• AasaC

Vi som har MS (Multipel Skleros). Del 14

Dax igen för en till fortsättning på MS-tråden!

Här samlas vi som har MS. Du får ha en diagnos, vara under utredningen eller kanske du misstänker att du har MS och har funderingar angående detta. 
    Detta är en stödtråd och här visar vi HÄNSYN.

Pga att det tidigare kom en del opassande och jobbiga inlägg i tråden, så är det nu längre inte tillåtet att prata i andra hand ... dvs om sin anhöriga, vän eller vårdtagare. Anhöriga m fl hänvisas till att istället starta egna trådar. Det går även bra att inboxa mig (TS av den här tråden) om du har någon fråga men du inte kan ställa den här eftersom du är OT.

Inlägg som anses opassande på något vis anmäls.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 10:31
    Medlemstråden för oss, hittar du här: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m50278085.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-05 20:01
    Jag har även skapat en grupp på Facebook för oss här i tråden. Det är en hemlig grupp, så att även de som inte är helt öppna med sin sjukdom kan vara med.
    Om du vill vara med i Facebook-gruppen, så skicka ett meddelande till mig med ditt namn och/eller din e-postadress, så att jag kan söka rätt på dig på Facebook för att sen kunna lägga till dig i gruppen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-20 17:45
    Hm ... det är ju lite svårt att skicka ett meddelande till TS när hon ser ut att vara avreggad. Jag ÄR inte avregistrerad, utan har bara bytt namn. Här är länken till min sida: www.familjeliv.se/hem/aasa76/presentation.php

• Svar på tråden Vi som har MS (Multipel Skleros). Del 14
  • Anonym
    busbajsen skrev 2011-07-13 23:16:52 följande:
    www.ms-portalen.se/att-foerstaring-ms/symtom-...
    Enligt länken:

Kronisk neurogen smärta

Detta är den allra vanligaste och mest obehagliga formen av smärta vid MS. Den orsakas av felaktiga nervsignaler som genereras av MS-lesioner i hjärnan och ryggmärgen. Den neurogena smärtan omfattar följande typer av smärta:

Parestesierna, som omfattar domningar, stickningar, skakningar, brännande smärta, tryckkänsla och ökad känslighet för beröring. Denna typ av smärta beskrivs som värk eller som en dunkande, huggande, utstrålande, gnagande eller pirrande smärta samt spändhet och domning.

Precis så skulle jag kunna beskriva mitt "tillstånd" med värk, obehag för beröring, domningar, elstötar - ilande smärta. Men jag har inte MS - alltså kan det vara ett tillstånd pga annat... 
  • Lejoninna77

Hej alla MS:are!

Jag vill först börja med att tala om att jag tycker att ni verkar vara så positiva och glada,trots sjukdomen,och det gör mig glad i hjärtat,för jag har stor misstanke själv att jag är sjuk i MS..

Jag skrev i den här tråden någon gång i våras,när jag hade problem,och läkarna bara sa att det var psykiskt,vet inte hur många ggr jag sökt läkare,och kännt mig såå kränkt och sviken att jag inte sökt på 2 mån,men jag tog mej i kragen och beställde en ny tid nästa vecka.Sköterskan jag talade med sa att man visst kunde kräva en remiss till neurologen,så det tänker jag göra!! Denna gång ger jag mig inte!!!

Lite om mig själv: Jag är snart 34år,gift,och har 5 barn,och är gravid i v.32 med nr.6.

Jag började få symtom för snart 8 mån sen,ungefär i samma veva som jag blev gravid,och det har bara blivit mer o mer med tiden.......

* Värk i leder
    * Pirrningar i ena ytterörat
    * Pirrningar nedanför underläppen ibland när jag äter
    * Pirrningar uppe på ena foten
    * Konstig känsla i några av tårna på ena foten,svårt att känna kyla riktigt
    * Stickningar/bränningar på armarna,benen,händerna,fötterna och i hårbotten
    * Svaga "kittlingar" på vänstra sidans arm o ben
    * Konstig känsla på halva magen,som om jag inte har känsel,men när jag tog på magen med handen         så hade jag ju det!!
    * Ibland ser jag svarta streck o prickar i synfältet
    * Pirrningar på ena sidan av vaden
    * Domningar i underlivet(fast det kan ju ha med graviditeten att göra)
    * Muskelryckningar lite här och var i kroppen
    * Känns ibland som ett tryck på ena sidan av näsan,samtidigt som det rycker i musklerna där så man ser det med blotta ögat
    * Får ibland ont på vä. sida av huvudet,men inte inne i huvudet,märkligt!

I dagsläget har jag problemet med tårna på hö. fot,det känns som om jag inte har känsel i dem när jag går,fast om jag tar på dem så känner jag det.Idag provade jag att hålla en kylklamp mot tårna och jag kände faktiskt inte kylan!!! Det är mkt skrämmande tycker jag!!! Det har varit så i snart 3 veckor,så det kanske är det här som man kan kalla för skov?!!??

Känner ni igen er i mina symtom???? Är det någon av er som fått MS-symtom under tiden ni varit gravida?? Jag tycker annars att jag läst att man brukar vara förskonad från skov under graviditet,samt att det är mkt ovanligt att MS bryter ut under graviditet.Och visst kan de va ärftligt?,det är 2 st kvinnor i 60-årsåldern på min pappas sida som har sjukdomen.

Jag känner att jag skulle behöva lite peppning inför besök hos VC,och hoppas att jag kommer vidare till neuro.mott. för snart orkar jag inte med alla dessa konstigheter i kroppen.
    Vet ni förresten om man får göra MRT när man kommit så här långt i graviditeten??

• MrsFlash

Jag har haft skov när jag var gravid, då kom det i månad 5. Sedan fick jag skov efter graviditeten. Det är inte så vanligt med skov under graviditet, eftersom graviditeten i sig skyddar. Det är skönt. Men efter är det istället högre risk efteråt. Nu är jag gravid med mitt andra barn, men det är så tidigt så att det har inte ens börjat märkas än. Jag hoppas att jag inte får något skov och amningen ska jag fundera både en och två gånger på. Kanske kommer jag inte att amma alls, eftersom risken för skov är störst efter graviditet.

En del av dina sympton känner jag igen, men jag har aldrig haft så många olika på samma gång. Det brukar hålla sig till en eller två av de symptom du beskriver åt gången, om man kan säga så. Har du allt det här samtidigt? Det är viktigt att du får det här utrett tycker jag, men jag vet inte hur mycket de kan göra när du är gravid. MR kan de göra, men vill du det? Jag har aldrig velat göra det när jag har varit gravid. Men min läkare sa att efter månad 3 så får man lov att göra det.

Kanske vore det bra om du åtminstone fick prata med någon innan nr6 tittar ut, för att göra utredning efter graviditeten.    

• Lejoninna77
    MrsFlash skrev 2011-07-15 18:03:24 följande:
    Jag har haft skov när jag var gravid, då kom det i månad 5. Sedan fick jag skov efter graviditeten. Det är inte så vanligt med skov under graviditet, eftersom graviditeten i sig skyddar. Det är skönt. Men efter är det istället högre risk efteråt. Nu är jag gravid med mitt andra barn, men det är så tidigt så att det har inte ens börjat märkas än. Jag hoppas att jag inte får något skov och amningen ska jag fundera både en och två gånger på. Kanske kommer jag inte att amma alls, eftersom risken för skov är störst efter graviditet.

En del av dina sympton känner jag igen, men jag har aldrig haft så många olika på samma gång. Det brukar hålla sig till en eller två av de symptom du beskriver åt gången, om man kan säga så. Har du allt det här samtidigt? Det är viktigt att du får det här utrett tycker jag, men jag vet inte hur mycket de kan göra när du är gravid. MR kan de göra, men vill du det? Jag har aldrig velat göra det när jag har varit gravid. Men min läkare sa att efter månad 3 så får man lov att göra det.

Kanske vore det bra om du åtminstone fick prata med någon innan nr6 tittar ut, för att göra utredning efter graviditeten.    
    Tack så mkt för ditt svar!! NEJ,NEJ jag har inte haft alla symtom på samma gång,jag skrev ner allt jag kännt under dessa 8 mån,och det har nog varit ungefär som du säger 2 symtom åt gången.Men jag tycker att jag kännt så mkt olika symtom på den här "korta" tiden att jag är skiträdd att det (om det visar sig vara MS) är den värsta variantenGråter Usch det här är verkligen jobbigt!! Nej,jag tror inte heller att jag vill göra nån MR förrän bebisen är född,men det kan ju vara bra att ha påbörjat utredn. och kanske ha en tid bokad för MR.Men det låter läskigt det där att man kan få skov efter förl.,jag tycker det är så mysigt att ammaGlad
  • Anonym
    Lejoninna77 skrev 2011-07-15 16:49:48 följande:
    Hej alla MS:are!

Jag vill först börja med att tala om att jag tycker att ni verkar vara så positiva och glada,trots sjukdomen,och det gör mig glad i hjärtat,för jag har stor misstanke själv att jag är sjuk i MS..

Jag skrev i den här tråden någon gång i våras,när jag hade problem,och läkarna bara sa att det var psykiskt,vet inte hur många ggr jag sökt läkare,och kännt mig såå kränkt och sviken att jag inte sökt på 2 mån,men jag tog mej i kragen och beställde en ny tid nästa vecka.Sköterskan jag talade med sa att man visst kunde kräva en remiss till neurologen,så det tänker jag göra!! Denna gång ger jag mig inte!!!

Lite om mig själv: Jag är snart 34år,gift,och har 5 barn,och är gravid i v.32 med nr.6.

Jag började få symtom för snart 8 mån sen,ungefär i samma veva som jag blev gravid,och det har bara blivit mer o mer med tiden.......

* Värk i leder
    * Pirrningar i ena ytterörat
    * Pirrningar nedanför underläppen ibland när jag äter
    * Pirrningar uppe på ena foten
    * Konstig känsla i några av tårna på ena foten,svårt att känna kyla riktigt
    * Stickningar/bränningar på armarna,benen,händerna,fötterna och i hårbotten
    * Svaga "kittlingar" på vänstra sidans arm o ben
    * Konstig känsla på halva magen,som om jag inte har känsel,men när jag tog på magen med handen         så hade jag ju det!!
    * Ibland ser jag svarta streck o prickar i synfältet
    * Pirrningar på ena sidan av vaden
    * Domningar i underlivet(fast det kan ju ha med graviditeten att göra)
    * Muskelryckningar lite här och var i kroppen
    * Känns ibland som ett tryck på ena sidan av näsan,samtidigt som det rycker i musklerna där så man ser det med blotta ögat
    * Får ibland ont på vä. sida av huvudet,men inte inne i huvudet,märkligt!

I dagsläget har jag problemet med tårna på hö. fot,det känns som om jag inte har känsel i dem när jag går,fast om jag tar på dem så känner jag det.Idag provade jag att hålla en kylklamp mot tårna och jag kände faktiskt inte kylan!!! Det är mkt skrämmande tycker jag!!! Det har varit så i snart 3 veckor,så det kanske är det här som man kan kalla för skov?!!??

Känner ni igen er i mina symtom???? Är det någon av er som fått MS-symtom under tiden ni varit gravida?? Jag tycker annars att jag läst att man brukar vara förskonad från skov under graviditet,samt att det är mkt ovanligt att MS bryter ut under graviditet.Och visst kan de va ärftligt?,det är 2 st kvinnor i 60-årsåldern på min pappas sida som har sjukdomen.

Jag känner att jag skulle behöva lite peppning inför besök hos VC,och hoppas att jag kommer vidare till neuro.mott. för snart orkar jag inte med alla dessa konstigheter i kroppen.
    Vet ni förresten om man får göra MRT när man kommit så här långt i graviditeten??
    Jag har mycket lika som dig - speciellt att det mesta sitter på vänster sida...
    ...men jag har gjort MR och har inte MS.
    Jag har ingen aning VAD jag har...stress säger det som sannolikhet - men jag tvivlar riktigt! 
  • Nienna

Jag är så trött i armarna! Fick  ett rejält skov för två år sen innan jag blev gravid där jag snabbt blev jättetrött i armarna. Sedan tyckte jag det gick över rätt bra, har märkt av det lite grann när jag jobbat statiskt med armarna men inte mycket. Nu inser jag att jag inte använt armarna så mycket, för när jag börjat renovera mitt hus blir jag helt slut. Har ingen riktig koll på hur man ska hantera sånt här, men det känns som att jag har överansträngt mig, för jag blir trött av det jag brukar klara utan problem. Är det bara att vila som gäller då?

• Babycakes79

När jag läser alla era inlägg blir jag lite nervös.

För många av er tog det lång tid att få en diagnos, kanske inte visade nåt på MR eller lp:n. För mig var det helt solklart och de nämnde plack och förändringar både i hjärna och ryggmärg. Sen har jag sett att många av er vet exakt hur många plack ni har, för mig lät det som jag hade en hel del... Känns otäckt!

Betyder fler plack att man är eller kommer bli mer sjuk?

En annan fråga... Tappar ni hår? Tycker jag tappar jättemycket hår, ligger överallt och hela borsten är full efter en borstning. Jag har väldigt tjockt hår men tycker att det blivit mycket tunnare fram, mår dåligt över detta..

I övrigt ska jag be om läkarna kan göra något åt mitt ben på tisdag, då jag ska dit.  Börjar bli kämigt att inte kunna gå normalt, saknar mina långpromenader!         

• busbajsen
    Babycakes79 skrev 2011-07-17 20:47:59 följande:

När jag läser alla era inlägg blir jag lite nervös.

För många av er tog det lång tid att få en diagnos, kanske inte visade nåt på MR eller lp:n. För mig var det helt solklart och de nämnde plack och förändringar både i hjärna och ryggmärg. Sen har jag sett att många av er vet exakt hur många plack ni har, för mig lät det som jag hade en hel del... Känns otäckt!

Betyder fler plack att man är eller kommer bli mer sjuk?

En annan fråga... Tappar ni hår? Tycker jag tappar jättemycket hår, ligger överallt och hela borsten är full efter en borstning. Jag har väldigt tjockt hår men tycker att det blivit mycket tunnare fram, mår dåligt över detta..

I övrigt ska jag be om läkarna kan göra något åt mitt ben på tisdag, då jag ska dit.  Börjar bli kämigt att inte kunna gå normalt, saknar mina långpromenader!         

Frågade min läkare om vad som gäller för plack och så här sa hon:
    Mycke plack betyder inte att du är jättesjuk utan det beror på vart placken sitter. En med lite plack kan vara betydligt sjukare än en med mycket plack. 
  • sirap98

Babycakes: jag hade oxå en solklar diagnos med plack både ihjärna och ryggmärg. Hade 15-20 plack så en hel del men som sagt beror mer på var de sitter. Jag har idag inga större problem, lite sämre uthållighet i armar är väl det jag märker av.

Svar på tråden Vi som har MS (Multipel Skleros). Del 14