• AasaC

Vi som har MS (Multipel Skleros). Del 14

Dax igen för en till fortsättning på MS-tråden!

Här samlas vi som har MS. Du får ha en diagnos, vara under utredningen eller kanske du misstänker att du har MS och har funderingar angående detta. 
    Detta är en stödtråd och här visar vi HÄNSYN.

Pga att det tidigare kom en del opassande och jobbiga inlägg i tråden, så är det nu längre inte tillåtet att prata i andra hand ... dvs om sin anhöriga, vän eller vårdtagare. Anhöriga m fl hänvisas till att istället starta egna trådar. Det går även bra att inboxa mig (TS av den här tråden) om du har någon fråga men du inte kan ställa den här eftersom du är OT.

Inlägg som anses opassande på något vis anmäls.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-25 10:31
    Medlemstråden för oss, hittar du här: www.familjeliv.se/Forum-11-308/m50278085.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-05 20:01
    Jag har även skapat en grupp på Facebook för oss här i tråden. Det är en hemlig grupp, så att även de som inte är helt öppna med sin sjukdom kan vara med.
    Om du vill vara med i Facebook-gruppen, så skicka ett meddelande till mig med ditt namn och/eller din e-postadress, så att jag kan söka rätt på dig på Facebook för att sen kunna lägga till dig i gruppen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-20 17:45
    Hm ... det är ju lite svårt att skicka ett meddelande till TS när hon ser ut att vara avreggad. Jag ÄR inte avregistrerad, utan har bara bytt namn. Här är länken till min sida: www.familjeliv.se/hem/aasa76/presentation.php

• Svar på tråden Vi som har MS (Multipel Skleros). Del 14
  • Bumblebee84

Min värk sitter mest i ryggen och uppe vid skuldrorna. Det gör lixom inte ont vid beröring utan värken kommer innefrån. Jobbigt är det iallafall. Hur länge har ni som gjort LP fått vänta på provresultaten?

• Anonym
    Bumblebee84 skrev 2011-09-05 21:15:46 följande:
    Hittade denna sidan av en slump. 
    Jag är en 2 barnsmamma på 27 år, hade mina första symptom 2004 då jag var 20 år. Alla läkare har hitta olika orsaker och gett mig olika råd som inte hjälpt nämnvärt. Men detta året så träffade jag en läkare som uppmärksammade och tog mina symptom på allvar.
    Jag gjorde ett LP den 26:e augusti och vänar nu på provsvar. Men jag kan inte göra någon MR på ett år eftersom jag har en liten grej i bröstet som ser ut som ett USB-minne och fungerar som en bandspelare.
    Men läkaren är såpass övertygad av mina symptom så han vågar inte vänta 1 år på MR utan vill sätta in medicienering i förbyggande syfte även om det inte skulle vara MS. Han menar på att om det inte är MS så är det garanterat något annat neurologiskt fel, gäller bara att hitta vad...
    Men eftersom jag redan gått med symtom i 7 år så vågar han inte vänta ytterligare ett år då "skoven" blivit fler o fler.

Jag lider ganska mycket av något som jag kallar för febervärk, känns som att jag har feber, det värker och gör ont men jag har ingen feber, sitter oftast i kroppen. Ofta ont i hårbotten. Men min Neurolog säger att smärta inte hänger ihop med MS, men alla jag vet som har MS har problem med smärta. Nån här som lider av smärta?

Jag är oxå väldigt trött men jag kan inte sova på dagarna tex eftersom jag har jobb (75%) och 2 barn. Jag är helt slut i kropp och psyke men kan inte sova, men på kvällarna är det inga problem.
    Humörsvängningar ska vi inte tala om, det är ju värre än en berg o dalbana. Säger bara stackars mina barn och min man, dom får stå ut med mycket.
    Nån mer som har liknande symptom som mig? Självklart har jag även problem med domningar, förlamning av arm, fot mm. Nervpirrningar i hud och koncentrationssvårigheter.

Oj, det blev ett långt inlägg, men har tyvärr ingen annan att prata med om detta och man känner sig ganska ensam och "gnällig"...             
    Har samma symtom som dig, domningarm trötthet, värk, koncentrationssvårigheter, minnessvårigheter, dålig balans, öm i hårbotten etc etc

Till mig säger de stressrelaterat...
  • Multignutten

Är det fler som kan ha UVI utan att veta om det? Jag har visst en benägenhet att göra det och det är pga det jag fortfarande är sjukskriven...

• Marick

Hej igen alla goa!
    Jag gjorde MR+kontrast på hjärnan den 12e aug och går nu och väntar på att min Dr ska ringa mej den 13 sept om en vecka alltså.
    Han var ju så positiv till att utreda mig när jag träffade honom 1 mars och lovade ju då en remiss till MR. Men jag fick påminna honom efter 2 månader, då verkade han ha glömt både mig och allt vad MR hette. Men jag lyckades "tvinga" honom att skicka remiss iaf...

Under tiden hade de ju kunnat göra en LP samt MR på rygg åxå när de ändå var igång, för jag känner att om det nu inte syns något på hjärnan så måste jag ju börja tjata o börja om igen.

Vad ger inflammationer i ryggen för symptom?
    Har haft domningar/stickningar i höger sida, ansikte arm o ben. Domningar vänster fotens tår. Vibrationer/skakningar i båda benen och yrsel, hudsmärtor och elstötar ut i armarna och i ryggen när jag böjer huvet framåt och trött,trött, trött.
    Detta började 1996 men har de sista åren blivit mer frekvent.

Låter det som att jag borde fått göra en MR-rygg åxå?

• Bumblebee84

Men Ms är ju oxå stressrelaterat, du löper ju större risk att få ett skov om du är utsatt för stress. Mina skov kommer ofta men håller inte i sig så länge, kanske bara 2-3 dagar varje gång.

• GrodanHopp

Hasselbacken: Jag har nu fått min andra UVI. Båda gångerna har det upptäckts av en slump!! Jag har inte fått några symptom alls!! Denna gången upptäcktes de på jag fick ett pseudo skov utan dess like!

• Anonym
    Bumblebee84 skrev 2011-09-06 09:25:09 följande:
    Men Ms är ju oxå stressrelaterat, du löper ju större risk att få ett skov om du är utsatt för stress. Mina skov kommer ofta men håller inte i sig så länge, kanske bara 2-3 dagar varje gång.
    Japp men det var bara ett inlägg att det kan vara något annat än MS,
    nr svaret väl kommer är det ju lättare att veta.

Jag gjorde en MR och den visade ua - så jag har inte MS, men har mycket liknande symtom,
    och tydligen kan man få många liknande symtom vid stress som vid MS,
    dock är jag trots att jag är "färdigutredd" absolut inte säker på diagnosen "stress" som svar på hur jag mår,
    men kan inte göra mycket själv annat än att hoppas få svar någon gång... 

Mina symtom är domningar, skakningar, ryckning i ögat, ilande värk, flaschar genom huvudet, ömhet på hjässan, trötthet, kognitiva problem, stötkänsla i ben och armar osv osv 
  • Multignutten
    GrodanHopp skrev 2011-09-06 10:24:58 följande:
    Hasselbacken: Jag har nu fått min andra UVI. Båda gångerna har det upptäckts av en slump!! Jag har inte fått några symptom alls!! Denna gången upptäcktes de på jag fick ett pseudo skov utan dess like!
    Som jag då... Har hänt mig flera gånger, skillnaden den här gången är att jag inte blir bättre tros att jag ätit penicillin i två omgångar och har lämnat två urinprov (kontrollprov) som varit ok. Men jag blir bara sämre... *djup suck*
    Träffade min sjukgymnast idag och f rom måndag ska jag byta grupp och ingå i hennes rehabgrupp som jobbar med neurologiska sjukdomar/skador. Ska fortsätta träna som innan också men få lite extra hjälp men vad jag nu kan behöva...  
  • L Anin
    Marick skrev 2011-09-06 09:10:07 följande:
    Hej igen alla goa!
    Jag gjorde MR+kontrast på hjärnan den 12e aug och går nu och väntar på att min Dr ska ringa mej den 13 sept om en vecka alltså.
    Han var ju så positiv till att utreda mig när jag träffade honom 1 mars och lovade ju då en remiss till MR. Men jag fick påminna honom efter 2 månader, då verkade han ha glömt både mig och allt vad MR hette. Men jag lyckades "tvinga" honom att skicka remiss iaf...

Under tiden hade de ju kunnat göra en LP samt MR på rygg åxå när de ändå var igång, för jag känner att om det nu inte syns något på hjärnan så måste jag ju börja tjata o börja om igen.

Vad ger inflammationer i ryggen för symptom?
    Har haft domningar/stickningar i höger sida, ansikte arm o ben. Domningar vänster fotens tår. Vibrationer/skakningar i båda benen och yrsel, hudsmärtor och elstötar ut i armarna och i ryggen när jag böjer huvet framåt och trött,trött, trött.
    Detta började 1996 men har de sista åren blivit mer frekvent.

Låter det som att jag borde fått göra en MR-rygg åxå?

Hej!

Bara som en parantes har jag i stort sett alla mina plack i ryggen och inget i hjärnan. Sedan har jag förvisso varit förskonad från de flesta symptom förutom lite strul med ögonen, ett krånglande ben och en konstig mage. Men det kanske skulle vara bra för dig att köra hela rubbet med hjärna, halsrygg och rygg, bara för att utesluta. Annars finns det ju alltid kvar som ett outrett frågetecken.
    Lycka till!     
  • Marick

L Anin: Jo det var ju så jag tyckte åxå, när det ändå gjordes en MR. Gissar att jag måste kriga mig blå för att gå vidare om det inte visar nåt nu.

Svar på tråden Vi som har MS (Multipel Skleros). Del 14