• Rondellen

    Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

    MiniLou skrev 2010-06-13 20:35:29 följande:

    Hoppar in för att endast ställa en fråga, hoppas att det går bra!


    Beklagar era X och grattis till er som har lyckats att bli gravida igen.


    Undrar vilken vecka ni var i när det konstaterades en X graviditet?


    Jag var i v 6 men själva operationen gjordes inte förrän i v 8-9
  • Rondellen
    Jaynee skrev 2010-06-14 20:48:44 följande:
    Jag var i vecka 7... 6+3 om jag minns rätt.

    Jag har plussat idag förresten, bim+6, det ser mörkt ut, men hoppas ändå att det bara handlar om sen ÄL och att hcg-mängden stigit mer i blodet än i kisset. Shit.
    Usch vilken vånda! Har du inte börjat blöda så är det iaf ett gott tecken. Håller tummarna för dig!
  • Rondellen

    Jag tror jag kan komma med lite roliga besked att pigga upp tråden med.

    Nej... ingen graviditet att berätta om, men ändock en god prognos.

    Jag och min smabo var på återbesök för provsvar idag. Min sambo hade något färre spermier än normalt, men å andra sidan så var de extremt pigga, så de verkar fungera toppen.

    Jag har något förhöjt sköldkörtelhormon vilket kan vara förklaringen till mina missfall. Jag fick lämna blodprov för att säkert konstatera att så är fallet och får säkert svar om en vecka. Det som är bra med detta besked är att det går att medicinera. Så jag kommer få medicin vilket minskar risken för mf.

    Dessutom så hittade de inga anti-kroppar mot klamydia! Jag har haft ett positivt klamydia besked i min ungdom, och verkligen torterat mig själv i skuldkänslor för detta. JAg ahr varit övertygad om att det är därför ajg fick mitt X och att den andra äggledaren antagligen oxå är förstörd. Nu visar det sig att jag antaglgien ahde en väldigt mild klamydia, eftersom ajg itne ha några antikroppar kvar, vilket innebär att det finns en stor chans att den andra äggledaren är intakt.

    ...mendet bästa av allt. Vi står i kö för IVF! Läkaren tyckte att eftersom vi varit me dom så mycket, och att min sambo dessutom har cancerhsitorik som itne är helt avskriven (risk för att han kommer behöva göra strålbehandling i framtiden och därmed förlora sin fertilitet) så tyckte de att vi inte ska behöva vänta längre.

    Nu ska livmodern undersökas med konstrastvätska, man ska möjligen invänta effekt från medicinering mot förhöjt sköldkörtelhormon och sedan kommer IVF:en komma igång, antagligen någon gång under hösten.

    Det finns alltså goda chanser att jag blir gravid under detta år!

  • Rondellen

    Lappgeten:

    Jag tycker nis ka söka. Det är ju sjukhuset som tar beslutet, ingen kommer straffa er om ni sökt "för tidigt". Jag har ganska luddig uppfattning om när vi började försöka. Först slarvade vi unde rlång tid, typ "blir det så blir det" vi har väll egentligen inte börjat verkligen räkna dagar förrän i år! Men vi "godkändes" och nu är vi på tur att sätta igång IVF!

  • Rondellen
    Jaynee skrev 2010-06-25 10:45:37 följande:
    Jag är ganska säker på ett vanligt MF den här gången, har molvärk eller som kraftig mensvärk just nu och blöder stora klumpar. Glömde bort det alternativet i min noja, var helt inställd på bebis eller X. Känns inte så farligt i alla fall, tänker behålla min tid för VUL ändå, så får de väl se om resterna kommit ut. 
    JAg vet precis vad du menar. JAg fick mf i januari. När jag började blöda åkte jag till akuten och utgick ifrån att det var ett X. När de pratade mf så sa jag bara nejnejnej detta är ett X. ajg var bombsäker. JAg fick verkligen övertalas till att förstå att det faktiskt kunde vara ett mf!

    I efterhand kan jag konstatera att det hela var en "bra" information även om det var en obehaglig upplevelse, för då kan man ju i allaf all känna att ens äggledare verkar ha funkat. Mf är ju jättevanligt så tidigt.

    Jag skickar dig stora stora styrkekramar! Den psykiska pressen är värst. När allt är kollat och man vet vad man har att göra med, då kan man börja slappna av och hantera det.
  • Rondellen

    Jayne! Stora styrkekramar till dig!

    Jag försöker tänka likadant, att det kanske är skönt att inte vara gravid över sommaren o semestern ändå. Man måste göra så, njuta av att inte vara gravid också. Annars blir fokuset på att lyckas det enda som får ta plats.

    Jag har haft mf och många andra här. Det är så fruktansvärt vanligt att man ska itne oroa sig för det. Minst tio pårocent av allag raviditeter, antagligen fler, slutar i tidiga missfall.

    Önskar dig stort lycka till att ta sig igenom den jobbigaste perioden nu efteråt. Hoppas att någon av dina fina äggblåsor är vad som kommer bli en bäbis inom kort!

  • Rondellen

    Hej hej alla. Jag har varit inaktiv ett tag men ska ge mig in i tråden här igen.

    Jag opereradce bort mitt X med hela högra äggledaren i juli förra året. Fick cellgifter först och väntade de där tre månaderna. Jag blev snabbt gravid efter det men fick missfall bara några dagar efter BIM.

    Nu har vi varit på utredning och de har kommit fram till att jag dels har problem med sköldkörteln därav mina två missfall hittils. Därför har jag fått tabletter vilka har hjälpt i den bemärkelsen att blodprov visar att mina sköldkörtelhormonvärden nu är som de ska. Jag har fått göra en undersökning av med konstrastvätska av livmodern vilken var finfin. Det verkade även som om jag ahde passage i kvarvarande äggledare.

    Dock har vi en jobbig historia och min sambo har dessutom haft testikelcancer så vi har varit med om mkt. Därför erbjöd Sahlgrenska oss att få börja IVF vilket vi kommer göra inom två månader då vårdgarantin gäller och en månad har hunnit gå sedan alla prover var klara.

    Så efter en extremt jobbig period verkar det som att goda möjligheter finns att lyckas...

  • Rondellen

    Ting81.

    Jag ahr varit i precis samma sits som du! JAg fick i slutändan plocka bort den äggledaren det satt i. I efterhand har läkarna sagt att det är det bästa för då är den garnaterat dåliga äggledaren borta. Den blir nämligen skadad oavsett. Dessutom är det så att man oftast har en äggstock som är mer aktiv. Därför är det större risk att det fastnar på ena sidan. DÄremot är det så att om en äggledare är borta så tar den andra över. Alltså har du ägglossning på ex höger sida så plockar vänster äggledare upp ägget istället. Fertilitetn är alltså precis samma. 

    Det har gjorts massa studier på detta på Sahlgrenska sjukhuset. Sök på internet så kan du läsa om det själv.

    Jag ahr gått igenom både ditt pendlande mellan hopp och förtvivlan för att så småningom få det hela bekräftat samt fått göra en operation. Nu ett år senare är jag hoppfull och positiv igen. Jag har fått ett missfall efter vilket så klart gjorde mig mycket ledsen men det bekräftade att min vänstra äggledare fungerar. Spolningar har också bekräftat detta. 

    Pga att min sambo har cancerhistorik så får vi extrahjälp trots att läkarna är tämligen säkra på att vi kan bli gravida naturligt. Min sambo har haft testikelcancer, och rekommenderas helt enkelt inte vänta för länge. Så nu står vi i kö till IVF med behandlingsplanering 2:e november,

    Många många styrkekramar tilld ig. Det är en fruktansvärd sits du är i, men tro mig, hoppet är långt ifrån borta och du kommer se ljuset! Du får gärna i inboxa mig, jag stöttar gärna om du vill prata mer.

    Stor kram! 

  • Rondellen

    Hej vänner! Det var längesedan jag var aktiv i denna tråd. Jag fick X i juli 2009. SKulle denna månaden ha börjat med IVF. Men det behövde jag aldrig göra, för vet ni vad? JAG ÄR GRAVID! Helt oväntat! Det är inte konfirmerat än, men pluset var jättestarkt och det känns som de tär på riktigt nu. inte alls som när jag fick mitt X.

    Vill blåsa hopp i er alla emd att skriva detta. Jag vet själv hur viktigt det var med berättelser som dessa när man var som allra mest ledsen.

    Kram på er!

  • Rondellen

    Tack tack för lyckönskningar! Har ultraljud den trettionde. Men hittils känns allt bra! Jag mår illa, är supertrött och känner allt det där man "ska" känna i början. Känns lovande!

  • Rondellen

    Idag var jag på VUL. Läkaren fastslog att jag var i vecka 5+2. Inget foster syntes ännu men väl en hinnsäck och en gulekropp vilket utesluter ett nytt x. Vill dela med mig av denna positiva information. Det hjälpte mig när jag var som mest ledsen att läsa om andra där det sedan hade gått bra.

    Stort lycka till alla!

  • Rondellen
    ewaulrica skrev 2010-12-30 20:18:44 följande:
    Åh vännen...vad skönt att höra! G*R*A*T*T*I*S !  När man väl fått den infon så känns det lite lättare. Ska du få komma tillbaka fler gånger och kolla hjärtat eller nöjer de sig nu?
    Jag har vul igen den 18:e januari, det tror jag är standardtiden för när man kommer och gör första kontrollen. Denna kontroll var ju bara för att utesluta X. Jag antar att jag får lugna mig och utgå ifrån att om allt känns bra och inget oväntat händer så finns ett tickande hjärta även omd et var för tidigt för mig att se det. Det är skönt att få oroa sig för "bara" missfall som normala tjejer nu, och inte missfall ELLER X.

    Åh! Jag önskar att jag kunde resa tillvaka i tiden och säga till den där ledsna ch förtvivlade tjejen som undrade hur det skulle gå att allt faktiskt skulle ordna sig! Istället ger jag hopp till er hoppas jag!
  • Rondellen
    ÄrtaMärta skrev 2011-01-04 15:29:59 följande:
    Grattis till alla er som plussat och för er som varit på VUL =)!
    ng nfrågade om vi som varit gravida har haft mensvärk. Jag hade riktigt ont i magen vissa dagar minns jag men det var bara livmodern som växte så det är helt normalt att känna mensvärk =), se det som ett bra tecken =)!
    Jag hade jättemkt mensvärk, jag var övertygad om att mensen skulle komma vilken dag som helst!
  • Rondellen
    BIM:

    RaraS: 6/1-2011 (försök 2 efter x). Vänster ÄL bortopererad, med titthål, den 4/10-10, v 6+4.

    Miny: 7/1-2011 (försök 11 efter X)

    LillaFrugan: 24/1-2011  (Försök nr 4)

    Lemis: 2/2-2011 (försök nr 1 efter X.  bukop, höger äl togs bort).

    Mika1980: 5/2-2011 - försök 3 efter X. (Akut bukoperation/spräckt äggledare 31/8-2010 efter metrotrexatbeh. 1 äggledare kvar).

    Mmmbop: ~10/3-2011 (försök 1 efter X) X vänster, Metotrexatbehandlad 1/12-10. Båda ÄL kvar

    Gravida:

    angio101: BF 23/1 2011, gravid på försök 2 efter X (brusten vä äl, borttagen 28/1 2010 v8, "kejsarsnitt")

    ewaulrica: planerat snitt 14/4 2011 gravid efter 9 försök, ca 1 år efter op för X i vä ÄL, som togs bort

    Acinna: BF 19/7 2011, gravid på försök 1 efter X (titthålsoperation 17/9-10 i v.10+0, har båda ÄL kvar)

    LYCKA82: BF 16/8 2011

    Sejda79: BF 27/8, gravid på 7:e försöket efter X (operation 1/4-2010, höger äl togs bort)

    Frikadellen bf 30/8, gravid efter ett års försök.
  • Rondellen
    Mika1980 skrev 2011-01-05 12:41:09 följande:
    Sunflower, nej det var inte min förtjänst..jag kom nämligen in med ambulans vid 21-tiden 31/8 och opererades till midnatt ungefär. Vet inte varför vi behandlades så olika, mitt X var ju som sagt 2x2x2 cm stort och jag hade varit inne tidigare samma dag och klagat över att jag började få ont. Men fick värktabletter och kommentaren att det känns lite när metrotrexatet verkar.. Morgonen efter operationen tittade en skamsen överläkare in (samma som hade skickat hem mig med värktabletter) i mitt "bås" och sa: ja det var ju olyckligt att det slutade såhär. Jag var så borta av all morfin så jag orkade inte ens svara, men jag var grymt besviken på att de inte lyssnat på mig när jag hade bett om operation istället för metrotrexat.
    Jag var med om liknande upplevelser. Jag fick också metrotrexat, men blödningarna blev bara värre och värre, en vecka senare när jag var i göteborg började jag störtblöda fick så ont att jag knappt kunde gå och blev körd till sahlgrenska där de konstaterade att äggledaren var sprucken och att ajg ahde blod i buken. De sa att det var konstigt att de på sös i stockholm fortfarande höll på med dessa behandlingar. På sahlgrenska går de numera i princip alltid direkt på operation. Att ta bort äggledaren försämrar inte fertiliteten förklarade min läkare eftersom den kvarvarande plockar ägg öven från motsatt sida. Om den kvarvarande dessutom är fin är det desto större anledning att ta bort en som man vet är skadad för att minska risken att det händer igen. Så sa min läkare på sahlgrenska!

    Och jag är glad att jag inte fick behålla en trasig äggledare som ställer till. Nu är jag gravid på rätt ställe och det har min kvarvarande äggledare skött utmärkt.
  • Rondellen
    Sunflower Sthlm skrev 2011-01-05 21:30:51 följande:
    Nu är vi hemma igen, vilken låång vistelse det blev på akuten till slut.

    Slutsatsen av mitt besök blev att jag förmodligen har ett tidigt missfall då mitt hcg endast var 10. Läkaren sa samtidigt att det oavsett kan vara både en väldigt tidig graviditet eller ett nytt X men hon gissar på missfall. Jag ska komma tillbaka på måndag och lämna nya blodprover och så ska samma läkare ringa upp mig under dagen. Men jag blöder lite mer än vad som är vanligt i en tidig graviditet. Så fortsättning följer på måndag.  

    Men oavsett så är jag glad om det inte är ett nytt X även om min man tillförde en ny dimension till det hela. Han menade att, om det är ett nytt X så kan de operera bort den skadade äggledare så slipper vi oroa oss för den men... jag är nog ändå nöjd om jag slipper det. :) Visst, oron för ett nytt X finns kvar men jag slipper gärna operation. Tror jag.  

    Tack för era fantastiska ord, de värmde oerhört när jag satt där i väntrummet. Tack och stora kramar till er!
    Jag fick ett tidigt missfall efter mitt x. Även om det var tråkigt kändes det betryggande för det visade att ett ägg faktiskt hade passerat somd et skulle även om resten inte hade funkat.

    Skickar över en stor kram!
  • Rondellen
    RaraS skrev 2011-01-06 15:20:44 följande:

    Idag är det jag som bryter ihop och försöker komma igen...

    ....började förstå redan imorse att inte skulle gå denna månad. Vaknade och min man sa direkt att mina bröst inte var så stora och spända längre.

    Sedan gjorde jag ett av mina gratis-test från billiga-tester. Ett skuggstreck kunde jag se....som i förrgår som jag gjorde ett sådant test. Tänkte att om strecket beror på hcg så utvecklas det ej normalt, när det är lika starkt som i förrgår. Clearbluestrecket igår var lite tydligare än det här...

    Sedan började magen göra skitont på förmiddagen och nu vid lunch kom min mens, det ömmar skitmycket från min högra sida också, där som det har huggt i flera dagar. Jag brukar inte känna såhär mycket vid mens, men det var ju jäkla punktlig i alla fall.

    Man känner sig så knäpp...känns som jag lurat min man att tro på något som inte finns...men han tror att det kan ha varit något ändå. Vi har ju båda trots allt sett skuggstreck från 3 tester nu 3 dagar i rad...och han har ju själv sett hur mina bröst inte får plats i mina bh:ar längre...

    ...själv vet jag inte vad jag ska tro. Om jag är helt knäpp i huvudet eller om det faktiskt har varit något, som "bara" inte stod rätt till.

    I alla fall....bara att bryta ihop och komma igen, som min man säger...nästa ÄL verkar i alla fall komma på en helg om ett par veckor, hoppas den kommer under helgen för min man jobbar borta under veckorna fram till mitten mars. Känns som jag aldrig kommer att bli gravid...och nästa ÄL kommer väl antagligen från vänster sida

    Synd att det är så långt till Stockholm...hade varit kul att träffa er och ta en fika, när allt känns såhär hopplöst! Hoppas ni får det trevligt!


    Den där besvikelsen är urjobbig. Men vännen, det ska inte spela ngn roll vilken sida som din ÄL kommer på, för äggledaren är så rörlig att den kan plocka från båda sidor. Har man bara en kvar tar den över bådas funktion. Hoppas det ger sig nästa gång!

    Som tröst kan jag säga att när jag blev gravid trodde jag definitvt att jag hade missat ÄL. Jag och min sambo hann inte få till det på "rätt dagar" då jag reser mycket i tjänsten. Ändå blev det! Så jag väntade jättelänge med att testa för jag var ÖVERTYGAD om att jag inte var gravid denna månaden och att det bara var slöseri på test. tom när mensen var sen! Känns konstigt nu med tanke på alla månader man TROTT att manv arit gravid men fått ett negativt test som svar. När det händer kan det verkligen komma överrumplande!
  • Rondellen

    Hej Vänner!

    Här kommer jag för lite rapportering för hur det går för en gammal kämpe i gänget... Efter två missfall och ett förfärligt utomkvedeshavandeskap har jag idag för första gången sett ett levande foster i min livmoder!

    Ultraljudet i vecka 5 visade bara att det satt på rätt ställe även om inget foster syntes än. I morse fick jag se en liten grå flimrig krabat med ett litet grått flimrigt hjärta som slog så snabbt så snabbt. Första gången jag grät under denna graviditet! Vecka 8+0 idag!

    Jag önskar er alla att ni får vara med om samma lycka. När allt var som värst tänkte jag hela tiden, det kommer komma en dag när detta inte längre spelar någon roll, för när man väl har lyckats spelar det ingen roll vad man varit med om innan. Precis så känner jag nu. Jag trodde aldrig de hemska minnena skulle kunna börja spolas bort, men det gör de.

    Stora kramar!

  • Rondellen

    Hej vänner! Jag hade ett X i juli 2009, trodde aldrig jag skulle lyckas bli gravid igen. jag var riktigt deppig. Nu är jag i vecka 19 med en liten skojare som virvlar runt där inne :)

    jag tänkte alltid att när man väl får sitt barn så spelar det ingen roll vad man har varit med om, och så är det faktiskt!

    Hoppas att det lossnar snart för alla er här inne!

    Kram

Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3