• pandoraDiem

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Lycka till båda två!

Ja det är ju typiskt det här med mensen, när man vill att den ska komma kommer den inte och när man inte vill så kommer den. Min kom såklart :( så nya tag igen nu.

Trevlig helg!

• pandoraDiem
    Supers skrev 2015-04-29 20:58:29 följande:

Ja man blir less på att skriva detta...men nej det gick visst inte vägen denna gång heller. Kändes bra de första dagarna. .molvärk osv men dag 6 könde jag att nått hänt..tjuvtestade lördag och söndag..Negativt. .o imorse samma där.

2 stimulerade försök o 3 frysförsök. ....man börjar ju undra vad som är galet.

nåja bara skaka av sig o hoppa på tåget igen...4 ägg kvar i frysen.

Ha det gott allihopa!

Nej, va tråkigt :( håller verkligen alla tummar att det går för dig nästa gång. Kram
  • pandoraDiem

Hej tjejer! Hoppas allt är bra med er :)

Jag har en kanske lite dum fråga, eller mer en fundering. Efter mitt x så sa läkaren att en positiv sak var att jag och min sambo iaf kunde bli gravida. Såhär i efterhand funderar jag om hon bara sa så för att vara snäll, jag menar, det är väl inte alls säkert att vi kan bli gravida eftersom vi fortfarande inte vet om ägget faktiskt kan fästa på rätt ställe. Tänk om det är det som är fel? Att jag saknar något som gör att ägget fäster i livmodern?

Så min undring är helt enkelt, har ni också hört det där med att ni ska vara glada att ni kan bli gravida? Ursäkta ett litet rörigt inlägg, men börjar bli orolig att det är något fel på mig.

• pandoraDiem

Tack för svaret och peppen :) Jo, en äggledare har jag kvar, som enligt läkaren såg okej ut vid operationen. Jag antar att det är mitt huvud som försöker hitta svar till varför det inte vill ta sig. Men, men, det är ju mycket som ska klaffa för att det ska gå hela vägen. Bara att fortsätta försöka och försöka hålla modet uppe under tiden.

• pandoraDiem
    Blomster84 skrev 2015-05-18 15:49:23 följande:
    Förstår att det känns tungt. Jag lyckades få två x med 3 månaders mellanrum. Ärren hade knappt läkt färdigt från första operationen och läkarna kände igen mig så kort tids mellanrum det var mellan gångerna. MEN! Det är ytterst ovanligt att det händer två gånger så jag slår vad om att ni lyckas hur bra som helst inom ett par månader. Vem vet, sommar o lite semester så kanske det händer? :)
    Usch vad tufft, kan inte riktigt föreställa mig hur jag skulle hantera det. Var du tvungen att operera även andra gången? Ibland är livet verkligen orättvist :(  Hur valde ni att gå vidare?

Ja, det ska bli skönt med semester och lite ledighet, har planerat in en del som jag ser fram emot, så förhoppningsvis kommer jag inte känna mig lika besatt :)
  • pandoraDiem
    majbebbe skrev 2015-05-18 17:39:53 följande:

Pandoradiem: Anledningen till x brukar ju vara att det är något ivägen i äggledaren som gör att det fastnar där och inte kommer fram till livmodern. Alltså är det oftast inget fel i själva livmodern och har de tagit bort den äggledaren där det fastnade är ju även det hindret borta.

Som tidigare svar du fått så kan den äggledare du har kvar fånga upp ägg från båda äggstockarna.

Sedan är det inte konstigt att du får alla dessa tankar när det inte vill ta sig. Jag var helt övertygad om att något hänt vid operationen när det inte gick på flera försök, men vi hade tur och exakt ett år efter x-et plussade jag (på en semesterresa när jag typ gett upp och bokat resan för att tänka på annat). Efter det har jag sedan ett mf och nu har jag tre veckor kvar på min nuvarande graviditet, där mf var oplanerat och denna graviditet kom på första försöket. Så ett x behöver inte betyda att man har svårt att bli gravid utan att det var något i vägen.

Tack för svaret :) Och massa grattis till din graviditet :) Det är så lätt att fasta i ens eget huvud ibland så tack för du berättade din historia. På något sätt har jag fått för mig att det måste vara något annat fel än äggledaren eftersom det inte gått även fast den nu är borta. Och därför känns varje mens som en bekräftelse på den teorin. Vet inte varför jag alltid ska föreställa mig det värsta scenariot när jag vet att varje ägglossning inte leder till graviditet trots att allt är som det ska. Ska försöka att njuta av sommaren nu så får det bli som det blir :) Lycka till med förlossningen! 
  • pandoraDiem

Tack för stödet tjejer! Har satt upp augusti som en stolpe. Innan dess ska jag försöka att inte oroa mig och analysera för mycket. Om jag fortfarande inte är gravid till dess tänkte jag ansöka om att få göra en utredning. Ibland är det svårt att hoppas så tack så mycket för era historier :)

• pandoraDiem
    AlexandraViberg skrev 2015-05-18 22:26:02 följande:

Hur länge har ni försökt nu? :)

Blir ett år till sommaren. Läste dock precis att man inte fått ha blivit gravid under det året för att få starta utredning. Får se, kanske betalar för den, blir ju inte direkt yngre.
  • pandoraDiem
    Blomster84 skrev 2015-05-19 10:29:18 följande:
    Ja det blev akut operation andra gången också. Det tog väldigt hårt på vår relation och vi valde att bryta upp ett år senare. Nu är jag sambo igen och vi håller på med vårt andra ivf försök. :) Berättade tidigt för honom hur min situation såg ut men han såg inga problem utan sa direkt att vi gör ivf och funkar inte det så är det inte i hela världen att han inte kommer ha några biologiska barn. Han ser det som en bonus i sig att jag har en dotter på snart tio som han får vara bonuspappa till. :)

Dock vill jag påpeka att jag varit gravid 8 ggr innan jag fick mina utomkveds (dock fått 6 tidiga missfall) och då passerade embryona äggledarna utan problem. Så vad det var som orsakade utomkvedsen är omöjligt att säga

Kram
    Beklagar allt du behövt gå igenom och håller tummarna för att det ska gå vägen nu. Och vad kul att du hittat en sambo som verkar hantera situationen på ett bra sätt :) Det är ju inte lätt för någon relation att behöva gå igenom detta så tror det är viktigt att känna sig trygga med varandra och veta vad man har den andra. Jag och min sambo har pratat rätt mycket om vad vi gör om vi inte kan få biologiska barn tillsammans och vi båda är överens så det känns skönt att jag vet att vi är två om detta.

Lycka till!
  • pandoraDiem

Tack så mycket för allt stöd jag har fått här inne! Jag ska ta en liten paus från familjeliv nu (i alla fall fram till nästa BIM) så ville bara säga tack och trevlig helg!

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3