• Mmmbop

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Ingen fara med åldersnojan =) Vi är ju på g allihopa, jag hoppas på en hel del fina (rättplacerade) plus de kommande månaderna!

• Mmmbop

Kontrollmänniskor är vi allihopa =)

Mika: Hoppas, hoppas, hoppas du får ÄL från båda denna månad! Mitt ägg var iaf inte för stort... Möjligen lite litet med tanke på att den första bubblan de såg bara var 11 mm stor. Och då var jag i vecka 6...

Lycka till Theina! Vi håller naturligtvis tummarna för dig! Och dig RaraS för ett ägg från höger då!

Jag var och gav nytt blodprov imorse så nu håller jag tummarna att det sjunkit ordentligt!

Sunflower: Hur länge fick du vänta från det din läkare skrev remissen tills dess du blev kallad till spolning?

• Mmmbop
    Mika1980 skrev 2010-12-14 18:02:44 följande:
    Är lite glad - min gynekolog ringde mig i dag och sa att jag kunde komma förbi efter jobbet och hämta remisser för vul på sophiahemmet och recept på pregnyl (ägglossningsspruta) eftersom han skulle vara ledig nu och jag som sagt äter pergotime och bör kollas med vul. Blev positivt överraskad av omtanken, och att kunna reglera när man får äl genom att ta en spruta är ju perfekt om man nu ska åka till köpenhamn och inseminera :) Har inte känt så mkt mer på höger sida dock, men hoppas såklart. Om jag får fler äggblåsor i vänster äggstock och ingen i höger - tycker ni att jag ska chansa och åka till köpenhamn då?

Fick förresten höra av gyn att äggen inte kan bli för stora, det är äggblåsorna som kan bli uppåt 22-24 mm, själva äggen är mikroskopiska. Så då var det inte därför jag fick X, kan inte riktigt sluta fundera över varför.
    Skulle också vilja göra en spolning, är så rädd att det har blivit ngt knas med även högra äggledaren, genomgick ju en stor bukoperation och hade en infektion och blödning i buken även efter operationen..

Mmmbop: härligt, snart är du nere på 0.
    Vad skönt! Speciellt att kunna styra ÄL för inseminationen! Svårt att veta om du ska testa, jag förstår verkligen din längtan! Jag vet inte om du kör med sluten eller öppen insemination? Kör du med sluten är det ju inte apdyrt och då kan det ju vara värt att chansa kanske? Men fråga när du gör VUL:et, de kanske kan ge bättre svar

Jag tror jag provar igen utan pergo, det gick ju förra gången. Men nästa gång tänker jag boka ett VUL när ÄL-testerna börjar stiga för att kolla så det är något på g.

Om man måste vänta tre månader på spolning tror jag att jag kollar VUL varje ÄL och lossar det från höger så testar jag ändå. Min läkare sa att jag skulle vänta en mens efter Metotrexatet. Men det var mest för att allt skulle hinna läka. Det är verkligen olika besked. Men jag litar på min läkare. Man längtar ju så himla mycket! Man vill liksom försöka igen på en gång!
  • Mmmbop

Ni som inte opererat bort äggledaren, det kanske bara är jag och Sunflower(?)

Har ni haft problem när ni gjort tunga lyft? Jag får skitont på ett ganska obehagligt, obestämmbart sätt när jag lyft tungt eller ansträngt mig hårt... Lite som när jag blödde ut i buken men inte lika ihållande...

Känns det igen? Hur länge höll det i sig?

Sunflower: Ja =) Du hade rätt! Känns skönt att det går fort ner, nu ska jag inte tillbaka förens om två veckor och då hoppas jag att det är noll!

• Mmmbop
    acinna skrev 2010-12-14 21:22:12 följande:
    Mmmbop: Jag har också båda mina äggledare kvar... Och ja, jag känner av till och från vid långpromenader, tunga lyft eller långa spelningar musikkåren. Har sedan tidigt i graviditeten känt av min vänstra sida som en tryck eller ett obehag. Detta känner jag fortfarande trots att det gått två månader sedan operationen. Sa till läkaren att det var fantomsmärtor, men hon menade på att smärtan finns där för annars hade jag inte tänkt på det eller känt det.

Skönt att läsa att dina värden sjunkit så mycket!!! 
    Just det ja =) Det börjar bli så många! Så du känner det fortfarande alltså? Men hur långt gången är du nu? 9+? Hur länge sedan var x:et?
  • Mmmbop
    Mika1980 skrev 2010-12-14 21:42:22 följande:
    Mmmbop: jag valde en öppen donator sist  och kommer att göra det igen om jag insemineras, men måste jag har ivf har jag inget val - eftersom det är en läkare som utför det måste jag använda säd från anonym donator enligt dansk lag. :/ Men prisskillnaden mellan öppen och anonym donator spelar mindre roll, däremot kommer det bli svindyrt med insem +  att åka fram och tillbaka till Köpenhamn såhär precis innan jul. Men får jag äl på rätt sida så skiter jag i pengarna! :)

Och jag, som saknar äggledare, känner också  "fantomsmärtor" nästan hela tiden men speciellt mellan äl och mens.
    Ja, jag har också valt öppen, känns mer rätt. Men dyrt kan det absolut bli! Fast finns det minsta lilla chans håller jag med, då är det värt allt! Jag har sparat ihop till tre försök till så jag hoppas verkligen det funkar innan dess.

Ja, jag såg att det var det som gällde vid ifv... Lite knepig lagstiftning, men man får vara glad att iaf barnmorskorna får inseminera med öppna donatorer.

Undrar vad det är som gör ont. Speciellt på dig? Säger läkarna att det är fantomsmärtor eller kan det faktiskt vara att du får retningar i ärren eller så?

Åh vad jag håller tummarna för dig nu!
  • Mmmbop
    acinna skrev 2010-12-14 22:15:12 följande:
    Mmmbop: Jag opererades den 17:e september i år. Då var jag i vecka 10+0, men hade slagits med sjukvården sedan vecka 5+2...
    Du var nära i din gissning. Det är 8+6 idag! Ska in på mitt tredje VUL på torsdag och då ska de mäta pyret. De tyckte det eventuellt var lite mindre senast, men jag tror de har rätt eftersom jag trodde att vi missat ägglossningen.
    Grattis grattis! Jag hoppas ni får se så mycket ni bara kan på VUL:et och får med någon bild hem också kanske? Vad skönt att det gick så snabbt att bli gravid igen! jag hoppas naturligtvis på liknande resultat =) Fast en mens måste jag ju vänta pga Metotrexatet, för säkerhets skull.
  • Mmmbop
    RaraS skrev 2010-12-15 07:43:39 följande:
    Ja, det är lite olika...man undrar varför. Min gynekolog blev verkligen orolig när jag berättade hur det kändes i magen, "Varför har du gått med detta hela helgen? Varför har du inte kommit hit tidigare?" Vem vet, han kanske hade haft någon patient som det gått illa för innan, så att det var därför han tog det på sådant allvar....
    Men i vilket fall tycker jag väl det är bättre att de tar det på allvar än att bli hemskickad i väntan på att den ska spricka....
    Ja, alltså, min kompis hade klagat en del på Göteborgs sjukvård. Jag trodde alltid hon överdrev tills jag sökte för misstänkt x nu när jag var där och blev totalnonchad av läkaren. Han sa ungefär "x är så ovanligt att det mycket sannolikt inte är det"... Sedan åkte jag till gynakuten i Stockholm dagen efter och blev trodd direkt och noggrant undersökt. Det varierar nog mellan både landsting och läkare något fruktansvärt. Det är ju hemskt att det är så.
  • Mmmbop
    ewaulrica skrev 2010-12-15 12:15:11 följande:
    i v 5+1 såg man en hinnsäck i min livmoder, och att graviditeten "satt rätt". Sen är det ju frågan om det kanske diffar lite på ditt datum och när äl egentligen var, så var det i mitt fall och jag blev bakåtflyttad rätt så många dagar. (jag menar, är det så i ditt fall är det ju inte säkert att de ser nåt, än? kanske kan skapa onödig oro om du nu ska bort?)

Men eftersom du just ska bort så tycker jag att du ska försöka få en tid för att kolla upp det, man kan ju alltid göra ett försök?:) (är du i rätt tid så syns det ju :))

Vad tidigt du opererarades, förresten! Jag fick gå ända från v 6 till v 9 innan operationen gjordes!? (de hittade inte embryot någonstans) I vilken vecka har ni andra opererats?
    Jag fick Metotrexat i vecka 7+2. Sammanlagt var det fem (kanske sex, minns inte) läkare som tittade men det var bara en som hittade X:et och han hittade det varje gång (VUL tre gånger hos honom). Så tydligt att tom jag såg det. Så jag vet inte, det verkar inte som läkarna får tillräckligt med utbildning i att tolka VUL:en ordentligt. Han hittade det första gången i vecka 6+3 och då var det bara 11 mm stort. Men som sagt, ingen av de andra hittade någonting trots att de "rotade runt" ett bra tag
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3