återindra körkort pga för högt cdt
Hej
För drygt ett år sedan fick min pappa tillbaka sitt körkort han varit utan i sex månader pga rattonykterhet.
Inget med det att säga, har han kört påverkad ska han ta sitt straff!
Har sedan dess lämnat prover etc och cdt har väl inte varit ok.
Nu kom det ett brev från länsstyrelsen där de säger att han ska bli av med körkortet igen på obestämd tid för att han under hösten lämnat prover med en för hög cdt halt och enligt lab kan det inte bero på annat än alkohol.
Ok, han dricker igen.
MEN han har ett yrke där han varje dag blåser i alkometern och blåser alltid ok. Detta har han skaffat intyg från arbetsgivaren för. Han har inga sjukdagar och inga konstiga frånvarotillfällen.
Hur kan han klassas som missbrukare hos länsstyrelsen när han sköter ett jobb- dokumenterat nykter, på 100%
Innebär hans dåliga lever (kanske för hög alkoholkonsumtion under lång tid tidigare) att han nu i så fall måste leva som nykterist för att få behålla körkort och därmed jobb??
När man som missbrukare hamnar inom vården får man ofta fylla i ett formulär (dok eller addis) där personen får svara på en fråga om målet för behandlig. ALternativen är * total avhållsamhet * kontrollerat drickande * inget mål alls?
Kan han inte ha kontrollerat drickande om han klarar av det pga några förhöjda cdt prov??
Han ska nu lämna in sitt yttrande innan definitivt beslut kommer men det verkar som de kommer dra kortet. Min pappa är långt under isen och mår skittåligt. Han anser, och jag med, att han tagit sitt straff.
Och så länge han lämnar ok utandningsprov och inte missköter sig så räcker det med det. Om han dricker på helgen eller nån kväll då och då - det spelar väl ingen roll???? Jag gör ju det och mig är det ingen som ifrågasätter...
Tar gärna emot synpunkter och råd från andra i samma sits.
/ledsen orolig dotter