• älvanpurjo

tårta utan grädde

ska göra en tårta. ska ha mosadbannan på ena planet men det andra vet jag ej.. och vad ska jag ha istället för grädde uppepå så dekorationerna fäster.
    är ett 2årskalas och han är mjölkalergiker.. men choklad funkar för har hög kakaohalt.

ge mig förslag på något gott och bra.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-26 16:05
    idag handlade jag hittade en gul tetra. med vaniljvisp som ska vispas och går att ha på bakverk får hoppas den ej rinner av... sen hitta vi strössel utan mjölk.
    dock färdig sockerkaksbotten gick ej att hitta var skummjölkspulver i alla. även i marängbottnarna.. så ska baka på fredag.

• Svar på tråden tårta utan grädde
  • Heavenlyfaith

Att ha på tårtan så finns det numera vispbar soyagrädde i specialhyllan. Annars kan du ta chokladpudding o göra utav soyamjölk o bre på.

Jag kan inte bli frisk men kan välja att leva lycklig som sjuk
  • Heavenlyfaith

Inuti tårtan kan du ha
    *Oatlys vaniljkräm på tetra 
    *Chokladpudding (går bra med Ekström's, den är mjölkfri)
    *Sylt
    *Soyagrädde
    *Riven choklad
    *Skivade päron från burk (för att det ska bli saftigt)
    *Lemoncurd
    *

• Tittij

Marängsmörkräm funkar jättebra, det har Leila på en american weddingcake hon gör. Jag hade det på vår tårta i helgen. Är bara äggvitor, socker, citron och smör i. Har du Leilas "A Piece of Cake"? Annars kan jag kolla upp i min bok och ge dig recetet om du vill ha.

• älvanpurjo
    Heavenlyfaith skrev 2010-01-25 19:01:50 följande:
    Att ha på tårtan så finns det numera vispbar soyagrädde i specialhyllan. Annars kan du ta chokladpudding o göra utav soyamjölk o bre på.
    vet du hur dom ser ut... för vi har en svart som med mat står detp å vi använder till matlagningen den går ej att vispa
  • älvanpurjo
    Tittij skrev 2010-01-25 19:05:34 följande:
    Marängsmörkräm funkar jättebra, det har Leila på en american weddingcake hon gör. Jag hade det på vår tårta i helgen. Är bara äggvitor, socker, citron och smör i. Har du Leilas "A Piece of Cake"? Annars kan jag kolla upp i min bok och ge dig recetet om du vill ha.
    den har jag.. men hade inte en tanke på den...
  • lilla sandra

Det finns kokosgrädde(?) (Det står cream på tror jag) som går att bre på tårtan om man vill ha.
    Som någon nämde ovan, så finns även soyagrädde som är vispbar. Har även för mej att Oatly ska ha en oxå (inte iMat) som ska gå o vispa, men jag vill inte lova. 

• Heavenlyfaith
    älvanpurjo skrev 2010-01-25 19:22:49 följande:
    vet du hur dom ser ut... för vi har en svart som med mat står detp å vi använder till matlagningen den går ej att vispa
    Nej, den är inte svart... Är det verkligen soyagrädde du menar o inte havre? Oatley har ingen vispbar heller (som lilla sandra undrade).
    Den jag menar finns inte i kyldisk utan på hyllor vid sprcialkost. Den är många olika färger så det är svårt o förklara. Det står tydligt på den "vispbar" :)
  • lilla sandra
    Heavenlyfaith skrev 2010-01-25 20:44:53 följande:
    Nej, den är inte svart... Är det verkligen soyagrädde du menar o inte havre? Oatley har ingen vispbar heller (som lilla sandra undrade). Den jag menar finns inte i kyldisk utan på hyllor vid sprcialkost. Den är många olika färger så det är svårt o förklara. Det står tydligt på den "vispbar" :)
    Tack för att du upplyste mej om havregrädden.
    Då slipper jag stå o leta efter nått som inte finns.
  • Heavenlyfaith
    lilla sandra skrev 2010-01-25 20:51:10 följande:
    Tack för att du upplyste mej om havregrädden. Då slipper jag stå o leta efter nått som inte finns.
    Energispar är precis vad fl är till för 
  • lilla sandra
    Heavenlyfaith skrev 2010-01-25 21:15:21 följande:
    Energispar är precis vad fl är till för 
    Haha.
  • 2små2stora

Carlsham och gogreen har vispbarn havregrädde.

~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • älvanpurjo
    lilla sandra skrev 2010-01-25 19:57:14 följande:
    Det finns kokosgrädde(?) (Det står cream på tror jag) som går att bre på tårtan om man vill ha. Som någon nämde ovan, så finns även soyagrädde som är vispbar. Har även för mej att Oatly ska ha en oxå (inte iMat) som ska gå o vispa, men jag vill inte lova. 
    imat går ej att vispa har prövat... blev bara rinnande.
    ska kolla det andra.
  • älvanpurjo
    Heavenlyfaith skrev 2010-01-25 20:44:53 följande:
    Nej, den är inte svart... Är det verkligen soyagrädde du menar o inte havre? Oatley har ingen vispbar heller (som lilla sandra undrade).Den jag menar finns inte i kyldisk utan på hyllor vid sprcialkost. Den är många olika färger så det är svårt o förklara. Det står tydligt på den "vispbar" :)
    då ska jag till dom hyllorna.. bara kollat i kyldisken.
  • älvanpurjo
    Leo1977 skrev 2010-01-25 21:30:33 följande:
    Använd någog god fromage istället för grädde! :) www.glawe.se/blogg
    skulle ju gå om dom är mjölkfria...
  • FrökenKanSjälv

Mina barn har aldrig tyckt om grädde så vi har alltid gjort kladdkaka (gjord på kakao, inte på blockchoklad) istället för gräddtårta. Mormor bjuder ibland på gräddtårta men då lämnar hon alltid halva utan grädde. Det går att ha jordgubbar eller hallon/blåbär uppepå tårtan utan att ha grädde mellan.

Sedan så har amerikanska tårtor ytterst sällan grädde på, de har glasyr istället och om man gör den själv så kan man ha mjölkfritt margarin i glasyren.

• älvanpurjo
    FrökenKanSjälv skrev 2010-01-26 06:33:24 följande:
    Mina barn har aldrig tyckt om grädde så vi har alltid gjort kladdkaka (gjord på kakao, inte på blockchoklad) istället för gräddtårta. Mormor bjuder ibland på gräddtårta men då lämnar hon alltid halva utan grädde. Det går att ha jordgubbar eller hallon/blåbär uppepå tårtan utan att ha grädde mellan.Sedan så har amerikanska tårtor ytterst sällan grädde på, de har glasyr istället och om man gör den själv så kan man ha mjölkfritt margarin i glasyren.
    bra förslag..
  • Tittij

Tipsar igen om Leila! Bakade hennes tårtbottnar till vårt kalas förra helgen. Det gick jättesnabbt, 15 min! och de blev supergoda och saftiga.

Svar på tråden tårta utan grädde