tusa skrev 2012-01-13 09:38:12 följande:
Mika1980 skrev 2012-01-12 20:23:38 följande:
Seriöst, kan inte vi författa ett brev, göra en namninsamling eller vad som helst..för att vi kvinnor som drabbas av detta ska få rätt hjälp, i tid och utan att bli ifrågasatta eller dåligt bemötta? Är det någon som har ngt förslag? Jag har som sagt gjort en anmälan till socialstyrelsen för min felbehandling - men de behöver höra från fler att vården inte funkar som den ska. Visst finns det många som blir väl bemötta, får hjälp i tid osv, men det räcker ju eg med att ett par st nästan får sätta livet till. När det finns brister inom äldreomsorgen pratas det ju om det på nyheterna i veckor - vi måste nog också kräva att bli lyssnade på.
Mmmbop; Jag tog också upp med en läkare nu efter op,(mycket otrevlig och nedlåtande polska) att jag vill kolla och få svartpå vitt om min äggledare faktiskt är "öppen", den såg ju ok ut utifrån, men helt säker kan man ju inte vara och jag vill ALDRIG mer råka ut för X igen!! Så är den mycket ärrad eller "stängd" på insidan vill jag ju inte ens försöka bli gravid utan IVF, men hon snäste att så gjorde man inte utan att ha försökt bli gravid naturligt genom den...hon nämnde att själva undersökningen med inspolning av vätskan kunde innebära en risk och i sig förstöra. Vad vet du om detta?
Nej, det finns inga belägg för att en spolning skulle "förstöra" något. Det finns däremot studier som indikerar att fertiliteten skulle kunna ÖKA månaderna efter en spolning. Varför är inte helt klarlagt ännu, men det finns teorier om att man spolar bort "skräp" eller kanske stimulerar flimmerhåren. Däremot finns inga garantier att du inte har ärr trots att spolningen visar att det är öppet flöde. En spolning kan alltså inte garantera att du inte får ett nytt X. Tydligen kan det även vara så att flimmerhåren är långsamma och man får x pga av det.
Jag tycker absolut du ska leta reda på en privat gynekolog som du klaffar med och som kan hjälpa till med remisser och dylikt. För från gynmottagningarna på sjukhusen tvivlar jag på att du får någon hjälp med det (om du inte har jättetur som jag hade och fick en fantastisk läkare).
Jag vart själv gravid på andra försöket efter x:et och likaså andra försöket efter spolning. Jag vet inte om det var spolningen eller tur. Men gravid blev jag.
Mika: Hoppas, hoppas, hoppas det inte är en skenis!!