• Jojo7777

Tips på tapeter till lantligt/vitt kök!!

Någon som har tips på fina tapeter till ett lantligt vitt kök? Vi har flyttat in i en gård som ursprungligen är från sekelskiftet. Huset är renoverat på 70-talet, och jag vill försöka få det mer lantligt ljust än vad det är för tillfället. Träpanelen i taket ska bli vit. Golvet med breda plankor får vara orört. Det sitter bröstpanel i köket som ska målas i en bruten vit färg. Ovanför bröstpanelen vill jag tapetsera om med en ljus/vit tapet i rätt sekelskiftesstil. Men detta med tapeter är ju en djungel... vet inte var jag ska leta!
    Kom igen alla fantaster av vitt och lantligt, ge mig tips!

• Svar på tråden Tips på tapeter till lantligt/vitt kök!!
  • Ari Gold

Fina tapeter med äldre ursprung (alt. inspirerade av äldre tapetmönster) kan du hitta i bla Duros Gammelsvenska katalog, Boråstapeters Anno 1905 samt i bland annat Colefax & Fowler, Morris & co och Sandersons sortiment. Vill man vara riktigt "äkta" finsn Lim & Handtryck.

Utbudet av just vita tapeter i sekelskiftes-stil är iofs svårt att hitta, särskilt om det ska vara till en lantligt miljö. Vitt har aldrig varit en vanlig nyans på tapeter eller väggfärg förr i tiden även om tapetmodet var lite ljusare runt förra sekelskiftet.

• Annis76

Vi hittade fina tapeter till vårt lantliga ljusa kök hos Boråstapeter Anno 1905.

Svar på tråden Tips på tapeter till lantligt/vitt kök!!