• Hoppfu­ll7805
    Äldre 25 Jan 15:49
    18732 visningar
    9 svar
    9
    18732

    Myom operation

    Hej,

    jag har precis opererat bort stort myom, operationen gick bra och jag håller som bäst på att läka. Hittade myomet på en undersökning efter missfall. Vill givetvis försöka bli med barn igen så snabbt som det går, men vet inte när kroppen är redo igen. För snabbt gravid efter kan leda till ökad risk för missfall tror jag. Är det någon som opererat bort stort myom och blivit gravid igen efteråt, hur snabbt efteråt i så fall och vad är dina erfarenheter?

    Tack för era råd och svar!

  • Svar på tråden Myom operation
  • Äldre 5 Feb 11:46
    #1
    Myom operation & graviditet?
     
    Hej, även jag är nyopererad. Det är nu två veckor sedan mitt stora myom togs bort. Det vägde över 500 gr  (ca.11cmx14cm tror jag). Jag är sjukskriven i 4 veckor och håller på att läka här...sakta men säkert. Min operation gick bra och snittet är ca. 22cm. Snittet ser mkt fint ut men jag är helt blå/lila på min mage ; ) Ingen vacker syn!

    Jag är nyfiken på att höra om andra som har varit eller är i samma situation som jag. Jag är 37år och har inga barn men vi planerar så fort jag har läkt och då min kropp är redo. Efter operationen får man inte ens försöka att bli gravid förräns efter 3 mån vad jag har fått veta från min läkare.

    Som förra inlägget är jag också nyfiken på att höra andras synpunkter och erfarenheter från myom operation och att bli gravid därefter.

    Tack på förhand!
  • Chlott­a
    Äldre 5 Feb 13:37
    #2

    Jag tog bort ett myom som hittades efter ett missfall 2007. Myomet var inte så stort (3x4x8 cm) men det satt extremt illa till inne i livmodern, och stötte troligen bort embryot. Min läkare rådde mig att inte bli gravid förrän efter återkontrollen efter ca 6 veckor, men livet blir inte alltid som man tänkt sig... Helt oplanerat blev jag gravid drygt två veckor efter operationen. Vid återbesöket var jag naturligtvis nervös för vad de skulle säga, men läkaren bara log och gratulerade och hoppades på det bästa. Fick göra några extra UL för att kolla att allt var ok (myom har en tendens att komma tillbaka under graviditet). Graviditeten gick bra, och jag födde vår son vaginalt efter full tid!

    Nu väntar jag vårt andra barn med BF om en dryg vecka, jag har fått nya myom, men de verkar hålla sig i schack den här gången.

    Håller tummarna för att det går bra för er!

  • Hoppfu­ll7805
    Äldre 8 Feb 10:32
    #3

    Underbart att höra solskens historier också! Tack för att du delade med dig 

  • Äldre 21 Feb 22:16
    #4

    Hej tjejer Jag väntar på OP-tid för mitt myom om ca 3 mån. Fick veta i onsdags på läkarbesöket att de ville operera bort mitt myom eftersom det trycker på urinblåsan. Myomet var bara 6 cm stort nu, men när jag fick min son för 6 mån sedan var det 10 cm stort och satt ivägen för normal förlossning. Blev snittad...
    Jag fick börja behandling nu direkt med nässpray och östrogenplåster. Detta ska visst krympa myomet.
    Är det någon av er som provat på denna behandling innan op? Hur mådde ni? Krympte myomet?
    Min läkare sa att jag inte fick bli gravid förrän 6 mån efter op . Vi vill helst inte vänta så länge. Är 38 år och vill gärna få ett syskon till vår lillkille inom snar framtid.
    Skriv gärna hur det går för er Är ganska nervös för operationen

  • Äldre 1 May 11:09
    #5

    Hej!

    Upptäckte den här tråden lite sent men vill såklart dela med mig av mina erfarenheter också.
    Jag opererade bort två myom för precis ett år sedan. Det ena var som en apelsin, 7x9x9 cm, det andra litet som en valnöt. Operationen gick bra, och vid efterkontrollen (ultraljud) i slutet på september såg operationsläkaren att inga myom hade kommit tillbaka, och jag fick efter det "klartecken" på att försöka bli gravid. Då hade jag faktiskt haft ÄL 2 dagar innan och tjuvstartat (hade medvetet undvikit att bli gravid före dess eftersom jag ville vänta tills jag var helt läkt), och blev gravid! Det gick alltså på första försöket, och nu är det bara ca 1½ månad kvar tills bebben kommer!

    Nu ska jag på tillväxtultraljud i mitten på maj just för att se att allt ser bra ut ett år efter operationen. Känner dock ingen oro, de tidigare ul jag har varit på har ingen kommenterat ärrvävnad eller konstigheter på livmodern, så förhoppningsvis är allt bra.  Min läkare och barnmorska har sagt att jag har alla chanser att kunna föda vaignalt. Jag är 31 år, inga barn sedan tidigare.

  • Äldre 24 Feb 10:23
    #6

    Hej,

    Är 46 år och har tre barn. Är frisk i övrigt.

    Jag har nyligen fått besked från gyn att mitt myom är 6 cm och myomet sitter inne i livmorden. Jag har fått utskrivet en medicin ESMYA som skall minska storleken till 50% men den är dyr. 1800 kronor kostar den vid varje uttag! Men det måste jag bara prioritera. Den medicinen ska man ta en tablett i 3 månader för att sedan göra ett uppehåll på en månad och sedan ytterligare 3 månader. Mitt myom växer så att det blir mycket svårt att hålla tätt så jag ska boka tid för att se om jag kvalar in för operation i april. Håller tummarna att jag får ett ok. TVT operation kanske det blir också. Jag har påbörjat processen i alla fall. Man ska genomgå olika fysiska tester m.m.

    Blöder man mycket efteråt myom operation? Klart den kan vara olika men vad är dina erfarenheter? Slutar man blöda efter 2 veckor och blir man alltid sjukskriven? Man får inte bära något på 7 veckor?

    Igår sa gyn att idag kan man ta bort myom via titt hållskirurgi, om de är små, men det återstår att se hur det blir. Jag vill ha operation så man slipper eländet.

    /Carolina

  • Äldre 23 Mar 13:16
    #7
    Tösabiten skrev 2010-02-21 22:16:59 följande:

    Hej tjejer Jag väntar på OP-tid för mitt myom om ca 3 mån. Fick veta i onsdags på läkarbesöket att de ville operera bort mitt myom eftersom det trycker på urinblåsan. Myomet var bara 6 cm stort nu, men när jag fick min son för 6 mån sedan var det 10 cm stort och satt ivägen för normal förlossning. Blev snittad...
    Jag fick börja behandling nu direkt med nässpray och östrogenplåster. Detta ska visst krympa myomet.
    Är det någon av er som provat på denna behandling innan op? Hur mådde ni? Krympte myomet?
    Min läkare sa att jag inte fick bli gravid förrän 6 mån efter op . Vi vill helst inte vänta så länge. Är 38 år och vill gärna få ett syskon till vår lillkille inom snar framtid.
    Skriv gärna hur det går för er Är ganska nervös för operationen


    Hej hej. Jag såg att tråden fått nytt liv så jag kan ju fylla på hur det gått för mig .


    Som jag skrev ovan så väntade jag på min myomoperation. Den gick utmärkt. Mitt myom krympte med medicineringen och skrapades bort från livmodern med bukoperation. Hade normalt ont efteråt och var sjukskriven 1 mån pga icke stillasittande jobb. Ett halvår senare blev jag gravid med mitt andra barn som föddes med kejsarsnitt efter ordination av läkaren. Det fanns en risk med normal förlossning efter mitt första snitt och sen en myomoperation.


    Jag var problemfri åren efter och bad om en extrakoll 2014 då de såg att jag hade fått ytterst små nya myom som inte skulle påverka mig resten av livet. MEN för ca 1 år sedan började min mens strula. Blev rikligare och sista månaderna har det blött och kladdat i veckor med bara få blödningsfria veckor. Jag bokade tid och de hittade en förändring i livmodern OCH ett nytt myom på utsidan som redan var 6 cm stort. Igår blev jag sövt på DagOP för koll i livmodern och skrapning. De såg inget ovanligt, men skrapade och skickade på analys. Jag fick rådet att be om hormonspiral pga min ålder på 45 år då mensen nu kan börja strula men när jag berättade att mitt nya myom redan var så stort fick jag rådet att operera bort livmodern. När provsvaren kommit ska jag boka tid igen hos min läkare för råd. Just nu är jag trött på allt kladdande och är inte sugen på någon behandling av ett myom som sen kan komma tillbaka och hormonspiral som inte brukar sitta så bra om man har myom (enligt läkaren).
    Får jag välja att operera bort livmodern och slippa allt kludd så kommer jag välja det...!

  • LFF
    Äldre 23 Mar 13:57
    #8
    Tösabiten skrev 2017-03-23 13:16:11 följande:

    Hej hej. Jag såg att tråden fått nytt liv så jag kan ju fylla på hur det gått för mig .


    Som jag skrev ovan så väntade jag på min myomoperation. Den gick utmärkt. Mitt myom krympte med medicineringen och skrapades bort från livmodern med bukoperation. Hade normalt ont efteråt och var sjukskriven 1 mån pga icke stillasittande jobb. Ett halvår senare blev jag gravid med mitt andra barn som föddes med kejsarsnitt efter ordination av läkaren. Det fanns en risk med normal förlossning efter mitt första snitt och sen en myomoperation.


    Jag var problemfri åren efter och bad om en extrakoll 2014 då de såg att jag hade fått ytterst små nya myom som inte skulle påverka mig resten av livet. MEN för ca 1 år sedan började min mens strula. Blev rikligare och sista månaderna har det blött och kladdat i veckor med bara få blödningsfria veckor. Jag bokade tid och de hittade en förändring i livmodern OCH ett nytt myom på utsidan som redan var 6 cm stort. Igår blev jag sövt på DagOP för koll i livmodern och skrapning. De såg inget ovanligt, men skrapade och skickade på analys. Jag fick rådet att be om hormonspiral pga min ålder på 45 år då mensen nu kan börja strula men när jag berättade att mitt nya myom redan var så stort fick jag rådet att operera bort livmodern. När provsvaren kommit ska jag boka tid igen hos min läkare för råd. Just nu är jag trött på allt kladdande och är inte sugen på någon behandling av ett myom som sen kan komma tillbaka och hormonspiral som inte brukar sitta så bra om man har myom (enligt läkaren).
    Får jag välja att operera bort livmodern och slippa allt kludd så kommer jag välja det...!


    Jobbigt att ha fått tillbaks myom och att det var så stort!

    Jag hade ett myom som upptäcktes vid ett missfall 2008. Det var då 10x10cm stort. När jag väl fick tid för operation så hade det gått ner marginellt (fick ingen medicin för att hjälpa till att få ner storleken heller), 8x8 ungefär. Det satt inne i livmoderväggen, i taket så att säga. När väl tiden för operation var så hade det gått ett år sen upptäckten. Läkarna var mest fascinerade över att jag vare sig ahft rikliga blödningar eller kraftiga smärtor. 


    Som tur är så har jag inte fått tillbaks något myom heller under de åren som gott vilket jag är tacksam för. För snart 1 år sedan satte jag in en hormonspiral och har varit en av de där tursamma som inte haft någon mens alls i princip sen den sattes in. 

    Förstår absolut att du väljer att ta bort allting för att slippa allt kladd och eventuella nya myom.

  • Äldre 23 Mar 14:09
    #9
    LFF skrev 2017-03-23 13:57:25 följande:

    Jobbigt att ha fått tillbaks myom och att det var så stort!

    Jag hade ett myom som upptäcktes vid ett missfall 2008. Det var då 10x10cm stort. När jag väl fick tid för operation så hade det gått ner marginellt (fick ingen medicin för att hjälpa till att få ner storleken heller), 8x8 ungefär. Det satt inne i livmoderväggen, i taket så att säga. När väl tiden för operation var så hade det gått ett år sen upptäckten. Läkarna var mest fascinerade över att jag vare sig ahft rikliga blödningar eller kraftiga smärtor. 


    Som tur är så har jag inte fått tillbaks något myom heller under de åren som gott vilket jag är tacksam för. För snart 1 år sedan satte jag in en hormonspiral och har varit en av de där tursamma som inte haft någon mens alls i princip sen den sattes in. 

    Förstår absolut att du väljer att ta bort allting för att slippa allt kladd och eventuella nya myom.


    Så skönt för dig att du sluppit nya myom och det funkar så bra med hormonspiralen . Jag blev både förvånad och besviken att eländet kommit tillbaka. När jag hade mitt första myom så märkte inte jag heller något med förändrad mens men jag hade ont när det växte i samband med graviditeten. Just nu vet jag inte vad orsaken till riklig mens är. Början på klimakteriet, myomet eller någon elak förändring i livmodern? I mitt fall löser sig allt med att ta bort livmodern .
Svar på tråden Myom operation