• Hjärtat78

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

RaraS skrev 2010-11-26 08:01:42 följande:

Magdalena:
    Hur går det idag? Blödningar fortfarande? Har du gjort något gravtest? Låter ju lite oroande att det ömmar på högra sidan...

Idag kom det i gång med dunder och brak, har haft ont  och speciellt på höger sida, känns som när jag fick gulkroppscysta i somras på vä sida. Tog gravtest imorse och det var negativt så då är det bara att köra vidare. Denna gången var menscykeln 6 veckor och innan X var den 4 veckor så den har blivit förlängd...
  • Hjärtat78

Mika: Direkt efter operationen så försvann smärtorna som jag hade i 3 veckor pga X:et. Sen kom smärtan tillbaka efter ÄL i juli pga gulkroppscystan och sen dess har jag haft ont i vänster sida och varit på VUL 5 gånger sen 22 juli. Men i måndags började smärtan i höger sida men dom såg inte på VUL utan bara att jag hade haft ägglossning på den sidan. Allt jag vill är slippa ha ont hela tiden, sist jag hade mens tog jag doloxene för att kunna jobba och ta hand om kunderna i butiken.

Rara S. Jag hoppas att det även ska lyckas för dig denna gång precis som du har jag oxå bara en äggledare. Nångång är det vår tur!! Kram

• Hjärtat78

Mika: Oturen var ju att jag fick en gulkroppscysta på samma sida 2 månader efter operationen och den är borta nu, men iom jag fick diagnosen endometrios så dök det upp en chokladcysta på vä ägg för 4 veckor sen och det kan ibland göra ont efter ansträngning.

Gulkroppscystor kan ju alla få men skrumpnar ihopa efter ca 2-3 månader.

Senaste ÄL på höger sida kände jag inte av alls men har gjort när det har varit på vä sida.

• Hjärtat78
    Mika1980 skrev 2010-11-27 09:49:40 följande:
    Magdalena: Aha, visste inte att du hade endometrios, det kan ju kännas..:/

Vet någon hur pass ärftligt det är med endometrios och om man kan ha det även om läkarna inte såg något när de öppnade upp buken..? Både min mamma och syster har det nämligen, och jag fick utomkveds..men de såg ingen endometrios under operationen.
    När jag har kollat under forumet endometrios så är det ganska ärftligt från mamma till dotter, men min mamma har inte det och inte mormor iheller. Så varför jag har fått det det vet dom inte. Läkaren såg ingen aktiv endometrios  vid operationen eftersom graviditeten dämpar ner det och även chokladcystan, men sen kommer det tillbaka igen när kroppen har ändrat om sig efter hormon svinget. Men jag hade mycket sammanväxningar på vänster äggledare och det kommer från endometriosen så hon ställde diagnosen på 10 min  på det hon såg på VUL och från operationen. Så läkaren rekommenderade mig att hellre bli gravid än börja på hormonbehandling iom att jag och min sambo vill skaffa barn.

Så vi ska fortsätta att bli gravida och göra som i mars att inte kontrollera med ÄLtest och så ser vi vad som händer. Så blir man jag inte så stressad att nu har jag ägglossning och måste ha lite mys...

Det har varit tyst på tråden här idag, har jobbat och här i Malmö har folk varit stirriga att handla julklappar som om julafton vore imorron..Guld i mun
  • Hjärtat78
    Mika1980 skrev 2010-11-28 10:30:39 följande:
    Magdalena: så du tror alltså att jag skulle kunna ha endometrios trots att de inte såg någonting under operationen? Isf. måste det vara en "mild" variant, jag har aldrig haft sådana menssmärtor som tex. min syster, hon har fått åka in akut ibland för att få morfin. Men ibland får jag förjäkla ont, ungefär varannan var tredje månad. Men när man spolade mina äggledare innan jag fick X såg det ut att vara bra passage.. ja jag vet inte, man vill ju liksom veta varför man drabbades av detta. :/
     Förmodligen fick jag men endo redan i tonåren för jag hade jätte ont när jag hade mensen och skulle göra tvåan. Men efter många olika p-piller så fick jag Yasmin och då försvann den hemska smärtan och hållt det nere. Men kom tillbaka nu i höst efter all omställning i kroppen med graviditeten i våras.

Jag har aldrig haft urinvägsinfektion tidigare utan fick det efter operationen när dom hade dragit katetern och  ibland kan jag springa lite oftare på toa för att kissa men det är för att cystan trycker mot urinblåsan men annars aldrig haft några problem med det. Hittade info om endo på nätet och man kan få det även i lungorna, för i måndags kollade med vanligt ultraljud oxå över njurarna och övriga magen för att se om det fanns endo men där såg det normalt ut.

Helst vill man slippa endo men denna gången jag har tant röd har jag väldigt lite smärta jämfört med förra gången då jag käkade både pandoil och doloxene för att kunna jobba. Inte tagit nån värktablett idag och även mindre blödning kanske för att det kom från höger sida nu  istället för vänster.
  • Hjärtat78
    RaraS skrev 2010-11-28 15:25:10 följande:
    Magdalena:
    Synd att det inte gick vägen denna gång, men det är ju "bara" att försöka igen! Låter som en bra taktik att inte testa med ÄL-stickor...jag blir också lite stressad av dem...jag kör mest på ÄL-flytningar och den metoden funkade när jag fick på mitt X, då blev vi gravida på första försöket vi provade...men denna gång tror jag inte det blir så enkelt. Som sagt, någon gång är det vår tur!
    Jag hade ingen koll alls i våras när jag hade ÄL utan vi bara körde och lyckades efter andra mensen efter långt uppehåll på p-piller. Kände att det blev stressigt när läkaren sa att du har ägglossning på gång och 5 dagar på dig. Bättre ta det lugnt så kanske det lyckas bättre och sätter sig på rätt ställe.

Hade det gått vägen ivåras så om 1 månad skulle det ploppat ut, läste i KVP idag att det är stor babyboom i Malmö och iom jag jobbar i ett köpcentrum så ser man gravida magar överallt och själv har man ingen.Gråter Då blir man lite nere och bara vill försvinna iväg ett tag och få nya krafter. Var så skönt i augusti när vi var på Mallorca och bara få njuta med sin sambo.. Solig
  • Hjärtat78
    Sunflower Sthlm skrev 2010-11-28 20:34:38 följande:

Shit vad stressad jag blir av att läsa om endometrios och att flera av er har det... Jag fick diagnosen IBS för länge sedan men en hel del av era symtom stämmer mig mig, såsom problem med urinblåsan som du har Mika. Gick in på nätet och läste om endo och där står det att vissa symtom kan förväxlas med IBS...
    Shit, vad ska jag göra??? Får panik, det sista jag vill är att dessutom ha endo. Hur gör man för att få det utrett?

Och som en bonus fick jag ägglossningsflytningar idag, ca en vecka efter när jag borde ha haft ägglossning. Fattar ingenting. Jag har ju tid för spolning i början på december, vore ju just typiskt om min cykel helt plötsligt ska ändra längd med en vecka (om jag inte har fel förstås. :) )

Min cykel har förlängt sig med 2 veckor denna gången för förra var det bara 4 dagar men kom efter lite umgänge så den skulle kanske oxå varit längre vem vet. Har ingen koll längre..

Min endo såg dom nu på VUL som tog 50min. Var jätte om efteråt.
  • Hjärtat78
    Sunflower Sthlm skrev 2010-11-28 20:55:32 följande:

Mika: Då håller vi tummarna för att det är IBS:en som spökar för oss båda. Har ju hellre det än endo, lätt! Men vi ska nog se till att få en undersökning gjord, om inte annat för att lugna alla hjärnspöken som nu kommit igång på allvar.

Mina problem har dock blivit värre efter X:et, så jag hoppas i min enfald att det bara är tarmarna som är otroligt störda av blödningen från äggledaren.

Jag har laktosintolerans och min magen har aldrig varit så bra som den var direkt efter operationen men nu i höst sen endo kommit så är den strulig. Hoppas på ett plus så slutar den oxå...
  • Hjärtat78
    humlan skrev 2010-11-28 22:56:49 följande:
    Vad innebär endo egentligen??
    Läste lite om det, men vet inte om jag riktigt kunde greppa det. Har ni andra barn sen tidigare, eller är det på första försöket ni har drabbats av detta?
    Endo är en för kortning på endometrios som är en kronisk sjukdom som bygger sammanväxningar mellan olika delar i magen. Och man får chokladcystor som är blodfyllda vilket jag har förmodligen haft innan och fått nu som har växt fram under november månad. Mitt X var på första försöket och blev pga sammanväxningar i äggledare av tidigare endo.

Efter mitt titthålsoperation i våras kunde jag inte heller ha för tighta byxor på mig för det gjorde ont och spände över magen. Min mage blev hårdare efter operationen och resulterade att jag kunde äta lite mer mat med laktos i utan att få problem, men nu när endo kommit tillbaka så är magen helt omvänd jämfört med i somras och bara kör hela tiden.
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3