• konradti

Bästa barnkalas recepten

Jag skulle behöva lite bra recept till barnkalas och tänker att vi kanske skulle kunna dela med oss till varandra?
    Det går bra med nyttiga och onyttiga recept och kan vara både mat och sötsaker. Men inte varmkorv eller något.

Jag börjar med mitt favoritrecept som heter jättechocholate chip cake. Det är som vanlig choc chip cakes, fast större och med både vit- och mjölkchoklad. Så att det blir som en hel kaka.
    Receptet har jag hittat här (där det också finns jättevackra bilder - kakan blir verkligen lika vacker!) sotasaker.com/2010/01/13/chocolate-chip-cake-eller-antirasistisk-kaka/

Vad är era bästa recept?

• Svar på tråden Bästa barnkalas recepten
  • konradti

Ett år senare är det dags igen. Fortfarande inga förslag?

• Amelié77

Jag vill också ha förslag på vad man kan bjuda på. Dottern fyller snart 4 år och ska ha sitt första kompiskalas.

• MammaTillDomFinaste

chokladmuffins
    ca 14 muf?ns

2 st ägg
    1 dl socker
    1,5 dl mjöl
    k0,5 dl 50 g, flytande matfett
    2,5 dl vetemjöl
    2 tsk bakpulver
    2 tsk vaniljsocke
    r0,5 dl kakao

1. Sätt ugnen på 225°. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt mjölk och matfett
    .2. Blanda mjölet med bakpulver, vaniljsocker och kakao och tillsätt det. Rör till en jämn smet och fördela den i mufinnsformar av papper eller använd en muffinsplåt
    .3. Grädda i 10–12 minuter.

sen blandade jag florsocker med vatten och hällde på, och flerfärgat strössel

♥ (¯`°?.¸ ♥Tuva 090125 - Lillebror BF 110528♥¸.?°´¯) ♥
  • MammaTillDomFinaste

Nyttigare recpet.

gör kanelbullar, men istälelt för fyllningen river ni grovrivet äpple över. Sen rullar ihop. Penslar med ägg på. Min dotter älskade dom när hon var mindre..!! 

• MammaTillDomFinaste

HALLONGROTTOR

200 g smö
    r80 g florsocker
    40 g kallkrämspulver (marsansås typ)
    1 g hjortronsalt
    200 g vetemjöl
    hallonsylt till fyllning
    florsocker till glasyr
    1. Sätt ugnen på 180 grader
    .2. Blanda smör, florsocker, kallkrämspulver, hjorthornssalt och vetemjöl i en bunke eller i en matberedare.
    3. Dela degen i 50 grams bitar.
    4. Rulla bitarna runda och lägg dem i bullformar. Platta till dem lite och gör en fördjupning med fingret
    .5. Klicka ungefär 1 tesked god hallonsylt i varje grop.
    6. Ställ formarna på en plåt och sätt in dem i ugnen. Baka i cirka 10-15 minuter.
    7. Lös upp florsockret med lite vatten (den ska vara tjock). Lägg en klick glasyr ovanpå hallonsylten.

• MammaTillDomFinaste

småkakor med sylt!

5.5 dl vetemjöl
    1 dl potatismjöl
    1.5 dl florsocker
    300 g kallt smör
    0.5 msk kallt vatten (kan behövas upp till 1 msk)

1. Blanda vetemjöl, potatismjöl och florsocker i en bunke.
    2. Tärna smöret och nyp ihop det med mjölblandningen.
    3. Häll i vattnet och arbeta ihop till en deg. Knåda inte för mycket, degen ska bara precis gå ihop.
    4. Lägg degen i en plastpåse i kylen och låt den vila i minst en timme.
    5. Välj din egen smaksättning till kakorna (avlfri sylt)

1. Sätt ugnen på 200 grader, varmluft
    .2. Rulla degen till små bollar och platta ut dem på en plåt med bakplåtspapper.
    3. Tryck en grop med fingret i mitten av kakorna. Klicka i lite sylt.
    4. Grädda i ugnen i cirka 10 minuter tills kakorna fått lite färg.

• Helena77

Vi har ofta kört hamburgare med bröd/korv med bröd/hemmagjordpizza i bitar/taco
    och efter maten har det blivit läsk,glass med maränger,strössel och choklad och kolasås och så bullar och lite kakor och sen chips och popcorn....funkar alltid.

Chokladbollar är ju ett måste...

Skattjakt för att hitta godispåsarna...sist när dottern fyllde 6 klippte jag ut bilder ur leksakskatalogen,dagstidningen mm och sen klippte jag av bilden på mitten..ena delen tejpade jag fast på påsen och sen när alla påsar var gömda fick alla barn varsin bild som man skulle para ihop med bilden på påsen...fick man fram fel påse ställde man bara tillbaka den.

Pizzabullar brukar vara poppis också...

Lekar som stoppdans,familjen Olsson,hela havet stormar och limbo(kan ha en sopkvast tex och så får dom dansa under och välja höjd själva)brukar va kul...

• konradti

Massor av bra förslag! Tack!

• Akirlu

Min erfarenhet är att de flesta barn inte gillar tårta. Då kan man göra chokladbolletårta!!! Chokladbollesmet, men i stället för att göra bollar, ta hela satsen och platta/forma till en kaka. Garnera med ett lager smält blockchoklad. Mindre jobb för dig än att trilla tusen bollar, och roligt för barnen med något nytt.

• astraea

Jag gjorde det enkelt för mej när min dotter hade 5-års kalas. (utomhus visserligen)

Köpte (ja, enkelt var det ju) en rulltårta och grädde på flaska.
    Godis, strössel, flaggor, chokladsås o annat roligt. Så fick alla barnen göra "sin egen" tårta. Sen om det inte blev så mkt ätet så var det väldigt uppskattat.

Kakor hade jag inte gjort några mer än chokladbollar o köpt lite kex. Ingen som äter iaf, blir liggandes o så "tvingas" jag länsa sen...

Svar på tråden Bästa barnkalas recepten