• Mmmbop

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Tack allihopa! Ja, det går så fort nu. Men shit, jag minns verkligen hur in i bängen långsamt tiden gick där efter x:et, när man skulle vänta på provsvar, vänta på spolning, vänta på tre cyklar osv, osv...

Jag hejar på er allihopa och slänger tonvis med gravidbaciller åt ert håll!

• Mmmbop
    MCT79 skrev 2011-12-27 17:31:58 följande:
    Tack.. lite läskigt också.. =)

Jag vet att man kan få utslag på ältester utan att ägget faktiskt släpper. Det enda säkra sättet att VETA om man haft ägglossning är vad jag förstått att tempa vaaaaarje dag varje cykel samma tid alltid, eller att ta ett blodprov...
    Det senare behöver man ju sjukvården till...

Tempning har jag aldrig provat själv så jag kan inte mkt om det men tror det finns trådar om just det ämnet!
    Fast jag tror tempa kan jiddra med en också. Tempade nämligen under många månader och är rätt säker på att ÄL hoppade över minst en av dem, men temphöjning fick jag ändå...

Mika: Spännande med nytt försök!! Jäklar vilken regelbunden mens du måste ha som vet när du ska åka redan nu...

Körtelfeber vet jag har diskuterats tidigare i den här tråden. Jag hade också det när jag var 16 år. Men en väldigt mild variant, så jag tror inte den var orsaken i mitt fall... Men jag vet fortfarande inte om min vänstra äggledare funkar eftersom jag blev gravid från höger.
  • Mmmbop
    majbebbe skrev 2011-12-27 18:44:52 följande:
    Mct79 jag tempar och det är bara i början som man bör tempa varje dag. Man kan rätt snabbt se sitt mönster och därefter kan det räcka att tempa dagarna runt beräknat äl. Det är dock viktigt att hålla ungefär samma tidpunkt eftersom tempskillnaden ligger på ca 0,2 grader mellan före och efter äl.
    Om man inte har oregelbunden cykel som jag =) Då får man tempa varje månad =) Men mest för att stämma av att ÄL-testerna stämmer... Det är synd att temphöjningen inte kommer innan ÄL...
  • Mmmbop
    majbebbe skrev 2011-12-27 19:21:33 följande:
    Mmmbop kan tänka mig att det är böckigare då. Jag har dock tempat varje dag i fyra månader nu men mest för att jag är lite kontrollfreake. För mig är det dock bra att det visar efter för då blir det mer en bekräftelse än ett måste. Men om jag inte minns fel så är du insiminerad och då förstår jag att det är viktigare att veta när det ska ske än när det har skett.
    Ja det stämmer =) Tur att det finns ÄL-test för såna som mig!
  • Mmmbop
    Mika1980 skrev 2011-12-27 19:43:47 följande:
    Lemis: jag fick pergo utskrivet efter mitt x, trots egen ägglossning men för att gå ägg i båda äggstockar då ena äggledaren är borta. Men den sabbade min slemhinna, blev bara 4 mm vid ägglossning! Så det är inte enbart goda effekter av de tabletterna, jag kommer att försöka undvika att mixtra med kroppen i fortsättningen. Mmboop: jag brukar ha ägglossning 13-14 dgr efter mensens första dag, och eftersom den kom härom dagen kan jag veta ganska exakt. Men kommer att göra heminsemination nu ett tag, billigare och mer avslappnat på ngt sätt - lyckas det så lyckas det liksom, man förlorar ju inte så mkt på att testa och "färska" spermier lever ju längre också.
    Aah =) Hur har du fått tag på donator?
  • Mmmbop
    Mika1980 skrev 2012-01-02 13:29:51 följande:
    Jag har varit hos gyn i dag, jag borde få ägglossning på lör enligt mina beräkningar men han kunde bara se pyttesmå äggblåsor på ca 5 mm. Känns ju inte så upplyftande, kanske inte blir ngn ägglossning den här mån..?
    Hmm, nä låter ju inte som du ska få ÄL på lördag. Men kanske senare? Kan du inte få ta en titt till om några dagar? Min äggblåsor har växt ungefär 1,5 mm/dag och släppt när de varit ca 23 mm har jag för mig...
  • Mmmbop
    Mika1980 skrev 2012-01-02 21:51:58 följande:
    Det sägs ju att de ska växa ca 2 mm/dag och bli ungefär 18 mm. Så då borde jag kanske kunna få äl på söndag? Jag har ju ägglossningsspruta hemma också, men vet inte om den har gått ut. Svårt att veta hur man ska tänka, fick en remiss till Sophiahemmet så att jag kan göra vul på torsdag också om jag vill. Men tänker att det är onödigt att "kasta bort" en remiss om det ändå känns osannolikt att det blir äl. Min slemhinna var redan 7 mm tjock, känns som att det är ngt som inte riktigt stämmer den här gången :/
    Tusan att jag inte har min gamla kalender, där har jag skrivit upp exakt vad jag hade när jag åkte sist. Kollar upp det ikväll....
  • Mmmbop
    Johanna5 skrev 2012-01-02 22:22:47 följande:
    Hejsan,

Jag hoppas in lite mitt i här känner jag. Jag opererade bort vänster äggledare för ca 6 veckor sedan. Kissade positivt på ägglossningssticka i fredags, men vet ju såklart inte om det är ägglossning på "rätt" sida. Tycker ändå att jag har känt ganska mycket (lite smärtor/hugg) på höger sida. Tänkte att det kanske är ett gott tecken. Men innan operationen har jag inte känt av ägglossning så mycket.

Hur som helst är det många tankar som snurrar. Jag vet att det är ganska orimligt att vi ska lyckas på första försöket efter operationen, men jag hoppas så mycket att jag nästan blir rädd för hur jag ska reagerar om det inte går.

Samtidigt är jag också jätterädd att "missa" en ägglossning och vet inte hur jag ska planera mitt övriga liv. Ska åka utomlands på en kurs i en vecka i början av februari, precis när min nästa ägglossning är beräknad. Tänk om det är den chans vi har på flera månader. Jag vill inte att jobbet ska påverka mitt  liv så mycket. Blir tokig av att tänka så här.

Undrar också lite angående er diskussion om ultraljud och ägglossningssprutor. Har ni blivit erbjudna hjälp och får gå och se när ägglossningen 'är på gång för att öka chanserna? Samma sak med ägglossningsspruta? Eller gör ni det privat? Vi vill gärna bli gravida så fort som möjligt efter allt som hänt, och funderar mycket på om man kunde få gå och se när ägglossningen verkligen sker och om det är på rätt sida...

och sen säger alla att man ska vara avslappnad och inte tänka för mycket.... Tycker inte att det är så lätt!
    Jag och Mika är singelmammor som inseminerar i Danmark. Vi har alltså bara "ett försök" per ÄL (en insemination) som desstom kostar mellan ca 5000-10 000:- per gång. Så vi kör en del specialgrejer för att inte slösa bort pengar i onödan.
  • Mmmbop
    Lemis skrev 2012-01-04 06:49:48 följande:
    Jag är överlycklig. Har precis fått pluss. Äntligen. Nu får vi hoppas det sitter rätt.
    Weehoooooo!!! Grattis!!
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3