• Uppåt

Nytt kök, vad kostar det?

Vi funderar på att köpa ett kök från ikea för cirka 10000 kronor. Men vi är helt rudis på installation och rivning. Någon som vet hur mycket själva arbetet skulle kosta med hjälp med allt. Priser brutto eller efter rot-avdrag.För övrigt: hur mycket måste egentligen göras? Måste man tex ha en rörmokare.
    0

• Svar på tråden Nytt kök, vad kostar det?
  • MeandHim

10.000? då kommer ni inte långt. Det "billigaste" ligger nog på en 50.000:- och då blir det ett ikea kök....
    Sen finns det ju dom som vill lägga 200.000 och mer....

• JAG är BÄST
    MeandHim skrev 2010-01-25 15:21:57 följande:
    10.000? då kommer ni inte långt. Det "billigaste" ligger nog på en 50.000:- och då blir det ett ikea kök....Sen finns det ju dom som vill lägga 200.000 och mer....
    Men det beror ju helt på hur mycket skåp mm dom har i sitt kök.

Vårt kök gick (stommar+skåpluckor) på 23.000:- (epoqe kök)

Dock rev i bort en toa, satte in nya fönster, slog igen en dörr, bytte innertak, drog ny el, nytt golv,,så hela allt detta med köksinredningen gick på 50.000:-

Å vi har inte lite skåp heler för den delen.
  • JAG är BÄST
    Uppåt skrev 2010-01-25 15:17:11 följande:
    Vi funderar på att köpa ett kök från ikea för cirka 10000 kronor. Men vi är helt rudis på installation och rivning. Någon som vet hur mycket själva arbetet skulle kosta med hjälp med allt. Priser brutto eller efter rot-avdrag.För övrigt: hur mycket måste egentligen göras? Måste man tex ha en rörmokare.0
    JA rörmockare är att rekommendera, samt elare.
    Som sagt det hela beror på hur mycket som behövs göras bakom väggar å så. Det är omöjligt för oss att veta hur mycket det kommer tat kosta runtomkring.
  • Ellez

Vi har bytt hela vårt kök för cirka 60000 men då har vi gjort allt jobb själva. Delvis riva, ny gips nya tapeter, nytt golv, nytt ikea kök och bänkskivor. Dragit om elen och vattenledningar.
    Om Vi skulle haft hantverkare till detta så gissar jag på 50000 till minus rotavdrag och då hade vi landat på 75 000 sammanlagt...

• Viggo och pyrets mamma

Vårt standardkök från IKEA med totalt 14 skåp av varierande strl m.m gick på med bänksiva och blandare drygt 40.000.

IKEA har egna snickerifirmor kopplade till sig som monterar köket åt er mot en kostnad av max 800 kr per skåp, men då ska det gamla köket va utrivet och allt annat klart så att det bara är att montera skåpen och sätta fast dem i väggen. Lättast är att ta hem en snickare (då helst kanske en av IKEA´s snickare) och förklara vad ni vill ha gjort och be dem återkomma med en offert.
    Vi målade befintligt tak, satte igen ett dörrhål, la nytt golv och kaklade samt satte upp en fondtapet och målade övriga väggar, samt drog lite ny el till spisen då kontakten behövde flyttas (vatten var kvar på sin ursprungliga plats), hela vårt kalas gick på ca 60.000.
    Ett år går så fort... Viggo 080425
  • Uppåt

TAck för svar. Jag får nog begära offert eftersom de flesta av er har gjort saker vi inte behöver göra (måla om och sånt).
    själva köket kostar alltså 10 000 kronor. Det är arbetet med att få bort det gamla och in det nya jag undrar över. Men jag begär offert.

• Susanne905

Är det ett litet kök (vilket jag förmodar när själva köket bara kostar 10') så kommer förmodligen inte arbetet att kosta vidare mycket heller. Ska ni byta kakel/golv och annat också så kostar det givetvis mer, men annars så är det inte många timmars arbete det kan handla om. Begär in en offert och hör gärna med flera olika för att få vettigt pris. Vi gjorde allt arbete själva när vi satte in vårt kök i huset, men då var ju allt nybyggt och inget gammalt kök skulle rivas ut.

• JAG är BÄST
    Viggo och pyrets mamma skrev 2010-01-25 15:45:16 följande:
    Vårt standardkök från IKEA med totalt 14 skåp av varierande strl m.m gick på med bänksiva och blandare drygt 40.000. IKEA har egna snickerifirmor kopplade till sig som monterar köket åt er mot en kostnad av max 800 kr per skåp, men då ska det gamla köket va utrivet och allt annat klart så att det bara är att montera skåpen och sätta fast dem i väggen. Lättast är att ta hem en snickare (då helst kanske en av IKEA´s snickare) och förklara vad ni vill ha gjort och be dem återkomma med en offert. Vi målade befintligt tak, satte igen ett dörrhål, la nytt golv och kaklade samt satte upp en fondtapet och målade övriga väggar, samt drog lite ny el till spisen då kontakten behövde flyttas (vatten var kvar på sin ursprungliga plats), hela vårt kalas gick på ca 60.000.

800:- per skåp???? vilket ocker pris!!!
    Skruva ihop skåpen är ju det lättatset tycket vi. Jag satte en öl i gubbens hand å satte han med skåppaketen i v-rummet för att skruva ihop dom medans jag gjorde maten.
  • JAG är BÄST
    Uppåt skrev 2010-01-25 15:51:19 följande:
    TAck för svar. Jag får nog begära offert eftersom de flesta av er har gjort saker vi inte behöver göra (måla om och sånt).själva köket kostar alltså 10 000 kronor. Det är arbetet med att få bort det gamla och in det nya jag undrar över. Men jag begär offert.
    Ska du leja bort rivandet av dom gamla skåpen

Det var ju det lättaste att riva. Dom hänger ju bara på en list med typ 2-3 skruvar/nitar/spik.

RIV SJÄLVA för att hålla nere kostnaden.
  • Kjell2

Vad som kan dra iväg i pris, detta oavsett storlek på kök, är om man måste anlita rörmokare eller elektriker för att dra om VVS eller el.

/Kjell

• Uppåt

okej, vi ska köpa väldigt billigt kök men exklusive vitvaror förstås. NÄr måste man anlita rörmokare och elektriker egentligen? Kan man inte tänka sig att man liksom bara byter ut allt mot lite nyare grejer och sätter allt där det sitter i dag?

• Viggo och pyrets mamma
    Uppåt skrev 2010-01-25 18:15:39 följande:
    okej, vi ska köpa väldigt billigt kök men exklusive vitvaror förstås. NÄr måste man anlita rörmokare och elektriker egentligen? Kan man inte tänka sig att man liksom bara byter ut allt mot lite nyare grejer och sätter allt där det sitter i dag?
    Då behöver du inte anlita rörmokare el elektriker så länge du inte ska byta ut armaturer mot spottar o.s.v, ska du bara byta ut kylen där den står idag osv så kan du lätt göra det själv..
    Jag är bäst: 800 är för montering och uppsättning på vägg el dylikt, före rotavdrag. 
    Vi gjorde som sagt allt i köket själva, tog lite längre tid, och vi kommer definitivt inte göra det igen, men just nu har vi småbarn och det är väl kanske inte den mest lämpliga tiden att renovera kök och att göra det själva var enda sättet för oss att ha råd, emn det var väl värt för jag är så supernöjd med vårt kök.
    Ett år går så fort... Viggo 080425
Svar på tråden Nytt kök, vad kostar det?