• AlexandraViberg

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

majbebbe skrev 2012-12-07 16:45:24 följande:
    När jag hade mitt x såg de heller inget. Det var den inre blödningen som gjorde att de opererade. Efter op fick jag veta att de hittat embryot i vänster äggledare och att de därför tagit bort den.

Idag har jag varit hos BM och kollat av graviditeten. Magen växer stadigt så jag ligger fortfarande över kurvorna, men följer ju "min" kurva så allt är okej även om magen känns enorm. hjärtljuden var bra och tydliga men bm hade så svårt att känna hur den låg så hon fick ta fram en gammal ul-maskin för att kolla. det visade sig att den redan börjat fixera sig, fortfarande ruckbar men ändå på rätt väg .
    Vad härligt! Vilken vecka är du i nu? :)
    efter en lång kamp kom vårat + | Dotter-07
  • AlexandraViberg

Hëllef: Ja visst känns det ändå grymt orättvist på något sätt fast man är grymt tacksam och glad att man lyckats. Man har ju gått igenom så mycket?! Har redan foglossningar och hemorojder! Jag menar KOM IGEN? Har inte ens gått halvvägs för sjutton gubbar i kastrullen! Haha, men idag är en bra dag!

Ja igår fick jag äta mat och behålla det plus att huvudvärken gick över på morgonen (nog därför jag kunde äta) så nu hoppas jag att det inte kommer tillbaka. Då jag börjar känna grym ångest över att ha gått ner 4.5 kg när jag nu går in i v.15 på måndag.. SUCK!
    Hade som mål att gå upp 10 kg eftersom det bara blev 6 med dottern.. Nu -4.5, kommer aldrig gå! Lär hamna på +4 om jag har tur. BM sa att man brukar ligga på ungefär samma med sina graviditeter eftersom det liksom ligger lite halv genetiskt. Om man inte förändrats kroppsligt mycket sen förra.
    Men jag vägde bara 4 kg mer nu än när jag var 17 och blev gravid. Fast nu väger jag ju mindre än det.

Nåväl, klaga ska man ju inte göra. Men det känns orättvist. Men huvudsaken är att det kommer ut en frisk bebis (är nervös att den svälter men den tar väl det lilla jag får i mig antar jag) när vi når BF liksom.
    Man står ju ut ändå, en dag i taget liksom.

Vill också ha jul, då ska vi berätta för dottern!

När har du BF? Jobbigt med trubbel på jobbet, så ska det ju inte vara :(

efter en lång kamp kom vårat +, BF 10/6 | Dotter-07
  • AlexandraViberg
    Hëllef skrev 2012-12-07 18:51:17 följande:
    Alexandra: Usch och fy, hoppas verkligen att du får må bättre snart så att du åtminstone får njuta lite också och gå upp i vikt. Tycker att jag gick upp lite förra gången, "bara" 13 kilo men jämfört med dig måste jag ju sett ut som en valross

Vad mysigt att berätta för blivande storasyster vid jul! Tycker det är något visst med att skaffa syskon till sitt stora barn, dottern är med och förstår på ett helt annat sätt än hon hade gjort om hon bara var två-tre år.

BF är 31/1 och jag hoppas innerligt att jag inte behöver gå över en massa. Blev igångsatt en vecka i förväg förra gången och det var tillräckligt jobbigt att gå så länge

Ja, det är lite tråkigt med jobbet, jag har trots allt varit väldigt öppen med de problem vi haft och önskar att jag hade sluppit en massa kommentarer. Som tur är har merparten av kollegorna varit väldigt snälla och förstående men de få kommentarer jag har fått svider desto mer.
    Ja jag hade ju inget på mig alls förutom vikten av det som blir som har med bebis och sådant att göra. Jag mådde tok bra då så det var inte så att jag gick ner först utan jag gick bara upp 6 kg, precis som mormor med mamma, som lustigt nog var EXAKT lika lång och vägde lika mycket som min dotter. Plus att båda låg i säte! Lite läskigt faktiskt! :D

Nädu! 13 kg är ju ingenting ändå, en graviditet sägs ju väga 11 kg i snitt! Och då när man får vätska och ett normal stort barn osv! Så det var en bra vikt tyckte jag! :)

Hur gammal är din dotter? Min fyller 6 i februari! Jag vet att hon vill ha syskon för hon säger ofta att hon vill att jag ska ha en bebis i magen men är beredd på att när man väl säger det så kanske hon inte reagerar med världens största lycka liksom :P

Åh! Nä, jag gick till 38+2 ungefär och snittades. Hade inga besvär så hade nog lätt kunna gå full tid, men funkar ju inte så med snitt! Nu får vi se, lär väl gå över denna gång eftersom det är första vaginala förlossningen! Men det kan man ju ta kanske.. Men fortsätter mina problem så kommer jag nog be om igångsättning. Vill inte gå i flera veckor i "onödan" med migrän och grejer..

Du får försöka att inte lyssna då, men är ju svårt såklart! Sen så borde de ju vara beredda på att ni kanske kommer att bli gravid liksom. Så många arbetsplatser som det är såhär på.. fattar inte! Mer respekt åt gravida kvinnor. Finns ju de som inte vågar berätta att de är gravida pga att de är rädd att bli sparkade.. fyfy!
  • AlexandraViberg

Gud så bra! Riktigt bra! Min gav mig prover på medicin mot illamående innan jag bestämde mig och fick köpa själv. Så det var kanon, sen har hon försökt hjälpa mig med huvudvärken men finns inte så mycket att hitta. Men hon fick tag på en läkare som visst om ett preparat. Så hon är toppen. Sägs vara den bästa här i stan och min fertilitetsklinik blev väldigt nöjda när jag sa att jag gick hos henne. De sa då även dom att hon är den bästa! Så det känns kanon! :)

Ja men då är hon väl född 07 hon med? Min dotter fick något sexårstrots liknande i höstas, så funderar på om inte den var tidig och förbi. För det var verkligen som man har hört om just 6 års trotsen!

Ja nu är det verkligen nedräkning! AVIS! Du blir hemma sista 1½ månaden då ungefär? Skönt!

• AlexandraViberg
    Hëllef skrev 2012-12-07 19:36:46 följande:
    Vad skönt! Blir ju extra bra när man fått bekräftat för sig att man har gjort ett bra val. Känner mig otroligt väl omhändertagen den här gången, mycket bättre än förra och det är först nu jag förstår hur mycket det betyder.

Ja, hon är 07:a precis som din dotter. Hon har haft lite "tonåringstendenser" under hösten men inte riktigt så uttalat som jag har sett hos andra barn i omgivningen så jag förväntar mig nästan att det kommer i samband med att hon blir storasyster Hon har iofs trotsat ända sedan hon föddes så man kan ju alltid hoppas att hon håller sig lugn ett tag Hoppas verkligen det är överstökat för er del!

Jag jobbar inom skolans värld så jag har turen att gå på jullov 21 december och sedan på föräldraledighet 7 januari. Åtminstone något som är bra planerat Bara att hoppas att jag slipper gå över tiden.
    Ja men det var ju bra tajmat trots allt då!

Jadu, väntar fortfarande på riktigt trots, hon hade vid 3 år sen har vi klarat oss faktiskt, eller så har det varit så lite att vi inte tänkt på det som trots! :)
  • AlexandraViberg
    adnils skrev 2012-12-07 21:49:50 följande:
    Okej.. Läkaren sa till mig att hon inte kunde se någon blödning.. Men kan hon se det om det blöder i magen?

Nu har jag dock fått blodflytning.. Så hoppas på att min kropp sköter allt själv och att hcg sjunkit till på måndag.
    För det kan väl inte vara någon fara att det är blodflytning?
    Alltså nej, jag vet inte. Blodflytningar/brunt blod var första tecknen för mig förutom intuitionen att något var fel vid mitt X. Blödningar i buken brukar de kunna se vad jag vet.

Mitt upptäcktes i v.7, svaga hjärtslag i höger äggledare och på sprängningsgränsen eftersom de växt "normalt". Enda anledningen att äggledaren inte spräcktes var för att den satt längst upp där det är vidare, så att säga..

Men om du börjat få blodflytningar OCH sjunkt hcg kan ju betyda att kroppen tar tag i det själv. Mångas x slutar i "missfall". Dvs kroppen tar hand om det som ett vanligt missfall. Hoppas du slipper operation och cellgifter. Alltid bäst när kroppen fixar det själv. MEN be om en kontraströntgen sen så att det inte är stopp efteråt, för det är inte bra, får då händer det lättare igen!
  • AlexandraViberg

Efter x kan man få göra det om man behållit äggledaren men det är inte på rutin så man brukar få kräva det, om man inte går till privat gyn. För mig ingick det i barnlöshet utredningen. Kallas även för "spolning"

• AlexandraViberg

Hörni! Ni vet känslan efter titthålsoperationen att det är gas som trycker uppåt axlarna.

Så har jag NU, 12 månader efteråt.. Är i v.16 nu och har hela dagen haft ett tryck från magmunnen/nedanför revbenen och upp i axlarna.

Men undrar varför? Kan ju inte vara gaser kvar nu som tryckts upp pga fostret tycker jag? Känns ju orimligt men det gör verkligen ont, precis som efter operationen..

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3