• LYCKA82

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

angio101 skrev 2010-08-23 11:22:18 följande:
    Opererades 28 jan, hade sex 14 feb, hade precis slutat blöda då, men det kändes fortfarande i såret/ärret, så vi tog det väldigt lugnt.
    okej.. jag antar att om vi har sex om en vecka så har det gått 3 ½ vecka sedan op..så då borde d ju va lugnt..
  • LYCKA82
    ewaulrica skrev 2010-08-23 16:53:58 följande:
    Grattis Stella 78!!!! Så underbart att höra! :)

Själv var jag på vul i fredags, hon hittade en graviditet i livmodern, men det syntes inte så mycket mer än en hinnsäck, och tyvärr hade jag en rackarns cysta på den vänstra sidan igen, så jag ska tillbaka på fredag igen, för att kolla hur det fortskrider med mig..

Har skitont på vänster sida så har jag otur så växer väl cystan. Men å andra sidan så mår jag illa som en tok och det ser jag som ENBART POSITIVT, det är ju det jag vill göra!!! :) Mer sånt så vet jag att graviditeten fortskrider..! :) Hoppas det syns bättre på fredag och att jag kan få se en liten böna då också, kanske..

Kämpa på ni andra! Kram kram
    Grattis till graviditeten i livmodern hoppas du får se din lilla böna på fredag.. kan ju vara lite tidigt än.,
    Tråkigt med cystan, men det kommer säkert gå bra! kram
  • LYCKA82
    MCT79 skrev 2010-08-25 10:52:17 följande:
    Shit jag tror jag plussat... bim-2 idag... å nu neurotisk över svagt resultat och nojja över att det sitter i äggledaren igen....

Finns det nån statistik på skiten?! Hur vanligt är det med upprepade utomkveds??
    Håller tummarna för att du är gravid i livmodern och inte i äggledaren.. det är ca 20% chans att det kan sitta i äggledaren så 80% chans att det sitter rätt alltså Tog du bort den skadade äggledaren eller har du den kvar?
  • LYCKA82
    Nanna80 skrev 2010-08-25 13:28:14 följande:
    Hej svejs på er!

Ligger nu hemma sjukskriven efter akut op. i söndags... Många frågor verkar komma såhär i efterhand så hoppar gärna in här även om vi inte hade planerat att bli gravida.

Allt upptäcktes av en slump då grannen kom förbi & jag berättade att jag haft så ont i magen i ett dygn, men att vi nog skulle kunna komma på middag hos dem ändå för det började kännas lite bättre... Säkert bara nån envis mensvärk eller lite förstoppning, men mens var tydligen på väg men betedde sig lite underligt.. Å andra sidan har mensen varit lite konstig på slutet. Fast samtidigt hade jag ju ont under revbenen & ut i ryggen &  ont i axlar... Grannen började se lite blek ut (Och jag bedyrade att det är nog inget smittsamt ) Men hon envisades med att fråga om jag ändå inte trodde att jag var gravid. Såklart inte - jag har spiral! Hon berättade då att hon haft ett utomkvedeshavandeskap med sprucken äggledare & hon hade haft spiral... Så hon sprang hem & hämtade ett test (själv tänkte jag försöka avvakta till måndagen, kan ju inte åka 8 mil extra bara för att kolla om jag är gravid) Förstod aldrig allvaret i det hela... Och visst visade testet plus! Lite chockad ringde jag sjukvårdsrådgivningen, & efter några frågor från larmades en ambulans lite snabbt...

väl inne på sjukhuset hade smärtorna lugnat ner sig lite så jag blev inlagd då UL-apparaten inte var riktigt tillförlitlig på akuten. Läkaren kunde se något som skulle kunna vara en hinnsäck i livmodern, men även något konstigt på hö äggledare. Alla mina värden var stabila så fick sova under natten samtidigt som de med jämna mellanrum tog prover & kollade tryck osv

Nästa morgon fick jag ytterligare en undersökning med bättre utrustning, även hon tyckte sig se en hinnsäck men tyckte även det såg ut som blod i buken & ev ett X på äggledaren. De var väldigt lugna & talade om att i vilket fall som helst skulle ju min spiral ut så de anmälde mig för operation. Hörde att de stod utanför och pratade lågmält men tänkte inte så mkt mer över det utan gick tillbaka till mitt rum, medans läkaren flera gånger upprepade att jag absolut inte fick kliva ur sängen utan skulle bara ligga ner i väntan. Sjuksköterskan kom in och gjorde mig iordning & berättade att det redan var dags för operation. Oj, redan? Det gick snabbt! Ja, sa hon dina värden är jättebra men vi är lite orolig för dig ändå, för du har en hel del blod i buken & du ska få opereras NU. Efter nära 3 h på operationsbordet hamnade jag på uppvaket som tog ytterligare 3,5 h innan jag orkade försöka mig på att vakna. Och då hade den dagen gått!

Läkaren talade om att de inte gjort någon skrapning av livmodern eftersom jag inte visste hur jag skulle ställa mig till en helt normal graviditet, och ska nu göra ytterligare hcg-mätningar på HC.

vad betyder det här egentligen? Gör man alltid Hcg-mätning efter en operation? Eller finns risken att jag trots allt har en helt vanlig graviditet oxå???
    Trots att vi inte alls hade tänkt oss fler barn (iaf inte NU) blir jag ju ändå lite pirrig över tanken, & tror nog att jag skulle bli lite besviken om det nu visade sig att det inte alls var det läkaren menade?

Har någon annan någon erfarenhet av detta? Försöker söka på nätet, men allt jag hittar är endast att "det är extremt ovanligt" med kombination av ett X och en intrauterin graviditet...

Ville mest skriva av mig lite men kom gärna med råd & tips!
    Vad händer om man skulle få ett X igen på den vänstra äggledaren, & den måste plockas bort? Blir man då helt plötsligt steril???
    Vilken historia! Puh... stackare. Det är inte alltid som man gör HCG-mätningar efter en operation men finns det chans till att du har en vanlig graviditet i livmodern trots att du även har haft ett x (alltså tvillingar tror jag, ett som fastnar i äggledaren och en som fastnar i livmodern) så kollar de halterna för att se hur de stiger. Stiger de med det dubbla varannan dag är du gravid i livmodern.. sjunker de så är det ingen graviditet där. Jag hade ett x nyss och ingen hinnsäck i livmodern.. så kanske är du gravid!!! Om du har ett till x borde väl ha sett det under operationen tycker jag. Du blir inte steril om den vänstra äggledaren oxå behöver plockas bort. Det finns IVF... och goda chanser!!! Lycka till nu,,,, skriv gärna när du vet nåt mer eller har nån mer fråga. Är inte expert men detta är vad jag tror.. KRAM
  • LYCKA82
    Bubbibalubbi skrev 2010-08-25 14:02:33 följande:
    Hej hej! Får jag vara med här?
    För en vecka sedan så åkte jag in till gynakuten pga ett MF. Nu en vecka senare åkte jag tillbaka pga molvärk och huggande, men inte så stark, smärta i vänster sida. De konstaterade att jag bär på ett X. Trots att de inte kan se det ännu. För en vecka sedan hade jag hcg 25, men igår hade det stigit till 110.
    De misstänker att fostret är väldigt litet pga den låga hcg-halten.

I våras hade vi ett MA i vecka 14. Med misstanke om mola. Men det var ett helt vanligt MA som tur var.

Ovanpå allt så har jag redan plockat bort en äggstock + äggledare pga cystor för 14 år sedan, och större delen av den högra. Ett under att jag ens blir gravid med andra ord. :)
    Välkommen till tråden.. såklart du får va med
    Vet vad du går igenom... eftersom det är så litet kanske kroppen stöter ut det av sig själv.. mina värden låg på 9800 när jag opererades!! Tur att du inte fick en mola senast.. en kompis till mig har haft det. Hon fkick vänta ett år med att försöka få barn igen. Hoppas innerligt att du plussar snart igen och att det går vägen den gången..kram
  • LYCKA82
    saltflingan skrev 2010-08-31 21:49:23 följande:
    Jag har haft mitt tredje vul idag och nu finns där ett hjärta som tickar!! Jag som helt hade gett upp hoppet och trodde att jag skulle få medicin idag för att få ut allt.

Tidsmässigt så stämmer det ganska bra, diffade 2-3 dagar med vad jag själv trodde så detta kanske kan gå vägen trots allt. 
    GRATTIS.... Är så glad att jag ryser... KRAM
  • LYCKA82
    ewaulrica skrev 2010-09-09 12:39:46 följande:
    Ställ dig i kö redan nu, i vissa landsting kan kön vara riktigt lång, upp till 1,5 år!! Själv hade jag inte hunnit med ett IVF från landstinget utan jag hade bokat tid privat. Men efter ett år så har du rätt till "hjälp" och utredning.
    Måste bara göra ett inlägg om detta då min läkare sa att det är vårdgaranti på IVF. 3 månader får det bara ta
  • LYCKA82
    ewaulrica skrev 2010-09-09 12:54:39 följande:
    Va?! Skojar du?! I Sthlm också? Undrar om det kan vara olika från län till län, för här är kön MINST ett halvår! Det bör man ju kolla upp, för min del handlade det ju om en förfärlig massa pengar för att hinna med, om det hade varit så!
    I västra götaland är det 3 månader... borde vara så i stockholm oxå tycker jag.. det är nåt nytt i alla fall.. kolla upp det!
  • LYCKA82

Ja man ska försöka själv under ett år, sedan får man göra utredning, därefter gäller vårdgarantin på 3 månader.. men man kan ju lyckas gå runt detta o säga att man har försökt ett år, om man vill ha snabbare hjälp..

• LYCKA82
    Mika1980 skrev 2010-09-30 18:30:00 följande:
    Hej igen alla, metrotrexat kan man få ända tills man har 10 000 i hcg enligt personalen på SöS, jag fick det som sagt - då hade jag 5000 i hcg, men inte hjälpte det..den sprack 4 dagar senare iaf.

Något jag funderar över, och som även min privata gynekolog blev lite upprörd över, är att de flesta verkar ha blivit inlagda för observation så fort man har uptäckt X:et. Men jag blev hemskickad och blev inte ens tillsagd att jag skulle ha någon hos mig - det listade jag som tur var ut själv, blev bara uppmanad att inte lämna stan.. Och jag höll ju på att dö, det hade kunnat undvikas om de hade åtgärdat X:et på en gång..blir upprörd när jag tänker på det. Om man inte med säkerhet med att cellgift kommer att hjälpa tycker jag att man ska operera på en gång, man kan inte leka med folks liv sådär!

Jag ska kolla ägglossningen på Sophiahemmet om ca 2 v., då vet jag om jag kan åka till Köpenhamn....

Lycka till alla
    /Mikaela
    Hej. Jag blir berörd när jag läser vad du skriver... jag hade ett x i juli och opererades då. (mitt andra x
    Jag blev oxå hemskickad efter att de upptäckte mitt x, hade värde på 7200 och de ville följa upp proverna efter två dagar. Om jag skulle få ont skulle jag söka akut.. men jag accepterade inte att bara gå hemma och vänta på att min äggledare skulle spricka så jag ringde till borås sjukhus dan efter  och de la in mig och opererade mig akut.. Det är tråkigt att man själv ska behöva ta initiativ och begära att de tar sitt ansvar... hade ju kunnat gå illa om jag väntat allt för länge ju.. 
    Hoppas att det går bra på besöket på Sophiahemmet.. och att du kan åka och få insemination i köpenhamn.
    Förresten hur fungerar insemination? Får man veta från vem spermierna kommer?
    Kram
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3