• Hjärtat78

Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3

Mika: Lycka till ihelgen i Köpenhamn!!!

Från ett snökaos i Malmö...Skrattande

• Hjärtat78

Mika: När det kommer snö här nere i det skånska landskapet då blir det kaos även för danskarna och tågtrafiken
    har ju inte fungerat dom senaste dygnen över sundet utan skes med bussar. Dom sa igår på tv om man ska ut i trafiken så tänk med hjärnorna *hihi*...

Nu hoppas vi att allt går vägen!!!!

Kram

• Hjärtat78
    Rondellen skrev 2010-12-23 23:31:54 följande:
    Hej vänner! Det var längesedan jag var aktiv i denna tråd. Jag fick X i juli 2009. SKulle denna månaden ha börjat med IVF. Men det behövde jag aldrig göra, för vet ni vad? JAG ÄR GRAVID! Helt oväntat! Det är inte konfirmerat än, men pluset var jättestarkt och det känns som de tär på riktigt nu. inte alls som när jag fick mitt X.

Vill blåsa hopp i er alla emd att skriva detta. Jag vet själv hur viktigt det var med berättelser som dessa när man var som allra mest ledsen.

Kram på er!
    GRATTIS!!  och ha en riktigt GOD JUL ♥ och allt går vägen denna gången!!!
  • Hjärtat78
    Trissönskan skrev 2011-05-26 12:24:43 följande:
    Idag är det en riktig skitdag!

Fast jag känner mig bättre i operationssåret är jag bara ledsen idag. Kanske är det nu först jag fattar missfallet på riktigt? Gråter bara för mig själv och känner mig nere. Försöker hitta något på nätet som säger att jag kommer att bli gravid på nästa försök - vilket naturligtvis inte finns. Trodde det skulle bli så lätt allt. Som förut.

Jag läser om så många tappra kämpar här på familjeliv som går igenom fruktansvärd väntan men som ändå kämpar på så länge. Jag är inte så stark. Jag vet att jag egentligen är lyckligt lottad med mina två tjejer som jag älskar så mycket, men jag känner nästan panik att inte kunna ge min underbara man det barn han drömt om i så många år. Vår kärleksbebis.

Idag känner jag mig trasig. Värdelös. Efter så många bukoperationer som jag gjort är sannoliketen att nästa äggledare också är trasig väldigt stor. Jag känner riktig skräck när jag tänker på att kanske behöva försöka länge att bli gravida för att bara gå igenom ett nytt X?

Ni som klarat att gå igenom detta är fantatiska!!!

Jag är ledsen att jag bara gnäller och svamlar och att mina probelm är små jämfört med många andras här på FL men jag känner att jag måste skriva av mig lite... KRAM

Du har rätt till att gnälla, klaga och gråta.Speciellt när man får se sitt lilla knytes hjärta slå, sitter på fel ställe och att du måste ta bort det. Kroppen blir i ett uppror och man vet inte hur man ska tolka sina reaktioner och det tar tid att ta sig igenom perioden som kommer efteråt, men man ska göra det i sin egen takt.

För 1 år sen fick jag utomkved v7+3 och trodde det skulle lyckas bli gravid igen även om dom tog bort vänster äggledare. Var ledsen mycket efter titthålsoperationen och efter 5 veckor kom mensen och tänkte nu blir allt bra igen. Efter en månad fick jag ont igen på samma sida och visade sig vara en cysta som efter Äl som fylldes med vätska och skulle försvinna efter några månader. Fick gå på VUL kontroll och först på hösten hade den försvunnit men då dök en annan cysta upp som visade sig vara chokladcysta och nu förstod dom varför jag hade sammanväxningar i magen och ägget hade fastnat i äggledare. Det var Endometrios som hade blommat upp i magen och efter många försök att lyckas bli gravid och inget hjälpte, tog även till att äta olika sorters hälsotabletter och Äl varje månad men mensen kom ändå och fick smärta och kramper från en annan jord så blev det ny titthålsoperation igen för 2 veckor sen.

Är nu satt på nedreglering under sommaren för att börja med IVF i augusti för att kunna bli gravid.. Jobbigt när man själv inte kan bli det på egen hand utan måste ta till hjälp. Hormonerna rusar runt nu efter sprutan jag får ta samt drömmen att bli gravid, när man ser att vissa behöver bara vifta med kjolen för att bli det och sen andra får kämpa och kämpa för att något ska hända... man blir frustrerad.. Ge inte upp hoppet även om vissa dagar känns jätte jobbiga och andra känns hur bra som helst.. FL är ett jätte bra ställe att få ventilera och få råd från andra som har gått igenom samma sak.

Styrkekramar till dig!!!

• Hjärtat78
    LYCKA82 skrev 2011-09-01 15:58:28 följande:
    Vet inte om ni kommer ihåg mig.. fick utomkveds i augusti 2010 (har haft 2 st).. och nu har äntligen vår lilla dotter kommit till världen.. vi är såå lyckliga. Vikt 2900 g och 47 cm lång..

Stort lycka till alla som haft utomkveds.. kram

Grattis till Agnes!!!
    Kram
  • Hjärtat78
    Supers skrev 2011-11-10 08:03:59 följande:
    Hej på er,
    Var på återbesök hos gyn igår ang min cysta som sitter på min "friska" sida.
    fick vänta 30 min & fick än en gång en ny gynläkare..suck...
    En manlig utländsk som hade lite svårt me språket....varför kan man inte få samma läkare varje gång...hoff...nå jag sk aväl va glad att jag fick tid i alla fall så jag fick kolla upp cystan.
    Cystan hade växt lite men inget som oroade honom, det är en ofarlig blodcysta som kan bildas vid ÄL.
    Dom vill helst inte operera & det vill inte jag heller, för det är ju alltid en risk o speciellt när jag bara har kvar en äggledare.
    Men en kan ju som sagt försvinna av sig själv, men den kan även spricka o det är det ju akutoperation som gäller.....hoppas hoppas att den försvinner av sig själv..
    Ska på återbesök igen om 3 månader..så vi  får hålla tummarna att den håller sig lugn o inte växer.
    Han trodde itne att det påverkar min chans att bli gravid...o han menade på att ägglossning har jag för det är oftast i samband med en som såna här cystor kan bildas..

Var jätteöm just på den sidan igår kväll men det var nog för att han petade lite på den med staven, hade svårt o sova för hela senariot i våras spelades upp i mitt huvud igen...väckte lite minnen...hade ju en cysta då med som sprack utöver mitt utomkveds...
    Usch..vill verkligen inte vara med om det igen...så jag är väl lite rädd även om cystan just nu är så liten..men tänk om jag skulle bli gravid igen o den börjar växa...huhuuu...fast o andra sidan så får jag ju läkarhjälp på en gång & då borde dom ju upptäcka det.

Ville bara skriva av mig lite....
    Ha en bra dag allihopa nu är det dax för tvättstugan igen :p

Kram kram

Hej, såg att du hade skrivit om din blodcysta och dom uppkommer när man har endometrios och blodet från mensen blöder ut via äggledaren till buken. Annars bildas det inga chokladcystor som det heter och består av gammalt blod. Jag hade x ifjor och efteråt så bildades det 2 chokladcystor varav den ena sprack i januari och jag har aldrig haft så ont inte ens när jag hade x:et, den andra opererades bort i maj i år och även tog bort sammanväxningar som man får av endometrios...

Har inte lyckats bli gravid sen X:et och pga endometrios så nu försöker vi via IVF istället.

• Hjärtat78
    Supers skrev 2012-01-11 10:03:38 följande:
    Hejsan,

Nu är jag hemma igen, el jag fick komma hem igår. Operationen gick bra, hade en sk chokladcysta som var ca 6 cm stor...läkarn sa även att min kvarvarande äggledare ser fi ut , däremot har jag tydligen en kronisk ofarlig sjukdom som heter endometrios, även det cystorna kallas, jag har ju inte haft några problem med den sk sjukdomen men jag har vävnader i bukhinnan,som då i flesta fall ger problem med menssmärtor, men jag har inte upplevt att mina menssmärtor vart värre än vanligt. Det innebär att att allt mensblod inte kommer ut utan att en del blod "åker tillbaks" o å bildas dessa cystor med gammalt blod..samt att man då ska ha väldigt ont vid mens. Men som sagt jag har inte haft nga problem med detta..så det är bara o hoppas att det förblir så annars finns det nån medicinering på detta.

Detta kan orsaka att jag har svårt att bli gravid tyvärr, vi ska försöka på egen hand i nga månader och funkar inte det så ska vi ta kontakt med läkaren så remitterar hon oss till sahlgrenska för utredning o provrör.
     Äntligen lite ljus i allt mörker, måste säga att behandlingen här på SÄS var mkt bättre än på huddinge, där var man bara en i mängden ..medans här var dom omhändertagande & tydliga med all info.

Jag var rätt borta efteråt o mådde illa, åkte in halv ett och fick komma upp på rummet vid 18 tiden, så min sambo hade en snurrig tjej haha...som fick skrattanfall & det gör så jekla ont i magen av att skratta haha
    Mådde rätt illa efteråt när jag vaknade, men vi kom fram till att det var för att jag inte kunde ta mig på toa..lite snurrigt men tillslut vid 22 så lyckades jag ta mig dit .

Är hemma från jobbet idag och imorgon så får vi se hur et känns, är mer rörlig idag än igår, svårt att hitta en skön ställning & sen ta sig upp för  att gå på toa osv..höll på svimma igår kväll när jag skulle på toa...

Men nu är det gjort..o nu kan vi blicka framåt..känns skönt. Dock finns det ju en risk att jag bildar dessa cystor igen vid ägglossning men men...en dag i taget helt enkelt.

4 små snitt på magen hoppas att det inte blir fler snitt, förutom vid graviditet om det skulle behövas..min stackars mage ser ut som en nåldyna snart.
    Apropå nåldyna fick min sambo ge mig en spruta kvällen innan, stackarn bara skakade efteråt...fick ett fint blåmärke ;) men nu vet vi hur man ska göra ifall dt skulle behövas igen.

Nää nu måste jag ta mig till toan...pust & stånk ;)

Tack för eran omtanke. Kramar till er alla 
    Hej!

Efter mitt X 2010 dök det upp cystor på mig med och ifjor i maj tog dom bort 1 chokladcysta och rensade bort sammanväxningar i buken,  direkt efter blev jag satt på nedreglering ( klimateriet) för att endometriosen inte skulle komma tillbaka med en gång. Därefter skickade läkaren remiss till IVF med hög prioritet eftersom jag inte själv lyckades bli gravid  sedan X:et och i höstas fick vi göra första ivf som misslyckades och nu väntar vi på andra försöket eftersom vi får 3 gratis försök av landstinget.

Jag har sen tonåren haft smärtsam mensvärk men dom har aldrig vetat varför förrän hösten 2010 då dom upptäckte chokladcystan. Så endometiosen kan skilja sig ganska mkt, vissa kan knappt gå så ont dom har medans andra knappt känner av den.

Håller tummarna att du snart får ett plus!!
    Kram!!   
Svar på tråden Utomkveds - Vad händer sedan? tråd 3