Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3
Åh, så mycket roligt i tråden!!! Och jätteskönt Sunflower!
Åh, så mycket roligt i tråden!!! Och jätteskönt Sunflower!
LIten rapport: Har varit på VUL idag! Det gick fint, 40 mm och hjärtat slog, helt normalt för 10+3! Fick en bild också så att jag kunde mms:a till min man!
Så skönt! Har haft hugg i magen men hon sa att det var så normalt så, kunde tarmarna eller ev foglossning. Nu kanske man kan njuta av sommaren
Supers: Tycker absolut man kan göra en liten fuling. Egentligen tycker jag att ett återbesök efter en operation borde vara standard. Man får ju så mycket frågor och oro efter en operation och alla frågor dyker ju inte upp medan man är kvar på sjukhuset. Så ring du!
Hmmm....nu ska vi se om det funkar. Den är blir ju inte så superbra när jag har tagit kort på en blank bild...men ni kanske ser ändå!
Jo, Lemis, om du har PMS-känningar så bör du ju ha haft ägglossning. Och jag hoppas dina PMS-känningar är något roligare än bara tråkiga PMS-besvär. Håller tummarna!!!
Och Mmmbop, håller tummarna även för dig! Det börjar närma sig testdag!
Chicky:
Välkommen hit och oj så tråkigt!!! Att behöva vänta så länge på nästa hcg-test...ja, det är länge. Vi alla här i tråden har blivit väldigt olika behandlade. Jag ringde för att jag hade lite ont på vänster sida och frågade om det var normalt och fick komma på kontroll direkt och läkaren gissade direkt på utomkveds och skickade mig till operation. De såg inget på VUL men han tyckte mina symptom var så tydliga och när de dessutom inte såg något i livmodern så ville han inte chansa....och tyvärr hade han rätt, de hittade fostret i vänster äggledare och fick operera bort äggledaren med. Det var i v 6+4 och jag har insett nu i efterhand att jag hade tur som hamnade hos en läkare som tog det på allvar direkt.
Men var rädd om dig i väntan på behandling! Som Acinna skrivit, åk till akuten direkt om det gör ont och gör det väldigt ont så ring ambulans, för äggledaren kan spricka och då gäller det att få hjälp snabbt!
Lycka till!
Chickey: Jag hade lite bruna flytningar, inte slemmiga utan mer lite gryniga kanske... Men min vänstersida började ömma i v 5+6 och sedan varierade ömmandet i styrka, ibland ingenting och ibland mer så jag tex hade svårt att sova. Jag ringde och frågade om det var normalt v 6+4 och det blev ju operation samma dag och om jag kommer ihåg rätt så dök de bruna flytningarna upp samma dag v 6+4. Jag hann bara ta ett hcg prov och det var lågt, endast 150, men långsamt stigande hcg är ett tecken på X, även om det kan betyda missfall också... Förstår du är orolig, så fråga på!
Mmmbop:
Grattis!!!!! Hur i hela friden lyckades du hålla dig från att testa till BIM+1!?!?! Jag är imponerad! Och jajamen, det ser starkt ut och det ser väldigt lovande ut! Nu håller vi tummar och tår och välkommen till en ny nervös fas!
Mika:
Kul att höra ifrån dig och kul att höra att allt går bra! Många kramar!
Chickey:
Förstår det är jättejobbigt för dig nu....tänker på dig. Jag vet inte om det är någon här i tråden som ej haft ont och sedan fått äggledaren att spricka plötsligt.
Dock, om man konstaterar X:et tidigt så kan man behandla med cellgift och då få behålla sin äggledare. Det kan man inte om man väntar för länge. Finns ju både för och nackdelar med det....nackdel är väl att man måste vänta 3 månader innan man kan försöka skaffa barn igen efter att ha tagit cellgift och att oron för nya X är lite större än om man inte opererat bort sin dåliga äggledare. Fördelen är ju att man har kvar sin äggledare....jag fick inte valet att välja och jag vet inte än idag inte om jag hade velat få cellgift istället för operation.
Men man vill väl inte behandla med cellgift innan man är säker. Men ursäkta, en ökning från 700 till 1200 på 4 dagar är en väldigt låg ökning för att vara en normal graviditet. En normal graviditet ska fördubbla sitt hcg-värde på 2 dagar. T ex för mig denna graviditet så hade jag hcg på ca 350 i v 4+2, och över 800, 41 timmar senare..... Så ja, vi oroar dig för dig och jag tycker du ska diskutera de olika behandlingarna imorgon när du kommer till gyn igen.
Lycka till och vi håller tummarna!