoppas det blir bra.
  • sanla
    jevana skrev 2015-03-08 20:50:03 följande:

Hej på er! 

Jag är mitt uppe i ett X just nu och känner mig helt lost. Vad kommer hända nu? 
    Jag fick metotrexatspruta i onsdags, har sedan dess börjat småblöda. Mitt hcg har som högst varit 220 hittills och borde nu ha börjat sjunka. Vad kommer hända nu? Blöder man floder eller är detta småblödande (mindre än mens, hade klarat mig utan binda till och med) graviditeten som upphör? Tar det sedan länge innan mensen kommer igång normalt igen? Hur länge efter cellgiftet varar träningsförbudet? Känns som att jag ställt dessa frågor av MVC men antingen har jag inte fått svar eller så har jag inte fattat svaren.. Alternativt har jag inte ställt frågorna, jag har bara tänkt dem... 

Jag hade denna behandling och jag känner igen mig i det du beskriver. Det tog nog ett par veckor innan min mens drog igång på riktigt. Så jag tror inte du behöver vara orolig så länge det inte är för utdraget.

Men som Pandora skriver kan du ju alltid kolla att hcg verkligen sjunker. Jag kom ihåg att min KK ringde till mig om värdet efter varje blodprov jag tog.

Lycka till och hoppas det blir bra.
  • sanla

Hej alla som kämpar, både naturligt och med IVF
    Styrkekram till alla.

Jag har skrivit något inlägg då och då här. 
    Fick X sommar 2013, hände inget efter det och drog igång med IVF nu i februari.
    Har precis misslyckats med andra ET.
    Så tungt känns det nu.
    Det borde ju gå någon gång, ett utomkveds visar väl ändå att något funkar i "systemet". De flesta läkare säger goda chanser. 
    Är nyss fyllda 35, och äggstockarna har många blåsor och svarar bra. 
    Efter 2 st misslyckade börjar man ju ifrågasätta lite, men är ju som sagt långt kvar att ge upp. 
    Någon som har lite motivation att ge? Borde inte ett tidigare X vara någon indikation att man en gång borde lyckas?

(Nu sa de sist på undersökning att de spekularade att äggledere/äggstock var på något sätt sammanväxta efter infektion, så man är ju inte så hoppfull att ens försöka naturligt)...

Lycka till alla..

• sanla
    Nelliepop skrev 2015-05-02 06:41:44 följande:

Det finns solskenshistorier. Går o läsa om min långt tillbaka i denna tråd.

Lång historia kort.

Min man sterilisera sig. 1 år senare ångrade vi oss. Åkte till Danmark o operera mannen. Månaden efter blev jag gravid som slutade med ett x o jag förlorade min högra äggstock. Med bara en äggstock o mannen opererad så var våra chanser små.

Men månaden efter blev jag gravid igen. Med den vackraste lila tjej man kan skåda. Hon är idag 2,5 år. ????????????

Så ge inte upp tjejer.

Lycka till alla. O fråga på om ni undrar något.

Tack. Fin solskenshistoria

Man får leva på hoppet och att solen väljer att skina på en själv en dag. 

Lyckat till alla.
  • sanla
    pandoraDiem skrev 2015-05-19 05:40:37 följande:
    Blir ett år till sommaren. Läste dock precis att man inte fått ha blivit gravid under det året för att få starta utredning. Får se, kanske betalar för den, blir ju inte direkt yngre.
    Jag fick utomkveds efter nio månaders försök. Efter det ville jag spola äggledarna, så jag uppsökte en gynekolog för remiss för det. Då tyckte han att vi kunde göra hela utredningen så var den gjord. Som typ bara var att lämna blodprover för oss båda och min mans spermaprov. Jag tror min hette HSS då man tittar på livmoder och äggledare.

Den gynekologen var inte alls hård med ett år , utan tyckt att det var bäst att den var gjord och när den inte visade några andra tydliga fel försökte vi själva tills vi sedan kunde ta kontakt om vi ställa oss ivf-kö.

Så jag ville bara säga att det inte alltid är stenhårt med ett år. Ta kontakt om du känner för det, vänta med det om det känns bättre..
  • sanla

Hej alla, 

Tittar in här på FL efter långt uppehåll. Var lite aktiv i den här tråden kanske två år sedan. 

Jag vill verkligen peppa alla som gått igenom utomkveds, att förhoppningsvis förr eller senare går det!

Jag är nu gravid i vecka 23 och allt rullar på. Vi började försöka augusti 2012, fick X juli 2013, spolade sedan äggledarna på hösten 2013 (visade passage), ställde oss i IVF-kö juni 2014 och påbörjade första stimuleringen februari 2015. Efter två stimuleringsförsök och totalt 4 insättningen (2 ET och 2FET) tog sig den lilla i magen. Vi har en blastocyst i frysen och vi hoppas kunna använda den senare
    Så totalt drygt 3,5 från när vi började är han beräknad! 

Kan säga att jag länge undrade om det berodde på äggledarna om varför vi inte fick till det. I utredningen har man inte hittat något annat, så man spekulerade att problemet kunde ligga där. 
    Men....det intressanta är att jag tror att jag blev lurad av äggledarspolningen när den visade passage och efter det väntade vi ändå 1,5 år på att ställa oss i IVF-kö.

På IVF-kliniken visade det sig sen att min vänster äggstock alltid var svår att hitta, så läkarna där misstänkte att de satt ihop på något sätt och därför har ju inte äggledare inte kunnat fånga upp ägget från äggstocken. Det är ju bara en hypotes och jag vet inte riktigt hur anatomin ser ut där. Men om vi äggledarna visade passage men att vi aldrig fått till det förutom med ett utomkveds så kan det ju vara en trolig förklaring. Antingen om metroxoat gjorde en sammanväxning efter mitt X eller om jag kanske haft något oupptäckt klamydia innan...Jag kan nästan komma ihåg att det var svårt att hitta min vänster äggstock även på tidigare undersökningar...så kanske den senare förklaringen.
    Ja, ja..spelar ingen roll nu. En läkare sa där iallafall att förr i tiden när kvinnor fick X gjorde man även tittålsundersökningar för att konstatera hur det ser ut (iof ser man ju vid operation också). Men det är något som sjukvården sparat in på  senare tid enligt honom...

Hursomhelst ångrar jag lite att vi väntade med IVF så länge. Även om allt är bra nu Är 35 år nu.
    Vill bara säga till alla som funderar om man ska eller inte. Jag tyckte inte det fysiska var så jobbigt. Det var jobbigt psykiskt dels för att man inte visste hur långt tid det skulle ta eller hur det överhuvudtaget skulle gå..Men IVF an ju vara enda möjligheten för en del av oss..Det är ju så  underbart när det äntligen går efter så lång tid

Styrkekram till alla er som kämpar! Det finns hopp!

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3