• Fiviva

Vad händer om jag tex bryter benen?

Jag har funderat på en sak..
    vad händer om jag tex skulle bli påkörd efter att ha lämnat barnen på dagis, och i bästa fall bryter benen.

Om man inte har något kontaktnät som ensamförälder vem tar då barnen till tex dagis?
    Jag tror inte jag skulle fixa två små barn under 3år i rullstol hela dagarna.

bara en tanke som slog mig nu när det är så äckligt halt ute.

• Svar på tråden Vad händer om jag tex bryter benen?
  • Fiviva

Ingen som har erfarenhet av detta eller råd hurvida man skulle gå tillväga om olyckan skulle vara framme?

• Klant och Fjant

Angtagligen skulle soc bli inkopplade och en kontaktperson utses som hjälper till med barnen. Kanske t.o.m. en stödfamilj. Beroende på när man kommer hem igen o.s.v.

• Fiviva
    Klant och Fjant skrev 2010-01-25 09:53:49 följande:
    Angtagligen skulle soc bli inkopplade och en kontaktperson utses som hjälper till med barnen. Kanske t.o.m. en stödfamilj. Beroende på när man kommer hem igen o.s.v.
    usch skrämmande tanke. men det är bra att höra att det finns hjälp att få.
  • snusmumrik531

Jag fick en knä fraktur när mitt barn var strax under året och han hade inte börjat gå än. Jag fick inte heller stödja på mitt ben på 9 v. Jag kontaktade en kurator medans jag låg inne på sjukhuset efter op och med hennes hjälp löste det sig.
    Jag fick hemtjänst som kom till mig mellan 8 -16 dagarna och därefter hade jag anhöriga som hjälpte till och avlastade mig.

Hemtjänsten gör ju vanligtvis bara "punkt insatser" men jag fick en spec.  tjej som kom och tog hand om min son på dagarna samt tog lättare städning 1 ggr /v.
    Fungerade kanon och hon som kom tyckte det var skitkul.

• Lia85

Vet att en vännina fick hjälp av hemtjänsten att lämna och hämta på dagis efter en olycka. Och att soc kopplas in är ju ingen fara när det är av denna anledningen (inte annars heller, men förstår hur du tänker  )

• Trollet Ludenben

Tycker det låter naturligt att sociala kopplas in. De är ju inte för att ta barnen från mamma och att du får kämpa för att få dem tillbaka, det är ju för att hjälpa dig klara vardagen.

Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
  • Fiviva
    Nightrunner skrev 2010-01-25 10:04:49 följande:
    Du får väl sätta dem i en taxi.
    Haha kommer aldrig hända.
  • Fiviva
    Lia85 skrev 2010-01-25 10:04:59 följande:
    Vet att en vännina fick hjälp av hemtjänsten att lämna och hämta på dagis efter en olycka. Och att soc kopplas in är ju ingen fara när det är av denna anledningen (inte annars heller, men förstår hur du tänker  )
    Ja jag är ju inte orolig för soc på så vis. men tanken familjehem som avlastning är skräck för mig pga alla hemska historier man hört.
    Då skulle jag föredra att någon kom hem och hjälpte mig i mitt hushåll, än att ha barnen hos främmande människor utan uppsikt.
  • Fiviva
    Trollet Ludenben skrev 2010-01-25 10:06:55 följande:
    Tycker det låter naturligt att sociala kopplas in. De är ju inte för att ta barnen från mamma och att du får kämpa för att få dem tillbaka, det är ju för att hjälpa dig klara vardagen.
    Det var till dig detta skulle :0)

Ja jag är ju inte orolig för soc på så vis. men tanken familjehem som avlastning är skräck för mig pga alla hemska historier man hört.
    Då skulle jag föredra att någon kom hem och hjälpte mig i mitt hushåll, än att ha barnen hos främmande människor utan uppsikt.
  • Trollet Ludenben
    Fiviva skrev 2010-01-25 10:15:17 följande:
    Det var till dig detta skulle :0) Ja jag är ju inte orolig för soc på så vis. men tanken familjehem som avlastning är skräck för mig pga alla hemska historier man hört. Då skulle jag föredra att någon kom hem och hjälpte mig i mitt hushåll, än att ha barnen hos främmande människor utan uppsikt.
    ok

Ja, det kan jag förstå. Hellre hjälp i hemmet än att barnen tas till familjehem.
    Älskade ungar Frodo 021001 och Elias 090224
Svar på tråden Vad händer om jag tex bryter benen?