• Mika1980

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Lycka82: På mig sparade de också en bit av äggledaren (varför förstår jag inte), men jag har förstått det som att den sitter fast vid äggstocken och inte livmodern - eftersom de var tvugna att operera bort en liten bit av min livmoder också. Så då borde inte ett nytt x kunna sätta sig i "stumpen". Förstår inte varför de sparar en bit sådär, de borde väl förstå att det ökar risken för ett nytt x, som för dig..du borde stämma dem.. Jag har funderat lite löst på att anmäla läkaren som skickade hem mig med värktabletter trots att jag berättade att jag hade ont där x:et satt (de hade konstaterat det 4 dgr innan och gett mig metrotrexat) - och senare samma kväll sprack äggledaren.

Leana: det kan inte vara mensen som har kommit nu då?

• Mika1980

ewaulrika: eftersom vägen fram till äggen inte finns kvar kan spermierna inte nå fram och befrukta ägget, och därmed kan inte någonting börja växa i den bit av äggledaren som finns kvar vid äggstocken. Äggen åker ut i bukhålan och absorberas upp av kroppen. Men om man har en "snutt" kvar vid livmodern kan ett ägg färdas ned till livmodern via den andra äggledaren, befruktas av spermierna i livmodern och åka upp i snutten som är kvar på andra sidan. Det är det jag tror hände Lycka82.. Förstår du hur jag menar?

• Mika1980

Leana: nej det kan man inte..det är jag som snurar till det, är svårt att hålla reda på allas berättelser. Förlåt, du skulle ju till sjukan i morgon för att få veta hur ni skulle gå vidare. Hoppas att det går fort och smärtfritt för dig och att du snart kan lägga det här bakom dig..

• Mika1980

Hej alla nya och "gamla", jag är själv ganska ny - akutopererades 31 juli, spräckt äggledare & 1 1/2 liter blod i buken. Nu en äggledare fattigare och ett stort ärr över hela magen. Men jag ska börja försöka snart igen..

Sunflower: jag får ingen spolning genom SöS där jag låg inne..förstår inte varför en del blir erbjudna och andra inte? Jag har frågat men de sa att det är "svårt att ordna". :/

• Mika1980

Ärren gör ont och känns väldigt länge, jag hade ont i ca 3 veckor, sedan kliade det fruktansvärt mkt (för att det läkte) och nu över 2 månader efter op så känns det fortfarande obehagligt när jag trycker på ärret. Och så har jag fått känselbortfall ovanför ärret - men det är säkert olika beroende på hur stort ingrepp det var. De skar ju som sagt var upp hela min mage, genom nerver och muskler. Har man gjort titthål kan jag tänka mig att det är obehagligt i ett par veckor åtminstone. Var noga med att rengöra! Köp sårtvätt och höggradigt rena kompresser (att badda med) på apoteket & torka av en gång per dag. :)

• Mika1980

Rara S: Hur länge har du haft kompresserna nu? Du borde inte ha dem längre än en vecka, det kan ha motsatt effekt då det kan växa bakterier i kompressen. Jag hade kompress de första 5-6 dagarna, sedan hade jag utan & rengjorde med sårtvätt en gång per dag (samt tvättade försiktigt med tvål när jag duschade). Däremot satte jag på en kompress om jag hade byxor som skavde mot ärret, men annars är det bra att "lufta" det. :) Du behöver inte vara orolig så länge ärret inte börjar vätska (var) eller du får feber.

Sunflower: Ja det kanske är det som är skillnaden, de kanske tycker att det är onödigt att spola äggledaren som man inte haft x i, men å andra sidan har man ju hört att en bukoperation i sig kan skada äggledarna och att det ger en ökad risk för x.. Ja ja, jag ska i alla fall till Sophiahemmet i morgon och göra vul, håll tummarna för en liten äggblåsa i höger äggstock!

Ting81: Jag är ledsen för din skull, vet hur det känns. Men var inte rädd, dina hormonnivåer är förmodligen ganska låga och därmed finns ingen överhängande risk för att X:et är så pass stort så att äggledaren spricker - de kan ju inte ens se den genom vul. Bra att du ska dit i morgon, det är bara att bita ihop och gå igenom den behandling de anser är bäst. Du kommer bli återställd och du kommer kunna bli med barn igen. Kram

• Mika1980

Rara: vad menar du för tejp? Har du kirurgtejp på ärret, under kompressen? Då tycker jag att det är dags att du tar bort den, så att du kommer åt att rengöra :)

Tack..återkommer och berättar hur det gick i  morgon!

• Mika1980

Sån information ska man få, jag fick ngt papper med mig hem med förhållningsregler osv, men det där med rengöring osv listade jag ut själv - har jobbat inom sjukvården i en massa år. :)
    Det kommer nog läka fint, mitt ärr blev ganska fint trots att de skar upp hela magen - och dessutom skar rakt igenom en tatuering jag har i ljumsken. Men det syns knappt nu, de gjorde "inåtstygn" på mig, med stygnen inne i magen som absorberas upp - blir tydligen finare ärr då. :)

• Mika1980

Hej alla. Jag har varit väldigt deppig i dag, på Sophiahemmet fick jag veta att jag återigen kommer ha ägglossning från vänster äggstock, om jag ens har någon ägglossning den här månaden... De såg några småblåsor i vänster äggstock och inget i höger..samma sak varje gång, jag har själv kommit fram till att min vänstra äggstock är dominant, något som min gynekolog inte har kommenterat trots att jag haft äl på vänster sida varje gång jag gjort vul. Och eftersom vänster äggledare är borta blir det ingen tripp till köpenhamn och storkkliniken den här månaden heller - jag som äntligen skulle få börja försöka igen efter tre månaders väntan (pga metrotrexat). Jag börjar tro att ivf är mitt enda alternativ, det känns tungt..dessutom kostar det ca 30-40 000 kr och då får man inte ha en öppen donator som jag hade tänkt. Allt verkar tala emot att jag ska få barn..livet känns verkligen orättvist och tungt nu.

Sunflower: måendet har gått upp och ned, första veckorna efter op var jag väldigt känslig och grät massa - fick baby blues pga att hormonerna sjönk så snabbt. Sedan har jag varit stabil men ganska låg, och nu börjar jag tappa hoppet och sorgen kryper sig på.

• Mika1980

Acinna och Ting: Tack, jag ska försöka vara stark och fortsätta hoppas. Nu gäller det att kolla upp ivf i köpenhamn och spara pengar.
    Hoppas att det funkade med skrapningen Ting..att det kommer ut av sig självt. Jag mådde inte särskilt dåligt alls av sprutan, lite trött kanske. Det enda jobbiga var att jag visste att man måste vänta i flera månader med ett nytt försök. Nu hjälpte inte sprutan mig, men det kan nog vara ett alternativ för dig så att du slipper operation.

Shibby: Ledsen för din skull, jag har ena äggledaren kvar men vänster äggstock (de tog bort vänster äggledare) är dominant - därför får jag aldrig äl på höger sida och måste förmodligen göra ivf för att bli gravid. Så på ett sätt förstår jag hur det känns..De kan inte rädda din äggledare då eftersom det är en planerad operation och den inte har spruckit?

Kram

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3