• Billy och Jag

Tips på BRA kockkniv?!

Tänkte investera i en riktigt bra kniv! Jag har en Fiskars nu och en som jag fått i present, dom duger bra, men är inte precis så vass som jag vill :)

Hur sköter jag bäst en kniv för att behålla skärpan??

Har kikat lite på nätet, men det finns hur mycket som helst och jag vet inte vilken jag ska välja!!

• Svar på tråden Tips på BRA kockkniv?!
  • Anatha

Här finns nog all info om kockknivar du behöver: https://www.flashback.org/t402637

Själv kör jag global som sågas lite där men jag tycker de är snygga och bra. Sambonslipar dem för hand några gånger per år och de är sylvassa.

• MissLillan
    Anatha skrev 2010-01-25 17:23:10 följande:
    Här finns nog all info om kockknivar du behöver: www.flashback.org/t402637 Själv kör jag global som sågas lite där men jag tycker de är snygga och bra. Sambonslipar dem för hand några gånger per år och de är sylvassa.
    Har också global. Tycker att de är super! Har inte slipat dem en enda gång. det är sambons "gamla" ca 5 år. Dock inte använda mer än 3 år och jag använder dem varje dag (Älskar att laga mat). Tipset med att hålla dem vassa är att inte ha dem till annat än mat dvs. inte öppna plast och andra förpackningar med dem och att inte diska i maskin och diska förhand med svamp inte med "den hårda sidan" direkt efter användning. Inte låta dem ligga ihop med andra knivar eller i låda utan ha dem i ett knivställ!
  • vargzaga

Har global men kan inte rekommendera dom. Bla för att greppet är så dåligt. Har även OBH knivar och dom är mycket bättre och vassare.

• mjuik

Många klagar på greppet på Global men jag gillar dem.

Skär bara mat med dem, inte något annat. Till att öppna platsförpackningar har jag fulknivar.
    Diskar knivarna för hand och torkar dem direkt.

• Fotavtryck

haft global o dom är bra så länge man sköter dom, men dom får inte slipas som vanliga knivar utan näär dom blir slöa är för att stålet viker sig. Då blir det absolut bästa resultatet att läman in dom o det är inte alls dyrt.

Men sista året ha vi bara använt victorinox. Underbara o slår global med hästlängder. en anna vikt i dom, ett annat stål o ett mer ergonomiskt gräpp. har 18 st nu, både med plast o handtag.
    Plasthandtagen diskas i diskmaskinen. vilket du inte får göra med en global.

Fast efter vanan med globalen lmnar vi alltid in knivarna 2 gånger om året.
    Vi jagar så vi använder dom flitigt.

• Billy och Jag

Vart lämnar man in knivarna för slipning? Vad kostar det? :)

• Tess76

Läser att ni diskuterar Globalknivar. Jag kan rekommendera att slipa med en sån här: www.sundqvist.se/engines/page___1699.aspx
    Sedan är det bra att lämna in knivarna 1 gång per år för slipning. En kniv, oavsett märke, skall aldrig diskas i maskin eftersom diskmedlet förstör och gör kniven dålig. En kniv ska heller inte ligga och självtorka utan man ska torka den efter man diskat den. Bara lite tips!

//Kalla fötter, varmt hjärta.
Svar på tråden Tips på BRA kockkniv?!